Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317757 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1380 Gepost op: 12 september 2021, 09:28:03 »
Mooie beelden van de peatbedjes mannen !  Dit habitat levert toch een aantal resultaten die in de 'normale' rotstuin niet haalbaar zijn.  ((3 ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1381 Gepost op: 19 september 2021, 11:28:52 »
Gentiana sino-ornata 'Gorau glas' komt ook op gang.  Hij heeft zich volledig gevestigd op een turfblok.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1382 Gepost op: 19 september 2021, 12:02:27 »
Gentiana sino-ornata 'Gorau glas' komt ook op gang.  Hij heeft zich volledig gevestigd op een turfblok.
Super Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1383 Gepost op: 27 september 2021, 15:59:55 »
Gentiana sino-ornata 'Gorau glas' komt ook op gang.  Hij heeft zich volledig gevestigd op een turfblok.
Super Luc !

Bedankt Kris,  hij is intussen alleen nog mooier geworden.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1384 Gepost op: 30 september 2021, 09:32:01 »
Bedankt Kris,  hij is intussen alleen nog mooier geworden.

Super Luc! Heb hier ook 'Gorau glas ' maar kan er niet aan tippen !!!  ((3 Openen de bloemen zich bij jou goed als ze geen zon krijgen en in de schaduw staan ? Hij groeit dus eigenlijk in de turfblokken als ik het goed begrijp .Misschien krijgt de mijne nog iets te veel uren zon , ik weet het niet ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1385 Gepost op: 30 september 2021, 09:33:59 »
Deze heeft zijn naam niet gestolen en blijft inderdaad wat compacter ....Gentiana sino-ornata 'Compacta '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1386 Gepost op: 2 oktober 2021, 18:37:27 »
Bedankt Kris,  hij is intussen alleen nog mooier geworden.

Super Luc! Heb hier ook 'Gorau glas ' maar kan er niet aan tippen !!!  ((3 Openen de bloemen zich bij jou goed als ze geen zon krijgen en in de schaduw staan ? Hij groeit dus eigenlijk in de turfblokken als ik het goed begrijp .Misschien krijgt de mijne nog iets te veel uren zon , ik weet het niet ?

Ik plantte hem ooit in het grondmengsel vlak naast de turfblokken in het peatbed Kris... hij heeft echter uit eigen beweging de vlucht genomen en is volledig in de bloken gaan groeien.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1387 Gepost op: 2 oktober 2021, 18:37:56 »
Deze heeft zijn naam niet gestolen en blijft inderdaad wat compacter ....Gentiana sino-ornata 'Compacta '

Ook een hele mooie Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1388 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:05:57 »
Nog meer Gentiana geweld ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1389 Gepost op: 13 oktober 2021, 12:29:59 »
Nog meer Gentiana geweld ....

Prachtig toch die hemelsblauwe vormen !!  :o

Eentje die je best probeert te verminderen Kris, dat we hem aan deze kant van het kanaal kunnen over houden !  ))4

 :-[ oeps.... vermeerderen uiteraard...  ))2 -2(
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 23:28:01 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1390 Gepost op: 13 oktober 2021, 18:01:04 »

Prachtig toch die hemelsblauwe vormen !!  :o

Eentje die je best probeert te verminderen Kris, dat we hem aan deze kant van het kanaal kunnen over houden !  ))4
Oei Luc , dat “ verminderen “ gebeurt gewoonlijk vanzelf … ;D Vooral na een hete zomer …Maar waarschijnlijk bedoel je eerder vermeerderen…
Heb even het label gaan zoeken en het gaat hier om de cv  ‘ Alex Duguid ‘ . Deze hybride zou afstemmen van Gentiana farreri ipv sino-ornatum en dus verder geen bloedverwantschap te hebben met deze laatste . Op de wereld gezet in Schotland bij Edrom Nurseries als mijn info klopt .
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 18:06:26 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1391 Gepost op: 13 oktober 2021, 23:30:22 »

Prachtig toch die hemelsblauwe vormen !!  :o

Eentje die je best probeert te verminderen Kris, dat we hem aan deze kant van het kanaal kunnen over houden !  ))4
Oei Luc , dat “ verminderen “ gebeurt gewoonlijk vanzelf … ;D Vooral na een hete zomer …Maar waarschijnlijk bedoel je eerder vermeerderen…
Heb even het label gaan zoeken en het gaat hier om de cv  ‘ Alex Duguid ‘ . Deze hybride zou afstemmen van Gentiana farreri ipv sino-ornatum en dus verder geen bloedverwantschap te hebben met deze laatste . Op de wereld gezet in Schotland bij Edrom Nurseries als mijn info klopt .

.... De 'typo' heb ik snel veranderd Kris.... we willen hem uiteraard VERMEERDERD hebben !!!  --6

Ja die bleek blauwe soorten hebben meestal G. farreri in het bloed... supermooi zijn ze, maar niet gemakkelijk in mijn ervaring...  ))4

Daarom snel vermeerderen om overleving te verzekeren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1392 Gepost op: 15 oktober 2021, 18:25:46 »
... De 'typo' heb ik snel veranderd Kris.... we willen hem uiteraard VERMEERDERD hebben !!!  --6
Ja die bleek blauwe soorten hebben meestal G. farreri in het bloed... supermooi zijn ze, maar niet gemakkelijk in mijn ervaring...  ))4
Daarom snel vermeerderen om overleving te verzekeren.

Dat het een " typo " was had ik natuurlijk al lang door Luc  -2( -2(  Maar ik kon die "inkopper " voor een leeg doel natuurlijk niet laten liggen en de voorzitter een beetje plagen  :P
Maar nu even terug naar de les .... ;) Ik heb deze plant op twee plaatsen ...Eentje in het peatbed in het opvulmengsel tussen de turfblokken wat voornamelijk bestaat uit verteerde bladgrond en  waarschijnlijk te "licht" of  "uitdrogend " is . De plant staat echter kort bij een turfblok en kan daar ook nog in wortelen ...Deze plant staat er perfect bij maar gaat niet bloeien dit jaar ....Hij staat mss net iets te veel in de schaduw of komt nog te droog in dat substraat .Een tweede plant , degene die ik toon in bloei , staat in een grote schaal tussen turfblokken maar hier is het mengsel tussen de blokken opgevuld met een 'rijker ' meer vochthoudend mengsel ....Ook met bladgrond , maar tevens toevoeging van J.I. , verteerde schors ,turf .....De vochthuishouding van de schaal is natuurljk makkelijker te controleren. Ik heb heel het jaar ervoor gezorgd dat de turfblokken waar tussen ze staan nooit uit droogden ...En de schaal kan je ook al is verplaatsen als het een dag te warm is ...Wat een gedoe he ... -2(  Maar dit forum is nog steeds gemaakt om informatie te delen ....dus ...
Verder stel ik vast dat deze hybride veel minder "los" groeit dan de sino-ornatum soorten en hybrides en dus wegens zijn compacte groei zeker een grote meerwaarde bied !
En ja hoor ...we gaan hem trachten te vermeerderen ...
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2021, 18:29:49 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peatbed
« Reactie #1393 Gepost op: 21 oktober 2021, 17:58:54 »
Ja Kris, ze zijn niet zo eenvoudig tevreden (en bijgevolg aan de groei) te houden !  Met zo'n succesje moeten we altijd tevreden zijn !

Van een heel ander allooi, maar al even moeilijk houdbaar in ons klimaat is deze Saxifraga fortunei 'Shiranami'.
In het peatbed in volle schaduw het hele jaar door, heeft hij het met de vele regen van dit seizoen bijzonder goed gedaan

Van zijn soortgenoot, de roze Saxifraga fortunei 'Hyoseki' vreesde ik dat hij na de hitte van 2020 het loodje had gelegd, maar kijk, de vele regen (denk ik toch) heeft voor goed herstel gezorgd.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peatbed
« Reactie #1394 Gepost op: 1 november 2021, 10:15:15 »
Gentiana ‘Starlight ‘ bloeide wat later dan de andere uit deze categorie maar blijft lekker doorgaan …Ik heb hem uitgeplant in een mini peat landschap…
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "