Auteur Topic: alpenweide/bloemenweide  (gelezen 6477 keer)

Carl Bolssens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
alpenweide/bloemenweide
« Gepost op: 16 september 2012, 23:41:48 »
hoi,

Op het einde van mijn rotstuin zou ik een kleien vijver willen aanleggen.  Hierrond zou ik graag een aplenweide namaken.  Zijn er nog mensen die dit gedaan hebben, en hebben die tips? :).  Ik dacht aan weidegras te zaaien en hiertussen bloemenzaad van violet, vergeet me niet, ect.
Ik heb via google niet echt iets gevonden, enkel op 1 nederlandse site,maar dan zal het een duur pakje zaad worden denk ik.

Hopelijk krijg ik net zoals bij mijn vraag over de beekloop veel nuttige tips.

Mercikes

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2012, 08:37:16 »
Als lid van de NRV kun je elk jaar zaden uitkiezen, voor heel weinig geld. Zaden door de leden ingestuurd. Zo kun je voor je weide aan planten komen. Ikzelf heb bijvoorbeeld. Linaria alpina (alpenleeuwenbekje) klaar staan in de koelkast om in te sturen. En daar kun jij dan op inschrijven.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2012, 22:23:10 »
Een echte alpenweide kun je hier in ons laaglandje niet aanleggen, Carl. Daarvoor zijn de omstandigheden hier niet geschikt. In de natuur worden de grassen kort gehouden door de barre winden, de lage temperaturen en de aanwezigheid van parasieten zoals Pedicularis en Rhinanthus. En er lopen ook nog wat grazers rond zoals gemzen, steenbokken en koeien.

Je kan wel een biotoopje aanleggen die een echte chaume benadert. Het gras mag je al helemaal vergeten. Dat zal te snel opschieten en de planten verdringen. Je kan in de plaats wel verschillende tijmsoorten gebruiken die je ook vaak ziet op de alpenweiden. Thymus praecox en Thymus serpyllum zijn daarvoor zeer geschikt. Deze planten dienen dan als de basis voor de alpenwei.

Gebruik geen bloemenzaad uit één of ander tuincentrum. Deze zullen opgroeien tot een wuivende massa van 50 tot 100 cm hoog. Ook dat is niet de bedoeling.
Plant er echte weideplanten in zoals je ze ook ziet in de bergen. Ik denk daarbij aan Aster alpinus, Campanula barbata, Campanula cochlearifolia, Papaver rhaeticum (is eigenlijk een puinhellingsplant, maar zal zeker mooi staan in de alpenwei), Dryas octopetala, Gentiana acaulis, Potentilla aurea en Scuttelaria alpina.
Je kan er ook nog enkele Festuca-species in gebruiken om toch maar wat gras te hebben in de weide.
Als verticaal accent kun je nog Aconitum napellus subsp. tauricum aanplanten.

Je kan er ook nog enkele Crocus chrysanthuscultivars tussen planten om nog wat bloei te hebben vroeg op het jaar. Deze hebben ook nog een bescheiden bladvorming zodat ze niet te storend werken wanneer ze zijn uitgebloeid.

Ik zelf legde nog geen alpenwei aan, wegens voorlopig plaatsgebrek, maar speel ook al geruime tijd met het idee.

Hierbij nog een foto van een natuurlijke alpenwei in Oostenrijk met Campanula thyrsoides als blikvanger.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2012, 10:04:19 »
Er staan hierboven al heel wat wijze raadgevingen, Carl.
Veel alpenweiden zijn er niet in de laaglanden en ik geloof niet dat dit topic hier al eerder aan bod is gekomen, wat het onderwerp alleen maar aantrekkelijker maakt !  ;)
De mooiste "alpenweide" in een tuin die ik ken ligt bij Franz Hadacek in Wenen, Oostenrijk.  Deze kenner slaagt er in ongeveer alles in zijn "weide" te verenigen.  Hij heeft er vooral ook veel bloembollen in onder gebracht, zowel voorjaars- als najaarsbloeiers.  Alles durft hij er proberen : en het werkt !!  Van Crocussen in voor- en najaar, over Iris reticulata, Sternbergia's, Colchicums, Fritillaria meleagris en Narcisjes tot Anemone blanda en nog veel meer.
Op zijn site http://www.franz-alpines.org/ vind je een schat aan foto's - klik rechts op "My garden".  Eerst krijg je beelden van zijn (prachtige !!!) rotstuin en als je verder naar beneden scrolt kom je in zijn "Alpine meadow" terecht.  Voorwaar de moeite om eens doorheen te surfen !

Hier http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=6976.msg193834#msg193834 vind je nog meer beelden van dezelfde weide.

Alvast veel inspiratie toegewenst !  ((14
« Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 10:25:43 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 18:15:29 »
Op zijn site http://www.franz-alpines.org/

Hier http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=6976.msg193834#msg193834 vind je nog meer beelden van dezelfde weide.


Dank voor de inspiratie Luc. Het was de moeite om er even voor te gaan zitten.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Carl Bolssens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2012, 20:06:43 »
bedankt voor de weeal nuttige info mannen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2012, 20:30:22 »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2012, 21:11:29 »
bedankt voor de weeal nuttige info mannen
Oeiiiii, vergeet de vrouwen op dit forum niet Carl, anders ............ )-12 2-)( -3)( gelekaart

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2012, 22:06:14 »
bedankt voor de weeal nuttige info mannen
Oeiiiii, vergeet de vrouwen op dit forum niet Carl, anders ............ )-12 2-)( -3)( gelekaart

Wel, wel Cor, ik zie dat het een zeer nuttige nawerking heeft. Dank je voor je medewerking in deze.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Carl Bolssens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2012, 23:23:43 »
mijn welgemeend excuses aan de dames

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2012, 09:20:07 »
 ::) :-X
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2012, 20:36:28 »
Ik heb al enige jaren een kansloos stukje gras in de tuin. In de winter valt er geen zonlicht op zodat ik ieder voorjaar slechts een stukje aarde/mos over heb. Dit jaar heb ik het bijltje erbij neergegooid en ervoor gekozen een eenjarig bloemenveldje aan te leggen. Ik moet zeggen dat het best aardig heeft uitgepakt met een veldbloemenmengsel dat ik bij het tuincentrum heb gekocht. Het hele seizoen door bloemen. De plantjes groeien over het algemeen niet hoger dan een centimeter of 20-30 met een enkele uitschieter tot 50 centimeter. Het zadenmengsel is van Nova-Flore en bevat 22 verschillende soortjes. En als je zelf ook nog een paar doosjes mengt, kun je dit aantal nog behoorlijk opschroeven.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:alpenweide/bloemenweide
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2012, 12:04:17 »
Best wel aardig, Sven, maar ik herken er toch niet echt een alpenweide in, eerder een laaglandweide ergens in de Ardennen, maar daar is natuurlijk ook niks mis mee.
Ik heb vele jaren geleden ook eens een dergelijk stukje tuin aangelegd: zaden verzameld uit allerlei weides in de Ardennen en alles uitgezaaid. De bloei was echt overweldigend, maar de planten schoten te hoog op daar mijn tuingrond veel te rijk is. Gevolg: tijdens de eerste regenbuien in mei-juni viel de hele boel om.
Lichtervelde, West-Vlaanderen