Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635040 keer)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #690 Gepost op: 19 maart 2012, 21:44:29 »
Deze draba op de tuf kocht ik ooit als D. cappadocica, maar zal het allicht niet zijn. Het is echter een zeer rijk bloeiende species.
Da's echt genieten, Frankie, klasse man!
Veel Drabaatjes geuren ook behoorlijk aangenaam. Steek je neus er maar eens in (voorzichtig), en......?
Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #691 Gepost op: 19 maart 2012, 22:08:25 »
Hele mooie 'Cumulussen' Jan en Kris, dit is hier Saxifraga burseriana form ‘Seissera’ op de tuf.
Adembenemend compact en overweldigend mooi die 'Seissera', je ziet dat de voorliefde van rotsplanten voor stenen uitermate groot is. Hoe meer 'steen' je aan de rotsplant geeft, hoe meer plezier de plant en desgevolgend wij ook hebben.

8)
Mooie 'Cumulus', Kris. Deze Sax is gewoon gemaakt om op een steen te groeien en dan beloont hij je heel vaak.
Hierbij een foto van een tijdje geleden, 'Cumulus' op een maansteen. 8)
Klasse Jan. _07

Saxifraga 'Cumulus' heeft meer klasse dan mij ... ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #692 Gepost op: 20 maart 2012, 18:07:44 »
Nog maar eens een voorbeeld hoe mooi een Saxifraga kan zijn op de tuf: de supercompacte 'Allendale Celt'. Ik mag niet 'stoefen' met mezelf, maar ik vind het een plaatje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #693 Gepost op: 20 maart 2012, 20:35:09 »
Nee, stoefen met jezelf mag niet, maar aangezien de plant zelf niet kan stoefen mag jij wel stoefen met die plant ... ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #694 Gepost op: 20 maart 2012, 20:49:25 »
Nee, stoefen met jezelf mag niet, maar aangezien de plant zelf niet kan stoefen mag jij wel stoefen met die plant ... ((12

Zeker weten !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #695 Gepost op: 20 maart 2012, 22:32:28 »
Paraquilegia anemonoides is ondertussen aan het uitlopen. Benieuwd of ik een bloempje mag verwachten? 't Zou eens waar moeten zijn. (foto 2)


Hier vertoont hij zijn eerste knopjes Frankie ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #696 Gepost op: 21 maart 2012, 06:27:54 »
S. 'Bohemia' met enkele bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #697 Gepost op: 21 maart 2012, 06:28:43 »
Paraquilegia anemonoides is ondertussen aan het uitlopen. Benieuwd of ik een bloempje mag verwachten? 't Zou eens waar moeten zijn. (foto 2)


Hier vertoont hij zijn eerste knopjes Frankie ....

Geweldig Kris, ik zal vanavond eens zien naar de mijne.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #698 Gepost op: 21 maart 2012, 19:59:12 »
Nog maar eens een voorbeeld hoe mooi een Saxifraga kan zijn op de tuf: de supercompacte 'Allendale Celt'. Ik mag niet 'stoefen' met mezelf, maar ik vind het een plaatje.
Frankie hoe lang staat deze al in de 'Tuf' ?
Ik heb n.l. deze Sax. 'Nimbus' nu een weekje in de 'Tuf' staan, gekocht op de laatste kofferbak verkoop v.d. NRV, en vraag me af hoe lang zoiets erover doet alvorens ik hem met het blote oog kan zien 8).

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #699 Gepost op: 21 maart 2012, 21:03:28 »
Nog maar eens een voorbeeld hoe mooi een Saxifraga kan zijn op de tuf: de supercompacte 'Allendale Celt'. Ik mag niet 'stoefen' met mezelf, maar ik vind het een plaatje.
Frankie hoe lang staat deze al in de 'Tuf' ?
Ik heb n.l. deze Sax. 'Nimbus' nu een weekje in de 'Tuf' staan, gekocht op de laatste kofferbak verkoop v.d. NRV, en vraag me af hoe lang zoiets erover doet alvorens ik hem met het blote oog kan zien 8).

Die 'Allendale Celt' staat er nu zo'n drie of vier seizoenen in, Cor. Dus nog niet zo lang. Akkoord, de eerste twee jaar gaat het wat traag, maar wanneer de plant goed is ingeworteld in de steen, of misschien door de steen is heen gegroeid gaat de plant wat vlugger groeien. In dit geval is geduld een schone deugd, Cor.
Als je wilt 'valsspelen' kun je een gat boren, dwars door steen heen, zodat uw plant direct contact maakt met de ondergrond. Dan heeft de plant dezelfde groeiomstandigheden als zou hij in de volle grond groeien.  ;)
Kijk Cor, deze zaailing van Winifred staat er nu zo'n vijf jaar in en kijk eens wat je dan al kunt hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #700 Gepost op: 21 maart 2012, 21:12:13 »
Bedankt voor de toelichting Frankie, kan ik m'n tuinstoeltje wel weer even in de schuur zetten -7( -1(

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #701 Gepost op: 21 maart 2012, 23:22:55 »
Ik loop een beetje achter op het gebied van tuf-tuf-tufstenen, onlangs heb ik een paar tufstenen kunnen bemachtigen. Het betreft een paar tufrotsen en wat rechthoekige tufblokken.
Ik heb een paar uur mijn hoofd gebroken hoe ik dat in hemelsnaam op een ietwat natuurlijke manier kon combineren, daarbij rekening houdend met zoveel mogelijk beplantingsmogelijkheden gericht naar het oosten, het zuiden en het westen. Kijk maar eens wat mijn getormenteerde, halfgebroken hoofd samen met mijn door de ruwe tufrotsen geschuurde handen hiervan heeft bewerkstelligd. Als je gedaan hebt met kijken mag je verder lezen .... :D

Van de lompe, rechthoekige tufblokken ga ik wat hoeken afstompen. Omdat het geheel wat hoog is (bedoeld voor veel beplantingsplaatsen) heb ik de stenen wat aan elkaar gemetst met een mengsel van wat potgrond, met veel zavel, wat zand en cement, dat geeft een redelijk gele kleur als het droog is. En nu nog beginnen planten....
Ik ga dit tuftuintje combineren met een andere constructie, maar dat andere geval post ik later nog wel eens als het af is.

Als je het 'archilelijk' vindt, dan mag je dat altijd zeggen, ik trek het mij toch niet aan.  :D
Dit planten die er op zullen komen, trekken zich dat trouwens ook niet aan, lol  ((12
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #702 Gepost op: 21 maart 2012, 23:29:32 »


Nog maar eens een voorbeeld hoe mooi een Saxifraga kan zijn op de tuf: de supercompacte 'Allendale Celt'. Ik mag niet 'stoefen' met mezelf, maar ik vind het een plaatje.
Frankie hoe lang staat deze al in de 'Tuf' ?
Ik heb n.l. deze Sax. 'Nimbus' nu een weekje in de 'Tuf' staan, gekocht op de laatste kofferbak verkoop v.d. NRV, en vraag me af hoe lang zoiets erover doet alvorens ik hem met het blote oog kan zien 8).

Die 'Allendale Celt' staat er nu zo'n drie of vier seizoenen in, Cor. Dus nog niet zo lang. Akkoord, de eerste twee jaar gaat het wat traag, maar wanneer de plant goed is ingeworteld in de steen, of misschien door de steen is heen gegroeid gaat de plant wat vlugger groeien. In dit geval is geduld een schone deugd, Cor.
Als je wilt 'valsspelen' kun je een gat boren, dwars door steen heen, zodat uw plant direct contact maakt met de ondergrond. Dan heeft de plant dezelfde groeiomstandigheden als zou hij in de volle grond groeien.  ;)
Kijk Cor, deze zaailing van Winifred staat er nu zo'n vijf jaar in en kijk eens wat je dan al kunt hebben.

Komt die mooie zaailing van Winifred van bij jou of van iemand anders, Frankie ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #703 Gepost op: 22 maart 2012, 06:20:05 »


Nog maar eens een voorbeeld hoe mooi een Saxifraga kan zijn op de tuf: de supercompacte 'Allendale Celt'. Ik mag niet 'stoefen' met mezelf, maar ik vind het een plaatje.
Frankie hoe lang staat deze al in de 'Tuf' ?
Ik heb n.l. deze Sax. 'Nimbus' nu een weekje in de 'Tuf' staan, gekocht op de laatste kofferbak verkoop v.d. NRV, en vraag me af hoe lang zoiets erover doet alvorens ik hem met het blote oog kan zien 8).

Die 'Allendale Celt' staat er nu zo'n drie of vier seizoenen in, Cor. Dus nog niet zo lang. Akkoord, de eerste twee jaar gaat het wat traag, maar wanneer de plant goed is ingeworteld in de steen, of misschien door de steen is heen gegroeid gaat de plant wat vlugger groeien. In dit geval is geduld een schone deugd, Cor.
Als je wilt 'valsspelen' kun je een gat boren, dwars door steen heen, zodat uw plant direct contact maakt met de ondergrond. Dan heeft de plant dezelfde groeiomstandigheden als zou hij in de volle grond groeien.  ;)
Kijk Cor, deze zaailing van Winifred staat er nu zo'n vijf jaar in en kijk eens wat je dan al kunt hebben.

Komt die mooie zaailing van Winifred van bij jou of van iemand anders, Frankie ?

Die  komt nog van bij Bart.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #704 Gepost op: 22 maart 2012, 06:23:48 »
Ik loop een beetje achter op het gebied van tuf-tuf-tufstenen, onlangs heb ik een paar tufstenen kunnen bemachtigen. Het betreft een paar tufrotsen en wat rechthoekige tufblokken.
Ik heb een paar uur mijn hoofd gebroken hoe ik dat in hemelsnaam op een ietwat natuurlijke manier kon combineren, daarbij rekening houdend met zoveel mogelijk beplantingsmogelijkheden gericht naar het oosten, het zuiden en het westen. Kijk maar eens wat mijn getormenteerde, halfgebroken hoofd samen met mijn door de ruwe tufrotsen geschuurde handen hiervan heeft bewerkstelligd. Als je gedaan hebt met kijken mag je verder lezen .... :D

Van de lompe, rechthoekige tufblokken ga ik wat hoeken afstompen. Omdat het geheel wat hoog is (bedoeld voor veel beplantingsplaatsen) heb ik de stenen wat aan elkaar gemetst met een mengsel van wat potgrond, met veel zavel, wat zand en cement, dat geeft een redelijk gele kleur als het droog is. En nu nog beginnen planten....
Ik ga dit tuftuintje combineren met een andere constructie, maar dat andere geval post ik later nog wel eens als het af is.

Als je het 'archilelijk' vindt, dan mag je dat altijd zeggen, ik trek het mij toch niet aan.  :D
Dit planten die er op zullen komen, trekken zich dat trouwens ook niet aan, lol  ((12

Die, dit, dat, deze. Het moet zijn: DE planten die er... . Ik kan er ook niet aan doen, maar die schrijffouten toch altijd.  ;) ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen