Auteur Topic: galanthus identificatie  (gelezen 23934 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:galanthus identificatie
« Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2011, 17:57:59 »
Hij heeft 'omvattend' blad, dus zou het er een uit de 'elwesii' of 'ikariae' groep moeten zijn 8). Het meest voor de hand liggend, als ik naar de bladkleur kijk, is 'elwesii'. Die heeft glanzend blad, 'ikariae' heeft donkergroen glanzend blad en lijkt op 'woronowii'. Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar uit het boek van Hanneke van Dijk ::).

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:galanthus identificatie
« Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2011, 18:33:49 »
Het blad is nog niet helemaal ontwikkeld natuurlijk, maar ik meen me te herinneren van vorig jaar dat het blad nog breder was dan van de 'Colossus' die ik elders heb getoond en zeker merkelijk langer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2011, 18:54:54 »
Franky, dit is overduidelijk een Galanthus elwesii. Daar is geen discussie over. Je herkent hem aan het grijsgroene blad, het omvattend karakter van het blad maar wat nog veel meer typisch is en onvoldoende geweten is, is dat elwesiibladeren steeds een 'hooded tip' hebben.
"Wat is een hooded tip?"... hoor ik sommigen luidop denken . Op foto twee zie je dit erg duidelijk. Aan het uiteinde van het blad van de eerste bol, zie je een beetje een kapje aan de top van het blad. Vaak is dit uiteinde bij elwesii's ietwat wittig gepunt. Geen enkele andere species heeft dit.
Als hij helemaal open is, kunnen we misschien de cv herkennen, maar misschien is het ook gewoon een naamloze, opgepotte elwesii (of elwesii spss. elwesii) die je kocht. Elk jaar koop ik een aantal (soms honderden zoals je weet) Galanthus elwesii. De niet uitzonderlijke exemplaren daarvan (dus 99.5 %) daarvan worden weggegeven of aan een zacht prijsje verkocht.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 19:38:43 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2011, 19:00:21 »
Cor, omwille van hogervermelde redenen is het dus zeker géén woronowii noch ikariae. Het merkteken van  typische Galanthus ikariae is helemaal anders dan van woronowii. Echt blinkend, glanzend blad komt gewoon niet voor bij elwesii.
Franky, je vergelijkt de breedte van deze elwesii met een typische plicatus die 'Colossus' is. Bij plicatus zijn de randen van het blad omgekruld. Het klopt wel dat sommige elwesii zeer breed blad kunnen hebben. Ik zag ooit het blad van Galanthus elwesii 'Hercules'. Dat blad is bijna zo breed als prei (geen grap)!
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 19:02:48 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:galanthus identificatie
« Reactie #34 Gepost op: 15 januari 2011, 19:10:35 »
Franky, dit is overduidelijk een Galanthus elwesii. Daar is geen discussie over. Je herkent hem aan het grijsgroene blad, het omvattend karakter van het blad maar wat nog veel meer typisch is en onvoldoende geweten is, is dat elwesiibladeren steeds een 'hooded tip' hebben.
"Wat is een hooded tip?"... hoor ik sommigen luidop denken . Op foto twee zie je dit erg duidelijk. Aan het uiteinde van het blad van de eerste bol, zie je een beetje een kapje aan de top van het blad. Vaak is dit uiteinde bij elwesii's ietwat wittig gepunt. Geen enkele andere species heeft dit.
Als hij helemaal open is, kunnen we misschien de cv herkennen, maar misschien is het ook gewoon een naamloze, opgepotte elwesii (of elwesii spss. elwesii) die je kocht. Elk jaar koop ik een aantal (soms honderden zoals je weet) Galanthus elwesii. De niet uitzonderlijke exemplaren daarvan (dus 99.5 %) daarvan worden weggegevn of aan een zacht prijsje verkocht.



Hele interessante weetjes, Valentin. Dat van die hooded tip wist ik niet. Het is dus zeker een elwessii, we komen al wat dichterbij. Een foto van de volgroeide plant en bloem zal allicht bepalend zijn. Wordt vervolgd...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #35 Gepost op: 15 januari 2011, 19:29:40 »
Geen enkele andere species heeft mat, vaak lichtbehaard ,grijsgroen blad met een hooded tip! Waren cv's maar altijd even makkelijk herkenbaar als species!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #36 Gepost op: 15 januari 2011, 20:07:16 »
Met jou is dit, met jouw ervaring, gemakkelijker dan voor ons. Maar misschien biedt het nieuwe boek van Hanneke van Dijk uitkomst. Het verschijnt binnenkort en heet "Galanthomania". Hierin beschrijft ze een heel andere manier van determineren. Namelijk aan de hand van enkel de bloem. Hoe kijk jij hier tegen aan, Valentin?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #37 Gepost op: 15 januari 2011, 20:22:07 »
Lina, Hanneke heeft dit natuurlijk niet zelf ontwikkeld. De indeling komt van de hoofdauteur van de Snowdrop Bible, nl. Matt Bishop, dacht ik. Hanneke is een professionele schrijfster met talrijke contacten maar ze heeft natuurlijk niet de tijd om iets wetenschappelijks uit te dokteren.
Ook in Duitsland wordt dit systeem al even toegepast. Persoonlijk denk ik dat het systeem (zoals elk ander systeem) toepasbaar is op de meest typische sneeuwklokjes. Maar wat met nieuwe selecties en intermediaire kruisingen?
Voor dit boek 'Galanthomania' is Hanneke hier trouwens foto's komen nemen. Haar kennende zal het wel een mooi boek worden. Het zou trouwens tweetalig Nederlands/ Engels zijn.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2011, 11:54:22 »
Valentin, je hebt gelijk wat betreft de duitsers. Als je de web-site van Engelmanii bekijkt zie je ook deze indeling. www.gartenindenwiesen.de 
Een mooie web-site. Ik verheug me wel erg op het boek van Hanneke. En dan met name ook om de foto's en beschrijvingen. De snowdrop bijbel is prachtig, maar in het engels toch wel pittige kost.

Ruben, vorig jaar kocht ik bij jou G. 'Hans guck in die Luft'. Kun je me wat vertellen over de herkomst van dit klokje? Ik kom hem geregeld tegen op allerlei sites, maar nooit informatie over de achtergrond. Alvast bedankt.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:galanthus identificatie
« Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2011, 20:51:54 »
Lina,

Hans guck in die luft is een plicatus met een dubbele tekening!
Het is gevonden door hans jochko! Het is zo benoemd omdat volgens hangen engelmann het twee ogen heeft die rond kijken in de lucht!
Het is ook een woordspelletje met zijn eigen naam! Iets gelijkend zoals 'Valentin's day' :-d

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2011, 07:38:07 »
Ruben, over 'Hans-guck-in-die-Luft'. Deze naam is ook afkomstig van een sprookje. Google het maar eens en je vindt het bv bij WIkipedia uitgelegd. Bij 'Afbeeldingen' vind je deze steeds omhoogkijkende figuur ook. Hans zal hierop gealludeerd hebben, niet?
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2011, 07:40:05 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2011, 14:43:51 »
Ruben en Valentin, bedankt voor de informatie. Dit kan ik weer bijschrijven in mijn documentatiemap waarin al mijn sneeuwklokjes beschreven staan.

Valentin, jij kent vast ook wel de herkomst van G. 'Janus', die ik vorig jaar bij jou heb aangeschaft. Is deze afkomstig uit Oost-Europa?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re:galanthus identificatie
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2011, 15:03:24 »
Nog even over G. 'Hans guck in die Luft'
In 2000 kreeg de Duitser Hans Joschko van een vriend 2 of 3 bollen van een hybride sneeuwklokje (elwesii x plicatus). In 2008 gaf hij het sneeuwklokje, met instemming van de vriend van wie hij het gekregen had én op voordracht van Hagen Engelmann, de naam 'Hans guck in die Luft' (vrij vertaald 'Hans hoofd in de lucht'). Het werd genoemd naar een figuur uit een populair Duits kinderboek "Der struwwelpeter" uit 1845 van Heinrich Hoffmann. Het boek bestaat uit 10 geïllustreerde en rijmende verhalen. Eén van de verhalen is dit van 'Hans guck in die Luft', een jongen die niet kijkt waar hij loopt omdat hij steeds naar boven kijkt.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2015, 13:18:51 door AdminWim »

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2011, 18:00:10 »
Sorry Valentin, ik zag dat je de herkomst al had gegeven van G. 'Janus'. Ik moet beter noteren, wat ik wil onthouden. :-[  Ik heb schijnbaar wat last van slijtage in de grijze cellen. Nu is het wel genoteerd!
Bedankt.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2011, 19:01:56 »
Totaal geen probleem, Lina. Zelf proef ik ook wel eens wat 'alzheimer-light'....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'