Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 174921 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #105 Gepost op: 6 januari 2013, 01:18:24 »
Dank jullie mannen, het aantal rotstuinen dat ik aangelegd heb in de loop der jaren, kan ik niet meer op mijn twee handen tellen.
Maar dit vind ik zelf een van mijn best geslaagde verwezenlijkingen, ik hoop dat de toekomstige plantjes er ook zo over zullen denken.
Natuurlijk, hoe meer stenen en keuze je hebt, hoe gemakkelijker. Dus voor mij was dit niet zo erg moeilijk. ::)
En wees er maar zeker van dat ik in de stenen zelf ook rotsplanten een leven zal proberen bieden, ze zullen trouwens geen andere keuze hebben en er wellicht tevreden mee zijn.
Op naar de volgende uitdaging. 8) ;D

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crevicegardening
« Reactie #106 Gepost op: 6 januari 2013, 10:01:18 »
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Jan weer keigoed bezig is geweest ....Hij heeft altijd weer van die steengoede ideetjes. En hij heeft maar weer eens zijn steentje bijgedragen in deze topic. Pure rock & roll . En straks gaat hij planten en gaat alles uit zijn voegen barsten .
Bij Jan is het dan ook rock around the clock ....

Nog maar es goed gedaan Jan . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Crevicegardening
« Reactie #107 Gepost op: 6 januari 2013, 10:26:12 »
Voilà zie.
Het spel is zo goed als af, ik moet juist nog een berg stenen wat versmijten zodat ik mijn pad helemaal kan afwerken.
Ik ben toch redelijk content met mijn nieuwste aanwinst. De stenen zijn mooier dan ik dacht. ))4
Hier wat foto's. -2(
 8)

Prachtig Jan, als daar nog wat houtachtigen en mooie alpinen tussen komen te staan.  --6

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #108 Gepost op: 6 januari 2013, 16:24:42 »
Hmmm.
Ik kon me toch niet houden en heb er, natuurlijk  ;D, al wat Saxen op gezet. Saxifraga 'Your Song', 'Allendale Charm', 'Laka' en 'Cumulus' behoren tot mijn all-time favorieten en horen dus overal te staan. Vandaar dat ze het voorrecht hadden de eerste bewoners van deze crevice garden te zijn.
Of course ga ik hier en daar nog wat kleinigheden veranderen, soms drijven die vreemde kronkels in mijn hersenen mij daar toe. ???

Wat betreft de constructie van deze crevice garden heb ik eerste instantie geprobeerd te zorgen voor zo veel mogelijk plantmogelijkheden (voor Saxen  :o) en in tweede instantie heb ik gepoogd af te stappen van de zichtbare horizontale lijnen die in zowat iedere crevice garden te vinden zijn. De hoofdlijnen lopen hier van oost naar west, maar deze worden regelmatig gebroken door grotere stenen af te wisselen met smalle, en af en toe heb ik hoeken gemaakt waardoor de hoofdlijnen soms veranderen naar de richting zuid - noord.

Toch rare wezens, die rotsplanten-adepten ..... ??? ??? --3 --3 --11 -1(

Mijn zoontje Lucas heeft zijn primulaatje geplant tussen de stenen van het pad rond dit tuintje.
Een eerste stap ?  :D
 ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crevicegardening
« Reactie #109 Gepost op: 6 januari 2013, 17:11:02 »
Hmmm.
Ik kon me toch niet houden en heb er, natuurlijk  ;D, al wat Saxen op gezet. Saxifraga 'Your Song', 'Allendale Charm', 'Laka' en 'Cumulus' behoren tot mijn all-time favorieten en horen dus overal te staan. Vandaar dat ze het voorrecht hadden de eerste bewoners van deze crevice garden te zijn.
Of course ga ik hier en daar nog wat kleinigheden veranderen, soms drijven die vreemde kronkels in mijn hersenen mij daar toe. ???

Wat betreft de constructie van deze crevice garden heb ik eerste instantie geprobeerd te zorgen voor zo veel mogelijk plantmogelijkheden (voor Saxen  :o) en in tweede instantie heb ik gepoogd af te stappen van de zichtbare horizontale lijnen die in zowat iedere crevice garden te vinden zijn. De hoofdlijnen lopen hier van oost naar west, maar deze worden regelmatig gebroken door grotere stenen af te wisselen met smalle, en af en toe heb ik hoeken gemaakt waardoor de hoofdlijnen soms veranderen naar de richting zuid - noord.

Toch rare wezens, die rotsplanten-adepten ..... ??? ??? --3 --3 --11 -1(

Mijn zoontje Lucas heeft zijn primulaatje geplant tussen de stenen van het pad rond dit tuintje.
Een eerste stap ?  :D
 ((12

Een kleine stap voor de mensheid, maar een grote stap voor Lucas. Jong geleerd, is oud gedaan.
Overigens, heel knap aangelegd, Jan. De saxen zullen het daar zeker naar hun zin hebben?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Crevicegardening
« Reactie #110 Gepost op: 6 januari 2013, 17:27:59 »
Mijn zoontje Lucas heeft zijn primulaatje geplant tussen de stenen van het pad rond dit tuintje.
Een eerste stap ? 
Ja, ik vrees dat Lucas géén moestuintje aan mag leggen :'( :'(, dan maar Primula's op het pad. Wel een goede smaak heeft die jongen ((14 ((14 ((14 ((14.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #111 Gepost op: 6 januari 2013, 18:52:17 »
Dank je, ik doe mijn best.
Van mij mag Lucas trouwens beide doen. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #112 Gepost op: 7 januari 2013, 15:01:25 »
Wat heeft die oen van die pipo Leiomerus nu weer in zijn kersverse spletenrotstuin geplant ?
 --6 :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Crevicegardening
« Reactie #113 Gepost op: 7 januari 2013, 15:36:15 »
Wat heeft die oen van die pipo Leiomerus nu weer in zijn kersverse spletenrotstuin geplant ?
Kun je nog kleinere plantjes planten tussen die grote keien, ik zie iets rose maar kan het niet duidelijk uitvergroten om te zien wat het is ))8.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Crevicegardening
« Reactie #114 Gepost op: 7 januari 2013, 15:56:30 »
Ziet er super uit met dat pad nonkel jan. ((14

 

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #115 Gepost op: 7 januari 2013, 16:06:46 »
Wat heeft die oen van die pipo Leiomerus nu weer in zijn kersverse spletenrotstuin geplant ?
 --6 :o

Is dat een Dionysia  ))4

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crevicegardening
« Reactie #116 Gepost op: 7 januari 2013, 18:44:35 »
Dionysia "Pipo"   --6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #117 Gepost op: 7 januari 2013, 19:58:55 »
Goed geraden !
Natuurlijk, die kleine bloempjes en het feit dat Dionysia's nogal vroeg bloeien, maakten dit kleine raadsel minder raadselachtig.

     Dionysia 'Ewesley Theta' staat helemaal niet mis in dit maagdelijke rotstuintje.

HIER WAT 'DICHTERE' FOTO'S. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Crevicegardening
« Reactie #118 Gepost op: 7 januari 2013, 20:27:55 »
Wat een schatje!
Gr.
Lily- Anne

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Crevicegardening
« Reactie #119 Gepost op: 7 januari 2013, 21:04:21 »
Ik denk dat je allicht mij niet bedoelt ?  ;D --3 --11 -1(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen