Auteur Topic: Iris 2024  (gelezen 14913 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2024
« Reactie #255 Gepost op: 10 november 2024, 12:45:21 »
Een prachtige bloem is dat en zo te zien aan de foto's hierboven ook nogal gevarieerd.  Ik heb hem jarenlang op de warmste en droogste plaats in de rotstuin gehad, nooit één bloem gezien  --13  Bovendien werd hij alsmaar groter en heb ik hem uiteindelijk weg gehaald.

Vroeger was er ook een CV op de markt met de naam I.u. 'Mary Barnard', die heb ik ook nog ooit gehad, maar dat moet wel 30 jaar geleden zijn...  Jammer maar geen foto's..  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #256 Gepost op: 10 november 2024, 22:20:39 »
Heel mooi Marc !  Ik had vroeger in de vorige tuin nog Iris unguicularis "Peloponnese Snow" in de rotstuin uitgeplant.
Nu 'Peloponnese Snow' kwam van Aberconwy , wie heeft deze plant nog ?
Ik heb hem lang gehad, Kris. Hij stond op een plaats hoog in de rotstuin. De bloei was wisselvallig. Vooral in de late lente, zelfs is mei produceerde hij wat bloemen. Ik heb hem toen uitgegraven en jaren als potplant gehouden. Ik had er verschillende , maar heb ze verloren in een korte tijd. Ik zou hem eigenlijk graag terug hebben. Wie er eentje op overschot heeft...
Ik had stiekem gehoopt dat jij hem nog zou hebben Frankie  ;) ;D Ik heb hem ook niet meer ...In de vorige tuin deed hij het eigenlijk heel goed (ook op het hoogst gelegen gedeelte )maar het is wel waar dat de bloei al eens wisselvallig kon zijn .

Iemand moet hem vast en zeker nog hebben, Kris! Het was een al een uitdaging om hem in bloei te krijgen, maar het wordt tegenwoordig een minstens even grote uitdaging om hem terug te pakken te krijgen. Net als bij Luc G werd het hier een hele grote plant in de rotstuin die op den duur veel plaats in beslag nam. Daarom besloot ik om hem op te sluiten in pot en ook om zo tot betere bloeiresultaten te komen... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #257 Gepost op: 30 november 2024, 06:38:48 »
Extreem vroeg voor deze groep van irissen. Het wordt weer een vreemd seizoensverloop.
De eerste Iris persica uit Oost Turkije in bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #258 Gepost op: 30 november 2024, 11:00:11 »
Extreem vroeg voor deze groep van irissen. Het wordt weer een vreemd seizoensverloop.

Super Luc , ook al een record qua vroege bloei voor deze soort zeker ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #259 Gepost op: 30 november 2024, 14:57:37 »

Super Luc , ook al een record qua vroege bloei voor deze soort zeker ?
Dit is inderdaad veel te vroeg voor een “normaal” seizoen.
Probleem nu is het gebrek aan licht (hoewel deze plant er best OK uitziet)  en de steeds dreigende aanvallen van bladluizen die zich nestelen aan de voet van de plant of net onder het grondoppervlak.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #260 Gepost op: 30 november 2024, 16:03:11 »
[Dit is inderdaad veel te vroeg voor een “normaal” seizoen.
Probleem nu is het gebrek aan licht (hoewel deze plant er best OK uitziet) 

Hij ziet er toch nog wel gedrongen uit Luc , deze heeft mijn inziens voorlopig  niet al te  veel last van het gebrek aan licht .

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #261 Gepost op: 30 november 2024, 20:49:43 »

Onvoorwaardelijk mooi, Luc! En dan ook nog een eigen collectie?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #262 Gepost op: 1 december 2024, 10:23:25 »
Toeval wil dat er vandaag nog een juno iris in bloei is gekomen. 
Normale bloeiperiode voor deze soort is februari. Van een verstoord seizoen gesproken....
Iris pseudocaucasica uit Iran
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #263 Gepost op: 1 december 2024, 10:31:56 »
Normale bloeiperiode voor deze soort is februari. Van een verstoord seizoen gesproken....

Super laag en compact Luc ! Zoals het helemaal moet uiteraard , maar doe het maar eens ...Dat is inderdaad ontiegelijk vroeg . Ik heb Iris caucasica in de collectie en dat is altijd één van de allerlaatste ...Ik weet niet of de bloeitijd van caucasica en pseudocaucasica vergelijkbaar zijn ? Het zal inderdaad een verstoord seizoen gaan worden maar misschien wort dit wel de nieuwe standaard en mogen we de vroegere data gewoon vergeten ?   

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #264 Gepost op: 2 december 2024, 20:10:02 »

Super laag en compact Luc ! Zoals het helemaal moet uiteraard , maar doe het maar eens ...Dat is inderdaad ontiegelijk vroeg . Ik heb Iris caucasica in de collectie en dat is altijd één van de allerlaatste ...Ik weet niet of de bloeitijd van caucasica en pseudocaucasica vergelijkbaar zijn ? Het zal inderdaad een verstoord seizoen gaan worden maar misschien wort dit wel de nieuwe standaard en mogen we de vroegere data gewoon vergeten ?
Deze pseudocaucasica zal eerder de spreekwoordelijke uitzondering zijn denk ik.
 Normaal bloeit hij hier in februari. 

Iris caucasica is inderdaad één van de latere bloeiers.  Maar ik zie dat de iris caucasica subsp. turcica ook al in groei komen. Wat ook al weer vroeg is.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #265 Gepost op: 4 december 2024, 18:01:19 »

Deze pseudocaucasica zal eerder de spreekwoordelijke uitzondering zijn denk ik.
 Normaal bloeit hij hier in februari. 

Iris caucasica is inderdaad één van de latere bloeiers.  Maar ik zie dat de iris caucasica subsp. turcica ook al in groei komen. Wat ook al weer vroeg is.

Het begrip 'normaal seizoen' mogen we stilaan vergeten denk ik... we moeten er van genieten wanneer het de planten uit komt om te bloeien.  En deze twee soorten verdienen alleszins onze aandacht.  Het blijven schitterende bloemen.
Harelbeke-West-Vlaanderen