Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172611 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #495 Gepost op: 15 september 2014, 23:07:18 »
Staat hier op net dezelfde omstandigheden Kris , hier nog een week af van bloei ...... super plant !  ((14

Dan moet ie toch wat hebben met een crevice hé Danny ....

Is best mogelijk Kris , dit jaar stond de plant terug mooi in bloei . Heb in de drukte vergeten foto's te nemen .
Ben benieuwd hoe de plant verder zal ontwikkelen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #496 Gepost op: 18 september 2014, 07:41:07 »
Hallo iedereen die heeft bijgedragen aan de topic van Kris, over crevice gardens. Heb de hele topice doorgelezen en ik moet zeggen het was heel leerzaam.
Nu had een vriend van mij achter zijn loods nog een partij leisteen liggen uit een vorige tuin en hij vroeg of ik er iets mee kon. (wat een vraag). Het vervoer was gauw geregeld en nu staan ze bij mij op de oprit.
Dus ga ik een poging wagen om er een kleine crevice van te maken. Ben ook de hele week internet aan het afstropen, en vond deze video  https://www.youtube.com/watch?v=xgzlVChYX0I  van 'Kenton J. Seth, Grand Junction, Colorado', best interessant, af en toe is het geluid wat minder maar genoeg goede beelden. (wel even tijd nemen duurt 90 min.)
Het grond mengsel van jou Kris lijkt mij het meest aantrekkelijk om te gebruiken. Ik kan alle ingredienten op 10 km afstand van hier verkrijgen. Ik wil wel een worteldoek onder het geheel leggen. (ook weer hier gezien).
Als jullie het niet erg vinden zet ik af en toe wat foto's hier in deze topic over mijn vorderingen, kan best even duren, want ik wil het met beleid doen.
Hier de foto van de partij stenen.
Omgeving Roosendaal

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #497 Gepost op: 18 september 2014, 19:56:19 »
Dat is een mooi partijtje steen Jan ! De droom van ieder rechtgeaard rotstuinliefhebber ....Ik zal met veel interesse volgen hoe dat zich verder zet. Het doet me overigens veel plezier dat ik mensen hebben kunnen inspireren met mijn ervaringen in deze topic weer te geven. Want daar doe je het toch ook voor....tenminste ik wel. 
Ik ga straks natuurlijk ook wel dat filmpje kijken want we zijn nooit te oud en te slim om bij te leren ......
« Laatst bewerkt op: 18 september 2014, 19:58:00 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #498 Gepost op: 18 september 2014, 20:23:04 »
Niet alleen Kris zal dit topic verder met grote interesse volgen, Jan !  ;)  We zullen met zijn allen jouw vorderingen graag zien gebeuren !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #499 Gepost op: 18 september 2014, 21:11:10 »
Een mooie partij stenen, Jan, ik zie al uit naar het vervolg... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crevicegardening
« Reactie #500 Gepost op: 18 september 2014, 23:01:04 »
Fantastisch Jan dat je een verslag wil maken van het maken van de aanleg van je crevice tuin . Zou ook wel leuk zijn voor ons ledenblad! Ik zal het alvast ook opvolgen en ben benieuwd wat het resultaten zal zijn . Je hebt de rotstuin microbe blijkbaar goed te pakken! Gelukkíg is het een plezante ziekte ! Succes!

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #501 Gepost op: 19 september 2014, 09:06:16 »
Fantastisch Jan dat je een verslag wil maken van het maken van de aanleg van je crevice tuin . Zou ook wel leuk zijn voor ons ledenblad! Ik zal het alvast ook opvolgen en ben benieuwd wat het resultaten zal zijn . Je hebt de rotstuin microbe blijkbaar goed te pakken! Gelukkíg is het een plezante ziekte ! Succes!

Dank Liy-Anne,

Zou jij aub ook je stem willen uitbrengen op de houtsnijwerkjes voor de tombola, hoe meer stemmen hoe gemakkelijker de keus, )--1 --12
Dit is de link naar de houtsnijwerkjes waarop iedereen zijn stem kan op uitbrengen  ((14
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1642.0
« Laatst bewerkt op: 19 september 2014, 13:32:28 door Luc Gilgemyn »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #502 Gepost op: 19 september 2014, 09:45:54 »
Gisteren een mooie dag, dus maar begonnen met de basis. Het wordt een crevice met een kant, de achterkant is gesloten, staat voor de conifeer haag. Mijn bedoeling was eerst om de achterkant ook van leisteen te maken, maar bij nader inzien, en om zuinig te zijn op de stenen heb ik besloten het te doen met betontegels, je ziet er toch niets van.

Bij het weghalen van de stenen kwam ik een, ik denk een disteltje, tegen en daaraan is mooi te zien hoe ook worteltjes van rotsplantjes hun weg vinden in de spleten van een crevice tuin. (zie fotootje) Dit wordt ook mooi getoond op de video https://www.youtube.com/watch?v=xgzlVChYX0I .

Onder de worteldoek nog drie gaten gemaakt van 30-30-30 met grove grit gemaakt, als er echt veel water valt dan een extra bufferje voor de opvang.
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crevicegardening
« Reactie #503 Gepost op: 19 september 2014, 19:06:12 »
prachtig ik volg ook mee ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #504 Gepost op: 19 september 2014, 21:08:47 »
Gisteren een mooie dag, dus maar begonnen met de basis. Het wordt een crevice met een kant, de achterkant is gesloten, staat voor de conifeer haag. Mijn bedoeling was eerst om de achterkant ook van leisteen te maken, maar bij nader inzien, en om zuinig te zijn op de stenen heb ik besloten het te doen met betontegels, je ziet er toch niets van.

Bij het weghalen van de stenen kwam ik een, ik denk een disteltje, tegen en daaraan is mooi te zien hoe ook worteltjes van rotsplantjes hun weg vinden in de spleten van een crevice tuin. (zie fotootje) Dit wordt ook mooi getoond op de video https://www.youtube.com/watch?v=xgzlVChYX0I .

Onder de worteldoek nog drie gaten gemaakt van 30-30-30 met grove grit gemaakt, als er echt veel water valt dan een extra bufferje voor de opvang.

Plezant om te volgen Jan !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crevicegardening
« Reactie #505 Gepost op: 21 september 2014, 18:08:19 »
Vervolg crevice garden.

Foto 1,  grondmengsel gemaakt en gestort. De verhoudingen ongeveer: 20% brekerszand, 20% bazaltsplit 4mm, 20% tuingrond + wat klei, 15% split 4-10, 20% gravi d'or 1-5 mm, kon niet aan lava grit komen heb ongeveer 5% perlite erdoor gemengd.

Foto 2, De eerste steen gelegd.  Van daaruit naar links en recht gaan bouwen. Afgelopen vrijdag de helft af.

Foto 3, Vandaag 21 september alles afgemaakt. Het afvulmengsel:  60% brekerszand, 10% tuinaarde,met wat beenderenmeel, 20% gravi d'or, 10% bazaltsplit .

Foto 4, Totaal overzicht oprit.

De voorkant staat naar het Noord-oosten.  Heb wat verhoogde stukken erin zodat sommige planten alleen de ochtend zon krijgen. Andere staan 3/4 dag in de zon.Na de middag is er ongeveer 3 uur schaduw van het huis daarna komt de middagzon.

Ik heb nog niets gekocht hiervoor. Wil eerst wat regenbuien erover laten gaan zodat het wat inklinkt.

Maar ik sta open voor ideeen, voor wat ik zal gaan planten.
Omgeving Roosendaal

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crevicegardening
« Reactie #506 Gepost op: 21 september 2014, 19:23:12 »
Jawadde! Prachtig resultaat jan!  --6  ik kijk met verstomming.
Heel leuk dit te volgen van begin af aan. Ben benieuwd wat je er in zal planten. ((12

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #507 Gepost op: 21 september 2014, 20:27:20 »
Knap werk Jan !
De crevice ziet er echt prachtig uit !  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crevicegardening
« Reactie #508 Gepost op: 21 september 2014, 20:39:30 »
Dat heb je heel goed gedaan Jan !  ((14  ((3

Knap werk , daar zal je veel plezier aan hebben ! Probeer te kiezen voor heel compact blijvende planten .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #509 Gepost op: 21 september 2014, 20:59:06 »
Ziet er piccobello uit, Jan, je hebt het echt wel in de vingers, zo te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen