Vorige nacht hebben we over Oost-Vlaanderen een hevig onweer gehad met heel hevige hagel. Hier en daar zaten er hagelstenen bij van wel 5 cm doorsnede . Een oorverdovend lawaai en continu bliksem .
Deze morgen de schade kunnen opmeten : in de buurt heel veel buitenslapende auto's met beschadigd dak of gebroken glazen . Ook verandadaken en koepels met schade.
Wij zelf hebben eigenlijk wel geluk gehad en alleen alle vliegenramen beschadigd en een groot gat in een ligbedje . Met de planten is het echter slechter gesteld . Het overgrote deel van de planten heeft hagelschade . Hosta's . Gunnera, Canna's, bananen kapot . Al mijn phalaenopsissen stonden buiten in de schaduw, omdat we werken aan het uitvoeren zijn in de keuken . 3 phalaenopsissen zal ik proberen recupereren, omdat dat hele goede bloeiers zijn . 13 aloë vera planten stonden ook buiten en liggen ondertussen in de groene container .De oleanders zijn heel wat bladeren kwijt en verschillende takken afgebroken . Onze blauwbes, die heel veel bessen had, is zeker de helft bessen verloren en verschillende takken. Heel wat orchideeën in volle grond zijn kapot Zo kan ik nog even door gaan . Heel de tuin ligt vol takken en bladeren . De rotstuin ook . Ik laat alles nog wat liggen omdat er vandaag en morgen nog kans is op hagel, zodat deze afval, de inpact van mogelijk volgende hagel wat kan breken . Hoe de schade aan de Rotsplanten is, zal ik maar zien als alles opgeruimd zal zijn .Spijtig genoeg zijn er ook 2 plexiglazen kapot van de nieuwe overkapping van mijn kweekbak .
Plezant is anders , maar wat doe je er aan, het zijn gelukkig allemaal zaken die vervangbaar zijn. Hopelijk blijft het hierbij! Het begint hier alweer te donderen .
Veel sterkte aan alle mensen met schade .