Auteur Topic: Vroeger en nu  (gelezen 21937 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2018, 12:39:28 »
niet alleen onze tuinen kregen door de jaren heen een verandering,maar onze troggen ook.
Vroeger wist ik amper wat het was wat moest erin hoe aankleden.
je ziet het . het was toen niks
tegenover nu stuk beter en ook het aantal werd meer dit waren de eerste twee.nu staan er 7 6))

Zo zie je maar Bert, de tijd staat niet stil en wellicht (zeker zelfs) heeft dit Forum ook een steentje bijgedragen bij de evolutie die wij allemaal als rotstuiniers hebben doorgemaakt.  Por nu Gerrit R. ook nog maar eens aan om wat oude en nieuwe foto's te delen, dat zal ook de moeite lonen denk ik.  11))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2018, 12:45:17 »
In 1992 stonden we al wat verder. Ondertussen wat info gevonden in de Schotse, Engelse, Amerikaanse en ook de Nederlandse rotsplantenvereniging. De betonnen muur is minder kaal en een aantal zogezegde dwergconiferen (eerste 10 jaar klein en dan is de groei niet meer te stoppen) zijn terug uitgedaan.

180123-0
« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 15:57:51 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2018, 12:47:48 »
In 1992 stonden we al wat verder. Ondertussen wat info gevonden in de Schotse, Engelse, Amerikaanse en ook de Nederlandse rotsplantenvereniging.


Ziet er al heel knap uit, Herman... en het kan alleen maar beter worden denk ik !  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Vroeger en nu
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2018, 12:51:22 »
niet alleen onze tuinen kregen door de jaren heen een verandering,maar onze troggen ook.
Vroeger wist ik amper wat het was wat moest erin hoe aankleden.
je ziet het . het was toen niks
tegenover nu stuk beter en ook het aantal werd meer dit waren de eerste twee.nu staan er 7 6))

Zo zie je maar Bert, de tijd staat niet stil en wellicht (zeker zelfs) heeft dit Forum ook een steentje bijgedragen bij de evolutie die wij allemaal als rotstuiniers hebben doorgemaakt.  Por nu Gerrit R. ook nog maar eens aan om wat oude en nieuwe foto's te delen, dat zal ook de moeite lonen denk ik.  11))


zal mijn best doen -2( -2( -2( -2(

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2018, 16:12:18 »
2009. Stilaan moeten sommige planten al terug ingekort worden, daar ze anders beginnen te woekeren. Bovendien verjonging's snoei is altijd wel gezond. Sommige planten zijn nog origineel van 1987. De muur en de achterliggende huizen worden minder zichtbaar. Een investering in stenen is altijd wel voor het leven.

180125-0
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Vroeger en nu
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2018, 16:30:55 »
Hier nog een foto van 06/2015. Ik zal volgend jaar nog eens foto's vanuit dezelfde hoek als de voorgaande moeten nemen. De lava rotstuin en vijver liggen achteraan. Over de tufa tuin, in de voortuin, is een artikel in de maak.
180129-0

« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 17:17:35 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Vroeger en nu
« Reactie #21 Gepost op: 16 december 2018, 18:54:07 »
Fantastische tuin Herman, en mooi om die evolutie te zien.
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #22 Gepost op: 16 december 2018, 20:12:26 »
Graag wil ik ook een bijdrage leveren aan dit leuke topic ....
De hobby begon voor mij een jaar of 20 geleden toen we hier in Ieper gebouwd hadden .
In mijn beginjaren was ik vooral bezig met vaste planten , grassen , bamboes , exotische planten . Toen was ik
ook al bezig met bollen met een heel beperkte verzameling . Mijn inspiratie haalde ik toen uit de jaarlijkse tuinbeurzen
die ik bezocht en ik was ook meerdere jaren lid van de vaste planten vereniging .
Toen bestond de tuin vooral uit gazons en borders , de oudste foto's die ik terugvond dateren van 2006 .(achtertuin )
Een nieuwe wereld ging voor mij open in 2012 toen ik lid werd van de VRV !
De gazons en borders verdwenen , grote planten werden verwijderd , in de plaats kwamen rotstuintjes , staptegels,
bollenbedjes gecombineerd met wat grote structuurplanten .....zie foto achtertuin mei 2018 .(foto 3)
Ik ben nog steeds bezig , ik doe het stap voor stap , de tuin is nog niet af , daarom heb ik momenteel weinig
overzicht foto's .
« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 20:27:52 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroeger en nu
« Reactie #23 Gepost op: 16 december 2018, 20:38:08 »
In mijn beginjaren was ik ook al bezig met bollen , de verzameling was toen nog heel beperkt en de kennis ontbrak
me ook nog . zie foto's 2006 en 2008 prille bollenverzameling en stukje voortuin .
Zie foto zelfde stukje voortuin , voorjaar 2018 . Heel veel bollen gecombineerd met stenen , rotsplanten en enkele grotere  vaste planten . (foto 4)
« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 20:46:54 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Vroeger en nu
« Reactie #24 Gepost op: 16 december 2018, 20:40:43 »
Por nu Gerrit R. ook nog maar eens aan

Wie?  Ikke?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vroeger en nu
« Reactie #25 Gepost op: 16 december 2018, 21:14:45 »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #26 Gepost op: 16 december 2018, 23:22:42 »
In 1992 stonden we al wat verder. Ondertussen wat info gevonden in de Schotse, Engelse, Amerikaanse en ook de Nederlandse rotsplantenvereniging. De betonnen muur is minder kaal en een aantal zogezegde dwergconiferen (eerste 10 jaar klein en dan is de groei niet meer te stoppen) zijn terug uitgedaan.

(Link naar bijlage)

Een meer dan prachtig geheel, Herman!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #27 Gepost op: 16 december 2018, 23:25:31 »
Over de tufa tuin, in de voortuin, is een artikel in de maak.
(Link naar bijlage)

Dit kan in als redacteur alleen maar toejuichen, Herman. Ik had het geluk die tuftuin met watervalletjes, dit voorjaar te kunnen zien en die is bijzonder goed geslaagd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2018, 23:27:12 »
In mijn beginjaren was ik ook al bezig met bollen , de verzameling was toen nog heel beperkt en de kennis ontbrak
me ook nog . zie foto's 2006 en 2008 prille bollenverzameling en stukje voortuin .
Zie foto zelfde stukje voortuin , voorjaar 2018 . Heel veel bollen gecombineerd met stenen , rotsplanten en enkele grotere  vaste planten . (foto 4)

Een voortuintje dat me bijzonder kan bekoren, Danny, er staat heel wat moois in.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroeger en nu
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2018, 23:33:53 »
Graag wil ik ook een bijdrage leveren aan dit leuke topic ....
De hobby begon voor mij een jaar of 20 geleden toen we hier in Ieper gebouwd hadden .
In mijn beginjaren was ik vooral bezig met vaste planten , grassen , bamboes , exotische planten . Toen was ik
ook al bezig met bollen met een heel beperkte verzameling . Mijn inspiratie haalde ik toen uit de jaarlijkse tuinbeurzen
die ik bezocht en ik was ook meerdere jaren lid van de vaste planten vereniging .
Toen bestond de tuin vooral uit gazons en borders , de oudste foto's die ik terugvond dateren van 2006 .(achtertuin )
Een nieuwe wereld ging voor mij open in 2012 toen ik lid werd van de VRV !
De gazons en borders verdwenen , grote planten werden verwijderd , in de plaats kwamen rotstuintjes , staptegels,
bollenbedjes gecombineerd met wat grote structuurplanten .....zie foto achtertuin mei 2018 .(foto 3)
Ik ben nog steeds bezig , ik doe het stap voor stap , de tuin is nog niet af , daarom heb ik momenteel weinig
overzicht foto's .

Jaja, steek het maar allemaal op de VRV,  10))

Zonder te zeveren, ik wil de VVPV helemaal niet voor het hoofd stoten, ik  ben daar ook jaren lid van geweest en heb me in die tijd ook wel geamuseerd, maar een vereniging als de onze biedt natuurlijk iets meer. Daar kan je niet omheen. De lat ligt iets hoger en er wordt veel dieper op de materie in gegaan. Bovendien ligt de interessesfeer iets anders. Ook ik heb zowat hetzelfde parcours afgelegd, Danny. Ook hier zijn de meeste hoge vaste planten al lang verdwenen en zijn diverse rotstuinen opgebouwd. Ook mijn tuin in bijlange nog niet af. Maar dat maakt het juist ook zo spannend en interessant dat het nooit echt af is en zal zijn. A never ending story!
Lichtervelde, West-Vlaanderen