Auteur Topic: zouden we de winter gehad hebben?  (gelezen 15404 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2012, 15:20:58 »
We gaan verder...

1) de bloemen van Cyclamen coum zijn tot moes verworden... het blad ziet er ook maar twijfelachtig uit, maar dat moet toch goed komen hoop ik.
2) Erythronium multiscapoideum cliftonii was ook al verder gevorderd dan goed was voor hem... zeer de vraag of dat nog goed komt  ((15
3) Delosperma cooperi ziet er niet uit, maar dat is na elke vorstperiode zo.  Mijn ervaring is dat je hem in het voorjaar dan gewoon terug snijdt tot 3 cm (of tot op het punt waar hij nog goed is) en dan schiet hij terug.
4) Helleborus orientalis hybriden schijnen zich (zij het moeizaam) terug op te richten. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2012, 15:23:13 »
Alhoewel hoogst onaangenaam, toch een vrij wisselvallig beeld hé Frankie en Wim !

Ja, er zit toch wel heel wat verschil tussen de soorten binnen een geslacht. En er is natuurlijk ook het verschil qua standplaats!

3) Tulipa kaufmanniana "Nessy" moet ik afwachten...  ::)  de vraatschade  >:( heeft alvast niets met de vorst te maken.  Ik hoop dat de dader in de koude achteraf ook het loodje heeft gelegd.

Zit hier ook wel met heel wat vraatschade van voor de vorst! Een paar Adonissen zijn hun kop volledig afgevreten. Soms zou ik toch wat meer "Kung-fu planten" willen (zoals in deze  --14 smiley)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2012, 15:24:34 »
De Colchicum bladeren zien er allemaal nogal moesachtig uit!  --13

De bladeren van Crocus korolkowii zien er uit alsof ze onmiddellijk gaan afsterven!   --13

Saxifraga catalunica zal misschien wel zijn laatste adem uitblazen!  --13

En het perkje Helleborus x hybridus is ook nogal triestig!  --13 --13 --13

Die was ik nog vergeten, Wim, ook mijn Colchicums zijn nogal toegetakeld. Als dat maar goed komt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2012, 15:25:59 »
We gaan verder...

1) de bloemen van Cyclamen coum zijn tot moes verworden... het blad ziet er ook maar twijfelachtig uit, maar dat moet toch goed komen hoop ik.
2) Erythronium multiscapoideum cliftonii was ook al verder gevorderd dan goed was voor hem... zeer de vraag of dat nog goed komt  ((15
3) Delosperma cooperi ziet er niet uit, maar dat is na elke vorstperiode zo.  Mijn ervaring is dat je hem in het voorjaar dan gewoon terug snijdt tot 3 cm (of tot op het punt waar hij nog goed is) en dan schiet hij terug.
4) Helleborus orientalis hybriden schijnen zich (zij het moeizaam) terug op te richten. 

Die Erythronium ziet er inderdaad niet goed uit. Gelukkig waren die van mij nog niet boven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2012, 15:26:24 »
Verder...


1) De normaal als niet erg winterhard beschouwde Tulipa cretica ziet er nog niet zo slecht uit... afwachten ...
2) Narcissus x cyclamineus "Mitzi" staat er bij alsof er niets aan de hand is  ((3
3) De knop van Ranunculus calandrinoides ziet er voorlopig goed uit - wat wordt het als hij zich opent ?  --((1  Als hij zich opent natuurlijk...
4) Scilla peruviana ziet er minder "gezond" uit ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2012, 15:27:22 »
En om af te sluiten, wat positief nieuws.  :) :)

Zowel Adonis 'Hakuju' als Eranthis hyemalis schijnen weinig last gehad te hebben van de koude!

Ook hier komen Adonis en Eranthis ongeschonden uit de strijd, Wim. Nu kunnen ze inderdaad de slakken trotseren. Wat is dit toch een vervelende periode.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2012, 15:28:50 »
1) de bloemen van Cyclamen coum zijn tot moes verworden... het blad ziet er ook maar twijfelachtig uit, maar dat moet toch goed komen hoop ik.

De bladeren van Cyclamen kunnen daar wel tegen...

4) Helleborus orientalis hybriden schijnen zich (zij het moeizaam) terug op te richten.  

Deze hebben hier wel immens afgezien, ik denk niet dat ze zich nog zullen oprichten....naast de schade van de vorst hebben ze natuurlijk ook nog de schade van de droogte...Helleborus-stengels zijn nogal "sappig" en ze hebben dus heel wat vocht nodig. Als ze dan nog eens 15 dagen heel droog gestaan hebben in de kou is het volledig om zeep, zo te zien. Maar bij jou ziet hij er toch nog goed uit, Luc.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2012, 15:28:54 »
Ja mensen, het Rivièragevoel lijkt verder weg dan ooit. ))11
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2012, 15:29:24 »
De Elfstedentocht zou perfect mogelijk geweest zijn op mijn vijvertje - het ijs was ruim 20 cm dik !!  ;D

En tot slot een plant die de winter met glans heeft doorstaan..... Het alom gevreesde "Springkruid"....  >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2012, 15:30:05 »
Heb ook enkele planten staan die de winter niet goed doorgekomen zijn!Hopelijk komen ze er door! --13

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2012, 15:30:50 »
1) de bloemen van Cyclamen coum zijn tot moes verworden... het blad ziet er ook maar twijfelachtig uit, maar dat moet toch goed komen hoop ik.

De bladeren van Cyclamen kunnen daar wel tegen...

4) Helleborus orientalis hybriden schijnen zich (zij het moeizaam) terug op te richten.  
[/quote

Deze hebben hier wel immens afgezien, ik denk niet dat ze zich nog zullen oprichten....naast de schade van de vorst hebben ze natuurlijk ook nog de schade van de droogte...Helleborus-stengels zijn nogal "sappig" en ze hebben dus heel wat vocht nodig. Als ze dan nog eens 15 dagen heel droog gestaan hebben in de kou is het volledig om zeep, zo te zien. Maar bij jou ziet hij er toch nog goed uit, Luc.


Ook bij mij zullen de meeste Helleborussen niets meer presteren, op enkele uitzonderingen na misschien, die wat meer beschut stonden.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 15:58:01 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2012, 15:34:31 »
Is deze Helleboris gedoemd? >:(
 

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2012, 15:38:49 »
1) De normaal als niet erg winterhard beschouwde Tulipa cretica ziet er nog niet zo slecht uit... afwachten ...

Hier ziet die er ook nog goed uit...fingers crossed....

Ook hier komen Adonis en Eranthis ongeschonden uit de strijd, Wim. Nu kunnen ze inderdaad de slakken trotseren. Wat is dit toch een vervelende periode.

Gelukkig heeft de lijster tijdens deze winterperiode heel wat slakken gevonden, elke dag konden we hier enkele slakkenhuizen ruimen van de voedertafel waar hij ze kapot geklopt had!

En tot slot een plant die de winter met glans heeft doorstaan..... Het alom gevreesde "Springkruid"....  >:(

Hier heb ik dat plantje (veldkers) ook, samen met nog enkele ander plantjes die de winter perfect overleefd hebben zoals vogelmuur en dovenetel!  ::)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2012, 15:40:01 »
Is deze Helleboris gedoemd? >:(
 

Hij staat nog mooi rechtop, Vivianne.

Ik denk wel niet dat hij heel mooi zal bloeien dit jaar, maar volgens mij is hij niet gedoemd...volgend jaar zal je wel terug bloemen hebben!

Vivianne Van Steenbrugghe

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
  • Geslacht: Vrouw
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2012, 15:42:57 »
Dank u wel !fingers cross hé! ((3