Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Twee Amerikaantjes in winter stemming onder mijn afdak ...Al moet ik zeggen dat de Claytonia in de winter mooier en gaver blad heeft als in de zomer ... :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 juni 2025, 18:00:44Monardella macrantha met zijn eigenzinnige bloemetjes ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 augustus 2025, 14:29:34Wel content met de performance want hij blijft goed bloemen produceren.
Deze Monardella macrantha is goed de winter door gekomen en dat zonder enige extra bescherming ...

Thomas Eckert

Heel mooi...Kris

Ik hoop dat mijn zaadjes van vorig jaar dit voorjaar zullen ontkiemen. 🤞

In mijn zaadjes van dit jaar zit trouwens een hoogalpiene vorm van Monardella odoratissima uit de Wenatchee Mountains, die naar verluidt erg plat en compact blijft... deze ontkiemt al. Deze kan natuurlijk niet tippen aan de rode Californiër... 😉

Luc Gilgemyn

Ik kom hier niet vaak deelnemen aan de discussies, deze wil ik niet onthouden.

Synthyris missurica stellata komt voor in de Colombia Gorge in het noordwesten van de VS in Washington State.
Hij staat hier al vele jaren in de crevice en nu bloeit hij voor het eerst....  2NJ
Als 't goed is worden de bloeiaren nog wat langer.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:48:22Ik kom hier niet vaak deelnemen aan de discussies, deze wil ik niet onthouden.
Synthyris missurica stellata komt voor in de Colombia Gorge in het noordwesten van de VS in Washington State.
Hij staat hier al vele jaren in de crevice en nu bloeit hij voor het eerst....  2NJ
Kende ik eigenlijk niet Luc , interessant om te volgen ...

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:48:22Ik kom hier niet vaak deelnemen aan de discussies, deze wil ik niet onthouden.

Hé Luc,

Wat geweldig om deze betoverende plant bij jou te zien... en gefeliciteerd met de eerste bloei.

Ik heb deze soort ook al vele jaren. Sommige jaren maakt hij bij mij alleen bladeren... maar om de twee jaar laat hij ook zijn karakteristieke blauwe bloemen zien. Ik ken momenteel geen leverancier voor dit kleine juweeltje.

Er zijn nog meer mooie soorten van dit geslacht, die nu allemaal tot Veronica worden gerekend. Ik blijf echter zeker bij de oude naam.

Synthyris idaoensis is bijvoorbeeld ook heel mooi. Het zit hier in de huidige zaaiing en gisteren heb ik het eerste zaailing ontdekt.

In de bijlage kun je zien dat er ook knoppen te zien zijn bij mijn Synthyris missurica var. stellata. Bij de meeste planten zijn we hier echter een paar weken later.

Luc Gilgemyn

Bedankt Thomas!
Ik ben er heel blij mee - Er staat een foto van in de Encyclopedia of Alpines van de AGS die nu reeds meer dan 30 jaar oud is - sinds die tijd was ik op zoek tot ik ze een vijftal jaar geleden - net voor Brexit - kon mee brengen uit Engeland !

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 maart 2026, 08:52:06Bedankt Thomas!
Ik ben er heel blij mee - Er staat een foto van in de Encyclopedia of Alpines van de AGS die nu reeds meer dan 30 jaar oud is - sinds die tijd was ik op zoek tot ik ze een vijftal jaar geleden - net voor Brexit - kon mee brengen uit Engeland !

Ik heb mijn plant minstens tien jaar geleden bij Floramontana gekocht. Sindsdien heb ik hem nergens meer gevonden. Ook het zaaien was tot nu toe zonder succes... misschien heb je meerdere exemplaren nodig voor kiemkrachtig zaad (?)

De beste van dit geslacht is Synthyris pinnatifida var. lanuginosa (nu Veronica dissecta). Een lokale endemische soort in de Olymic Mountains...

Luc Gilgemyn

Ik moet mij corrigeren Thomas  ))2 , mijn plant komt niet uit Engeland zoals hoger geschreven maar komt ook van Flora Montana !  Heel wat jaar geleden ook. 

De Synthyris pinnatifida var. lanuginosa lijkt heel erg verschillend maar wel aantrekkelijk...  ((14