Auteur Topic: Ziektes bij Galanthus  (gelezen 21166 keer)

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2012, 11:04:27 »
Bij mij zijn er ook bollen helemaal verdwenen. Ik verwacht dat er nog een restje te vinden is. Maar nee, helemaal niets. Misschien heb jij hier een verklaring voor, Valentin.

Lina.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 22:16:43 door Lina Hesseling »
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari 2012, 17:50:13 »
Tja, Lina , een verklaring... Wat weten we al zeker:

- Sneeuwklokjes die te dicht staan, decimeren zeer snel door concurrentie maar vooral omdat in zulke pollen zich snel Botrytis manifesteert in vochtige periodes. Dit kan ervoor zorgen dat op zeer korte tijd een collectie 'uitgeveegd' raakt. Er zijn veel soorten Botrytis, allen zijn schimmels. Het voorbije zomerhalfjaar was nat, door de vroege bloei van de sneeuwklokjes kwamen velen snel op, vaak onder oud, afgevallen blad.... Ik herinner mij ook dat ik in de Ardennen een plek zag die overstroomd werd en waar op drie dagen tijd vele duizenden sneeuwklokjes gewoon weg waren.... De schimmel dringt in de bol en ook die rot volledig weg...

- Een tweede schimmel is Stagonospora curtisii. Daar hadden we het al eerder over. Dit is zeer besmettelijk! Meestal komt dat in je collectie terecht via aankoop, soms via droge bol met bruine vlekjes onder het buitenste vlies. Als 'in the green' zie je de symptomen natuurlijk. Herken je de symptomen? Meteen weg ermee (zo doe ik toch, behalve met heel zelzame bollen, die krijgen een aparte behandeling, later meer). Bij dit soort bolaantasting vind je meestal geen bolmummie terug...

- Wegrotten als secundaire aantasting na beschadiging, bv. na verplanten. zeker in een nat seizoen op een zware bodem ook niet te geringschatten. Ik plant de laatste tijd mijn Galanthussen in het mandje in een meer drainerend mengsel. Toch wil ik ook even ter overweging  meegeven...wat is de aantasting van bollen in een mandje dat volgepropt is...?

- De narcisvlieg valt niet alleen Galanthus aan, vele bollen worden getroffen. Ik heb bv. weet van iemand die een groep van 17 heel zeldzame bollen van een Sternbergia-species kwijtspeelde aan die lelijkerd!
  
- Veranderende cultuuromstandigheden. Wat zal de impact op lange termijn zijn van te warme, natte seizoenen? Zo denk ik bv. dat een koud seizoen nodig is om de bol te induceren tot uitlopen van de knoppen....Een droge zomerperiode is ook positief. Ongetwijfeld heeft iedereen ook gemerkt dat er dit jaar veel meer 'blindgangers' zijn, dit zijn knoppen zonder inhoud. er zijn ook meer bladscheuten die niet bloeien.

Ja, ik weet het, forumisten...uitgebreide mail...reageren maar!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #32 Gepost op: 16 januari 2012, 19:04:14 »
Valentin, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Je maakt heel goed duideljk dat er niet altijd resten van de bol overblijven.

Als ik naar mijn eigen sneeuwklokjes kijk speelt de eerste oorzaak geen rol omdat ik van elk nog maar een paar heb en nog geen echte polletje. Op een paar uitzonderingen na, maar die zijn niet het probleem. Volgens mij noemt men dit bij ons in de volksmond "snot". Ik heb het al wel bij anderen gezien, dus weet ik hoe het er uit ziet.

Stagnospora curtisii zou heel goed kunnen. De verdwenen sneeuwklokjes waren in the green gekocht en er was geen enkel restje van over.

De derde mogelijkheid is ook best wel reeel. De verdwenen sneeuwklokjes stonden redelijk dicht bij elkaar en het kan best zijn, dat de grond hier niet goed genoeg is losgemaakt. Dan krijg je het effect van een waterbassin op de plek van het mandje met een goed losgemaakt mengsel.

Wat betreft de 'blindgangers', die heb ik ook in de tuin. Meestal denk ik dat het van de stress komt na het poten of verpoten.

Wat fijn, dat je er zo diep op ingaat, Valentin, zodat we een beter begrip krijgen van het geheime leven onder de grond.

Lina.


Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2012, 19:08:59 »
Inderdaad een hele interessante uiteenzetting van Valentin ...Dat moet ik nog eens verder laten bezinken !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2012, 19:27:21 »
Eén en ander wordt nu wel wat duidelijker. Wat ik er kan uit besluiten:

-Om de twee jaar de polletjes uitgraven, tijdens de zomerperiode om beschadiging zoveel mogelijk te vermijden, en herplanten.

-De bollen uitplanten op een voldoende gedraineerde bodem.

-De narcisvlieg het zo moeilijk mogelijk maken, d.m.v. bodembedekkers rond de sneeuwklokjes.

-Sneeuwklokjes aanschaffen op een betrouwbaar adres, iemand die weet waarmee hij bezig is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2012, 20:05:36 »
Ja, ik weet het, forumisten...uitgebreide mail...reageren maar!

Super, zo'n uitgebreide beschrijving, bedankt. ((14
Een prima samenvatting van alle ellende die je als sneeuwklokjesliefhebber en -verzamelaar kan doormaken --13.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #36 Gepost op: 16 januari 2012, 20:13:02 »
Sneeuwklokjes aanschaffen op een betrouwbaar adres, iemand die weet waarmee hij bezig is.

Ik vrees dat alle grootschalige aanbieders van sneeuwklokjes wel eens wat van de door Valentin genoemde problemen in hun collectie hebben. En zeker als je op zoek bent naar de meer speciale soortjes, zijn er niet veel aanbieders om uit te kiezen... Het meest veilig is het om de nieuw aangeschafte sneeuwklokjes een of twee jaar apart te houden, daarna te controleren en dan pas uit te planten. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #37 Gepost op: 16 januari 2012, 21:43:09 »
Lina haalde nog iets - in mijn ogen - belangrijk even aan. Bij het aanplanten van nieuwe sneeuwklokjes (of het nu in 'the green' is of als 'dormant bulbs') maken te veel mensen een plantkuiltje dat te klein is. Ze halen de aarde uit ter grootte van het mandje. Dat creëert dan net een water pocket;
, zeg maar een zwembadje voor je duur aangekochte bol...
Beter is zeker om het plantgat dieper uit te halen - minstens 5 cm dieper dan voorzien - en dan een drainerende laag aan te brengen. Gebruik bijvoorbeeld grof grit of nog beter kleinkorrelig lavagruis. Dat zorgt gelijkertijd ook voor aanvoer van vele mineralen. Die maken de plant weerbaarder en je hoeft geen extra additieven bij te geven. Twee (narcis-grrrr)vliegen in één klap!
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2012, 15:53:57 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #38 Gepost op: 17 januari 2012, 15:56:50 »
Sven, het tijdelijk opplanten van  een aanwinst, is zeker een goed idee. Deze soort quarantaine noemt men in UK een 'hospitality bed', neen... geen hospital bed...  Ik heb dat in driekwart van de grote collecties gezien.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2012, 15:59:37 »
Hoe groot moet de afstand dan zijn tot de rest van je collectie?
Het lijkt mij niet verkeerd, maar ik heb maar een klein tuintje. Dat wordt dan dus nog meer puzzelen met de ruimte.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #40 Gepost op: 17 januari 2012, 16:11:39 »
Hoe groot moet de afstand dan zijn tot de rest van je collectie?
Het lijkt mij niet verkeerd, maar ik heb maar een klein tuintje. Dat wordt dan dus nog meer puzzelen met de ruimte.

Lina.

Je kunt ze ook tijdelijk apart houden in een plantencontainertje, als je die maar koel houdt en zorgt dat de bol niet helemaal uitdroogt in de zomer.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #41 Gepost op: 17 januari 2012, 16:23:58 »
Hospitality bed? Op enkele meters afstand is genoeg. Bij mij staat er een buxushaag rondom en ik leg er vliesdoek over . Dat 'hospitality bed' is zo beschermd tegen verspreiding van virusziekten door zuigende insecten, tegen narcis(rot)vlieg, om aantasting door schimmels te observeren, om te kijken of er geen 'staggy' in zit, om een apart -meer specifiek grondmengsel te voorzien), om de tijd te hebben goed te labelen enz...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #42 Gepost op: 17 januari 2012, 17:05:04 »
Jij laat ze dan dus wel in hun potjes staan? Om dan in augustus de bol beter te bekijken? Of heb je ze dan wel in de volle grond?

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #43 Gepost op: 17 januari 2012, 17:14:12 »
Jij laat ze dan dus wel in hun potjes staan? Om dan in augustus de bol beter te bekijken? Of heb je ze dan wel in de volle grond?

Aan wie vraag je dat, Lina, aan Valentin of aan mij?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #44 Gepost op: 17 januari 2012, 17:17:52 »
Uiteindelijk aan allebei.
Sven, wil je eens een foto maken van je plantencontainer? Ik weet niet of we er alle twee het zelfde beeld bij hebben.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.