Auteur Topic: Iris 2019  (gelezen 34141 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2019
« Reactie #150 Gepost op: 7 april 2019, 14:14:57 »
Eentje waarmee ik toch wel tevreden ben, een kleurvariant zoals we ze zelden zien.
Die is de moeite van het houden waard.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #151 Gepost op: 7 april 2019, 19:12:14 »
Eentje waarmee ik toch wel tevreden ben, een kleurvariant zoals we ze zelden zien.

Schitterend!!!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #152 Gepost op: 7 april 2019, 19:16:44 »
Nog een opvallende Iris lutescens kleurvorm. Mogelijks gevirust... volgens kennersogen?
Met de bloem alleen kan ik het niet zeggen.  Zie je afwijkingen in het blad ?

Het was ik die de opmerking maakte bij Frankie, gebaseerd op de bloemen, kleurverdikkingen op de aders in de falls zijn vaak (niet altijd) een symptoom van virus. De eerste Iris die ik ooit liet testen op virus bij het ILVO had enkel dit symptoom (niks op het blad)...een andere, op hetzelfde moment getest, had ook ontkleurde vlekken op de bladeren en had dan 2 virussen. Ik kreeg daar dan ook de opmerking dat één virus soms maar kleine symptomen geeft, terwijl een symfonie van virussen (2-5 verschillende heb ik al gehad in geteste planten, 5 verschillende virussen was in een Arisaema) vaak heel duidelijke symptomen geeft...

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2019
« Reactie #153 Gepost op: 7 april 2019, 22:26:26 »
Nog een keertje die mooie Iris pumila vorm met op de achtergrond zijn blauwbloeiende neefje, Iris lutescens.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #154 Gepost op: 8 april 2019, 15:11:03 »
Iris hoogdagen mannen !!!  ((6 ((6 ((6  Na het opdweilen ook nog wat foto's gemaakt.

Klein maar fijn, Iris attica 3x

en nog eens Iris taurica

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #155 Gepost op: 8 april 2019, 15:18:36 »
Iris pumila atroviolacea

Een mooie (vind ik  ;) ), warmgele Iris lutescens(2).  Met een verhaal.

Op foto 3 vind je namelijk de moederplant van bovengenoemde, die (weeral volgens mij) een minder aantrekkelijk fletser gele kleur heeft.  Die groeide zo snel dat ik hem vorig jaar verwijderde.  Even later zag ik zaailingen in die buurt verschijnen en kijk - de dochter (foto 2) is heel wat mooier van kleur... al wordt er over kleuren natuurlijk niet gediscussieerd en zullen anderen misschien een andere mening toegedaan zijn.
De bloemvorm is ook enigszins anders... misschien is een bij wel bij een andere Iris uit de buurt voorbij gekomen ?  ))4

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2019
« Reactie #156 Gepost op: 8 april 2019, 21:41:22 »
Iris pumila atroviolacea

Een mooie (vind ik  ;) ), warmgele Iris lutescens(2).  Met een verhaal.

Op foto 3 vind je namelijk de moederplant van bovengenoemde, die (weeral volgens mij) een minder aantrekkelijk fletser gele kleur heeft.  Die groeide zo snel dat ik hem vorig jaar verwijderde.  Even later zag ik zaailingen in die buurt verschijnen en kijk - de dochter (foto 2) is heel wat mooier van kleur... al wordt er over kleuren natuurlijk niet gediscussieerd en zullen anderen misschien een andere mening toegedaan zijn.
De bloemvorm is ook enigszins anders... misschien is een bij wel bij een andere Iris uit de buurt voorbij gekomen ?  ))4

Schitterend Luc, wat een mooie kleur.
Van de vele kleurvormen van lutescens die ik zag in de natuur ben ik deze tint nog nooit tegengekomen. De kans is groot dat dit een hybride is. Ook de standards lijken veel kleiner dan wat je normaal ziet bij lutescens. Vergelijk maar met de standards van uw moederplant die veel groter zijn.

Deze kleine Iris taurica ken je waarschijnlijk ook wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #157 Gepost op: 8 april 2019, 23:31:22 »
Iris pumila atroviolacea

Een mooie (vind ik  ;) ), warmgele Iris lutescens(2).  Met een verhaal.

Op foto 3 vind je namelijk de moederplant van bovengenoemde, die (weeral volgens mij) een minder aantrekkelijk fletser gele kleur heeft.  Die groeide zo snel dat ik hem vorig jaar verwijderde.  Even later zag ik zaailingen in die buurt verschijnen en kijk - de dochter (foto 2) is heel wat mooier van kleur... al wordt er over kleuren natuurlijk niet gediscussieerd en zullen anderen misschien een andere mening toegedaan zijn.
De bloemvorm is ook enigszins anders... misschien is een bij wel bij een andere Iris uit de buurt voorbij gekomen ?  ))4

Schitterend Luc, wat een mooie kleur.
Van de vele kleurvormen van lutescens die ik zag in de natuur ben ik deze tint nog nooit tegengekomen. De kans is groot dat dit een hybride is. Ook de standards lijken veel kleiner dan wat je normaal ziet bij lutescens. Vergelijk maar met de standards van uw moederplant die veel groter zijn.

Deze kleine Iris taurica ken je waarschijnlijk ook wel.

 ))4  Ik denk dat ik hem inderdaad nog gezien heb Frankie !  -2(

Wat de Iris betreft, ik denk ook in de richting van een hybride.  Wel spannend, want er staan nog een zestal zaailingen in de buurt, voor bloei zal ik echter nog een jaartje geduld moeten hebben denk ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #158 Gepost op: 11 april 2019, 17:11:59 »
Iris pumila atroviolacea

Een mooie (vind ik  ;) ), warmgele Iris lutescens(2).  Met een verhaal.

Op foto 3 vind je namelijk de moederplant van bovengenoemde, die (weeral volgens mij) een minder aantrekkelijk fletser gele kleur heeft.  Die groeide zo snel dat ik hem vorig jaar verwijderde.  Even later zag ik zaailingen in die buurt verschijnen en kijk - de dochter (foto 2) is heel wat mooier van kleur... al wordt er over kleuren natuurlijk niet gediscussieerd en zullen anderen misschien een andere mening toegedaan zijn.
De bloemvorm is ook enigszins anders... misschien is een bij wel bij een andere Iris uit de buurt voorbij gekomen ?  ))4

Van de hoger getoonde zaailing van Iris lutescens staan inmiddels 3 planten in bloei netjes naast elkaar.  Makkelijk om te vergelijken.  Ze lijken alle drie verschillend.  De plant rechts liet ik eerder zien en is een warmer geel dan de broertjes ernaast, hij is ook forser.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2019
« Reactie #159 Gepost op: 11 april 2019, 22:12:41 »
Iris pumila atroviolacea

Een mooie (vind ik  ;) ), warmgele Iris lutescens(2).  Met een verhaal.

Op foto 3 vind je namelijk de moederplant van bovengenoemde, die (weeral volgens mij) een minder aantrekkelijk fletser gele kleur heeft.  Die groeide zo snel dat ik hem vorig jaar verwijderde.  Even later zag ik zaailingen in die buurt verschijnen en kijk - de dochter (foto 2) is heel wat mooier van kleur... al wordt er over kleuren natuurlijk niet gediscussieerd en zullen anderen misschien een andere mening toegedaan zijn.
De bloemvorm is ook enigszins anders... misschien is een bij wel bij een andere Iris uit de buurt voorbij gekomen ?  ))4



Van de hoger getoonde zaailing van Iris lutescens staan inmiddels 3 planten in bloei netjes naast elkaar.  Makkelijk om te vergelijken.  Ze lijken alle drie verschillend.  De plant rechts liet ik eerder zien en is een warmer geel dan de broertjes ernaast, hij is ook forser.

Ondertussen heeft die donkergele zich verder ontwikkeld. De standards zijn wat groter geworden. Een echte lutescens dus. Een mooierd, zo'n donkergele kom je zelden tegen, zei ik je al. De gele standaardkleur in de natuur is meestal zoals de andere zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Iris 2019
« Reactie #160 Gepost op: 16 april 2019, 17:10:03 »
Deze Iris suavolensis is in 5 jaar tijd een behoorlijke plant geworden.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2019
« Reactie #161 Gepost op: 16 april 2019, 17:21:54 »
Meer dan behoorlijk zou ik zeggen Theo !  Mooi geheel.

Hier ook nog een paar lage Irissen :

Iris babadagica 2x

en een plak Iris pumila atroviolacea

Tot slot van deze reeks, een blauwe Iris lutescens (= I. chameairis)
« Laatst bewerkt op: 16 april 2019, 17:25:39 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Iris 2019
« Reactie #162 Gepost op: 16 april 2019, 20:54:53 »
Meer dan behoorlijk zou ik zeggen Theo !  Mooi geheel.

Hier ook nog een paar lage Irissen :

Iris babadagica 2x

en een plak Iris pumila atroviolacea

Tot slot van deze reeks, een blauwe Iris lutescens (= I. chameairis)
Die van jou mogen er ook zijn Luc ((14

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2019
« Reactie #163 Gepost op: 17 april 2019, 06:58:14 »
Nog wat bloei uit het onco frame.
Iris camillae in een eerder licht gekleurde uitvoering.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2019
« Reactie #164 Gepost op: 17 april 2019, 06:59:50 »
Een forse iris uit Turkije : Iris kirkwoodiae
Torhout, West-Vlaanderen