Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302696 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #990 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:45:59 »
In de eerste 4 jaar van het bestaan van deze bollenbedjes heb ik wel aardig wat bollen verloren . Sommige waren na
één jaar al volledig verdwenen . Ik kon er toen niet echt een verklaring aan geven ......
Vooral bepaalde crocussen konden de omstandigheden van toen hier niet verdragen , de 6 maanden kurkdroge
omstandigheden was duidelijk niet zo goed voor vele bollen . Sinds vorig jaar heb ik de droge rustperiode
ingekort naar 4 maanden en tijdens de rustperiode krijgen ze soms ook wat vocht .
Crocus pumilus was één van de slachtoffers toen ( na één jaar was mijn bol al verdwenen ) , nu probeer ik het terug .....
Onder de nieuwe omstandigheden heb ik vorig jaar een klein knolleke van Crocus pumilus geplant , met dank aan de gulle gever , en dit jaar heb ik voor het eerst bloei .....een duidelijke vooruitgang .....

Dat ze tijdens de droge rustperiode  ook soms vocht krijgen is voor mij een nieuw en heel interessant gegeven ...Merkwaardig ook , maar bij jou werkt dat dus ...
Ik heb wel eens soortjes gehad die in de rustperiode per ongeluk wat water hadden gekregen (niet veel , grond beetje vochtig ) en waarvan de bol volledig weg is gerot in no time . Wel in pot natuurlijk ....
Ik had een schitterende pol van Crocus archibaldii ...Vorig jaar na het verpotten alle krokussen een eerste keer gegoten. Dat deed ik vroeger op 1 september , vlgs het idee van Ian Young . Maar dat heb ik ook snel moeten aanpassen ...Wij hebben niet het klimaat van Schotland .Dan is het hier meestal nog veel te warm . Dus vrij laat ergens in september een eerste keer gegoten en binnen de kortste keren waren die bollen van die archibaldii  -die er bij het verpotten echt nog groot en gezond uitzagen - tot een hoopje slijm herleid .De andere potjes niks van dat al ....Waar ligt dat aan denk je dan als liefhebber ....Dus bepaalde soorten mag je dus eigenlijk nog pas later gieten ? Maar al die andere jaren ging dat wel goed terwijl ik exact hetzelfde had gedaan ...Om maar te zeggen dat het inderdaad niet simpel is voor bepaalde soorten . Maar het houd ons niet tegen en vooral bezig ... ;D 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #991 Gepost op: 10 oktober 2018, 20:16:18 »
Het blijft boeiend mannen, om de geheimen van deze schoonheden te ontrafelen !
Hoe meer ervaringen we echter kunnen delen en lezen, hoe meer inzicht we toch krijgen en daarvoor doen we't tenslotte toch !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #992 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:15:13 »
Of het nu om krokussen gaat, ander bollen, rotsplanten of nog ander spul, het blijft steeds hetzelfde gegeven dat je moet uitzoeken in je eigen tuin. De factoren die een rol spelen zijn zo divers zoals Kris ze beschrijft en kan voor iedere tuin anders uitdraaien.
Bijvoorbeeld, ik ben verslingerd op het intense blauw van die lage riddersporen maar kan ze onmogelijk in de tuin houden vanwege de slakken. In de tuin van Luc G. groeien ze als kool en zaaien zich vrijelijk uit. Maar daar zitten toch ook slakken...?
Een ander voorbeeld, jaar na jaar toont Danny een enorme pol Gentiana acaulis vol met bloemen. Hier lukt dit slechts om de paar jaar. Waarom?

Maar nog een belangrijk gegeven is de cloon die je te pakken krijgt. Ook dat is van reuzegroot belang.
Bijvoorbeeld: ik zaaide dit voorjaar een partij Silene elizabethae. Ik had wel vijftig oppotbare zaailingen. Slechts de helft groeide op tot een volwaardige plant, de andere helft staat te kwakkelen en blijft klein, en dit terwijl ze in hetzelfde mengsel staan. Je zal maar zo'n minder groeikrachtig exemplaar aanschaffen. Dan heb je ineens het gevoel dat het geen makkelijke plant is, terwijl dat niet noodzakelijk zo hoeft te zijn. Mijn mooiste exemplaren vertonen reeds vele zijscheuten terwijl de zwakkere amper een scheut dragen.

Dichtbij de zee wonen heeft voordelen maar ook nadelen. Veel planten beginnen vroeg uit te lopen t.o.v. planten in het binnenland (waar Kris woont) Vooral bij Saxifraga's heb ik dat altijd als een nadeel beschouwd. Bij een late vorstperiode kunnen die er namelijk onherroepelijk af vriezen.

Het staat buiten kijf: we hebben een moeilijke maar boeiende hobby.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #993 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:38:02 »
ja moeder natuur geeft haar geheimen niet zomaar prijs. --11

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #994 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:35:10 »
We kijken steeds uit naar de beelden van je "bollenbed" Danny  ((14 ((3
Knappe resultaten toch ! Met Crocus mathewii ben ik tot op heden nooit in staat geweest een echt goed resultaat neer te zetten . Heb nu nog wat zaailingen in de pipeline waarvan er vorig jaar de eerste keer eentje heeft gebloemd maar ik heb zeker de juiste omstandigheden hier nog niet gevonden ....
Dank je Kris , het rare is dat iedereen het helemaal anders doet , er bestaat eigenlijk geen handleiding hé , het is zoeken tot je het gevonden hebt en dat kan vele jaren duren . Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik in de buurt
ben met mijn mengsel en omstandigheden om crocussen te kweken . Ik heb de laatste jaren heel veel uitgeprobeerd
met vallen en opstaan , alles heel goed opgevolgd en gezien hoe ze reageren op de verschillende omstandigheden .....
en zo beetje bij beetje lukt het hier vrij aardig bij bepaalde soortjes .

Je bent een echte bron van inspiratie Danny en het is enorm fijn dat we je experimenten hier mee kunnen volgen . Heel leerrijk !
Dat iedereen het anders doet is helemaal waar en heeft met verschillende oorzaken te maken . (Het soort tuin en het soort tuinier ook wel )
We zijn allemaal met heel speciale plantjes bezig die hier helemaal niet thuishoren in feite en die we toch aan de praat willen krijgen ...De meeste komen uit gebieden waar heel speciale klimaatsomstandigheden heersen (alsook bodemomstandigheden , hoogtes etc )
Om ze hier goed te laten gedijen zoeken we dus vooral naar de juiste "microklimaatjes " Maar dan komt de kat op de koord ...Iedere tuin is zoooo verschillend . De huidige tuin waarin ik nu de hobby bedrijf is in vogelvlucht nog geen kilometer van mijn oude tuin vandaan en het is helemaal opnieuw beginnen en ondervinden . Geen tuin is hetzelfde , vooral qua microklimaatjes . Uren zonneschijn , hoe de zon erop valt , vanwaar de wind erdoor gaat , de bodemgesteldheid , opwarmen en afkoelen bodem , hoe die tuin vocht vasthoud , of die sterk afkoelt in de nacht , hoe de rotsen liggen ,etc....etc.... De lijst factoren is groot . Dan komt nog eens de liefhebber ....Je hebt liefhebbers die fantastisch zijn in het kweken van planten in potten . Ik vind het kweken in potten nog steeds niet gemakkelijk en een aantal bolgewassen houden er ook niet van . In een pot worden foutjes vaak nog sneller afgestraft . Daar een keer vergeten water te geven kan heel nefast zijn alsook teveel gieten of potten die te erg opwarmen etc....In potten is fantastisch (bekijk de resultaten van Luc S) maar ook natuurlijk enorm tijdrovend . Ik vind vooral dat ook (een aantal)krokussen het in ons klimaat niet altijd reuze doen in potten . Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik daar niet goed in ben of de juiste methode nog niet vond ...
Na het starten van jouw topic was mijn idee om ook zo een bollenbed aan te leggen . Door diverse omstandigheden is dat er nog steeds niet van gekomen maar die droom  blijf ik koesteren . Maar dat wil zeker niet zeggen dat jouw idee hier of elders kan of gaat slagen....Je kan ergens op dat plekje waar je ze nu kweekt het ideale microklimaat hebben en dat luistert heel nauw . Veel mensen onderschatten het feit dat het in jullie regio in de zomer koeler blijft (zeker ook de nachten ) en in de winter zachter . Hier is steevast ook minder wind . Buiten het juiste microklimaat heb jij ook moeten vast stellen dat dit niet genoeg is en dat je je als liefhebber daar ook echt moet op gaan toeleggen om dat bij te sturen .
Watergift en bodem etc ...Je hebt dat met grote onderscheiding uitgezocht en het blijft een constante zorg omdat er ieder jaar andere factoren zijn die dit microklimaat gaan beïnvloeden . Het is geen simpel gegeven om zoveel verschillende soorten uit zoveel verschillende gebieden (met zoveel diverse groeiomstandigheden ) bij elkaar te gaan zetten . Dus de grootste gemene deler dient gezocht . Het blijft zo boeiend en het blijft mij voeden om er ooit ook eentje aan te leggen .         

Inderdaad Kris , het is zoeken naar de juiste microklimaatjes om voor die bijzondere bollen een goede thuis te kunnen
bieden . Je hebt alles heel goed omschreven met wat je allemaal rekening moet houden . Misschien heb ik wel het geluk
hier in de tuin een plaatsje te hebben waar de omstandigheden vrij goed zijn . Uit de eerste 4 jaar van dit project heb
ik heel veel geleerd , na 6 jaar worden de resultaten beter en beter maar toch moet men altijd rekening houden met
de wisselende weersomstandigheden en bijsturen waar nodig .
Ik haal mijn inspiratie uit ervaringen van andere bollenkwekers . Vooral Ian Young vind ik wel een TOP tuinier waar ik
heel veel van leer , zijn uiteenzettingen zijn ook heel duidelijk . Ook de ervaringen in de natuur , de verschillende uitstapjes naar Z-Frankrijk en Spanje waren bijzonder leerzaam voor mij ....

Ik denk wel dat er in iedere tuin zo'n soort bollenbed aangelegd kan worden , op voorwaarde dat je een warme plaats
hebt , bij voorkeur tegen een zuidmuur . Misschien beginnen met een klein proefproject en eventueel later uitbouwen .
Zo'n bollenbed heeft heel veel voordelen ........

Als je ooit eens in de streek van Ieper moet zijn , laat het maar eens weten , dan toon ik je heel graag hoe ik het hier doe ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #995 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:55:08 »
In de eerste 4 jaar van het bestaan van deze bollenbedjes heb ik wel aardig wat bollen verloren . Sommige waren na
één jaar al volledig verdwenen . Ik kon er toen niet echt een verklaring aan geven ......
Vooral bepaalde crocussen konden de omstandigheden van toen hier niet verdragen , de 6 maanden kurkdroge
omstandigheden was duidelijk niet zo goed voor vele bollen . Sinds vorig jaar heb ik de droge rustperiode
ingekort naar 4 maanden en tijdens de rustperiode krijgen ze soms ook wat vocht .
Crocus pumilus was één van de slachtoffers toen ( na één jaar was mijn bol al verdwenen ) , nu probeer ik het terug .....
Onder de nieuwe omstandigheden heb ik vorig jaar een klein knolleke van Crocus pumilus geplant , met dank aan de gulle gever , en dit jaar heb ik voor het eerst bloei .....een duidelijke vooruitgang .....

Dat ze tijdens de droge rustperiode  ook soms vocht krijgen is voor mij een nieuw en heel interessant gegeven ...Merkwaardig ook , maar bij jou werkt dat dus ...
Ik heb wel eens soortjes gehad die in de rustperiode per ongeluk wat water hadden gekregen (niet veel , grond beetje vochtig ) en waarvan de bol volledig weg is gerot in no time . Wel in pot natuurlijk ....
Ik had een schitterende pol van Crocus archibaldii ...Vorig jaar na het verpotten alle krokussen een eerste keer gegoten. Dat deed ik vroeger op 1 september , vlgs het idee van Ian Young . Maar dat heb ik ook snel moeten aanpassen ...Wij hebben niet het klimaat van Schotland .Dan is het hier meestal nog veel te warm . Dus vrij laat ergens in september een eerste keer gegoten en binnen de kortste keren waren die bollen van die archibaldii  -die er bij het verpotten echt nog groot en gezond uitzagen - tot een hoopje slijm herleid .De andere potjes niks van dat al ....Waar ligt dat aan denk je dan als liefhebber ....Dus bepaalde soorten mag je dus eigenlijk nog pas later gieten ? Maar al die andere jaren ging dat wel goed terwijl ik exact hetzelfde had gedaan ...Om maar te zeggen dat het inderdaad niet simpel is voor bepaalde soorten . Maar het houd ons niet tegen en vooral bezig ... ;D

Ik denk dat het soort mengsel een belangrijke rol speelt , Kris , i.v.m. de vochtigheid in de zomer (rustperiode)
Mijn mengsel is heel luchtig en doorlatend ( op basis van heel veel zand, heel grof zand 0/7) en droogt heel vlug uit in de zomer . Ian Young gebruikt ook een heel grof zandsoort voor zijn zandbedden .
Natuurlijk spelen temperatuur en omstandigheden ook een grote rol , maar uit mijn ervaringen heb ik geleerd
dat bijna alle bollen toch dat klein beetje zomervocht nodig hebben . In de natuur is er soms ook een onweer in de zomer in Turkije en Griekenland .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #996 Gepost op: 11 oktober 2018, 17:29:27 »
Spannend allemaal, veel van wat hier staat kan ik alleen maar beamen.
Zelf heb ik, wat Crocussen betreft, het meeste ervaring met de kweek en potten en dat is inderdaad geen sinecure..  ))8
Vaak gaat het een aantal jaren goed en dan plots vind je een pot vol rottigheid waar je de voorgaande jaren elke jaar leuke vermeerdering had tot een potvol.
Na heel wat vallen en opstaan pas ik nu het volgende procedé toe sinds twee jaar en de ervaringen zijn tot nu toe heel positief.

Ik verpot in juli in diepe potten (13.5 cm) van 7x7.
Ik plant heel diep : ca 4 cm van de bodem
Mengsel : 2 delen John Innes compost
              2 delen japans split
              1 deel grof zand 0-7
              1/2 deel lavagruis ca 1 mm

Eerste watergift voor herfstbloeiers - 15 aug. voor de heel vroege bloeiers (assumaniae, enz...) - 1 september voor de andere herfstbloeiers.
Voorjaarsbloeiers ong 7-8 oktober.

Vervolgens blijven de potten onbeschermd tot de eerste vorst er aankomt en dan worden ze afgedekt om indien nodig ook vorstbescherming te kunnen krijgen.  Tot het voorjaar krijgen ze natuurlijk, wanneer het nodig (b)lijkt ook af en toe water tot het blad na de bloei gaat verwelken.
Mijn ervaring bij het toepassen van de Ian Young methode (1 september en dan wachten tot 1 oktober voor de tweede watergift) was, dat die geen voldoening gaf.  Het is hier achter alles beduidend warmer dan in Schotland en de bollen die in groei komen geraken eerder in vochtnood dan in Schotland - gevolg : stress en vervolgens vb vaak overdadig opsplitsen van de bol(len) in talloze kleintjes.

A propos, de Crocussen die hier wél in de gewone rotstuin kunnen (ik heb geen zand/bollenbed) zoals bv. tournefortii, goulimyi, enz... doen het daar onmiskenbaar stukken beter dan hun soortgenoten in pot, ondanks de beste zorgen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #997 Gepost op: 11 oktober 2018, 17:31:08 »

Of het nu om krokussen gaat, ander bollen, rotsplanten of nog ander spul, het blijft steeds hetzelfde gegeven dat je moet uitzoeken in je eigen tuin. De factoren die een rol spelen zijn zo divers zoals Kris ze beschrijft en kan voor iedere tuin anders uitdraaien.
Bijvoorbeeld, ik ben verslingerd op het intense blauw van die lage riddersporen maar kan ze onmogelijk in de tuin houden vanwege de slakken. In de tuin van Luc G. groeien ze als kool en zaaien zich vrijelijk uit. Maar daar zitten toch ook slakken...?


Frankie, die 5 jonge zaailingen die ik je onlangs gegeven heb zijn toch niet weer afgeknabbeld of toch ?   :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #998 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:44:01 »
Spannend allemaal, veel van wat hier staat kan ik alleen maar beamen.
Zelf heb ik, wat Crocussen betreft, het meeste ervaring met de kweek en potten en dat is inderdaad geen sinecure..  ))8
Vaak gaat het een aantal jaren goed en dan plots vind je een pot vol rottigheid waar je de voorgaande jaren elke jaar leuke vermeerdering had tot een potvol.
Na heel wat vallen en opstaan pas ik nu het volgende procedé toe sinds twee jaar en de ervaringen zijn tot nu toe heel positief.

Ik verpot in juli in diepe potten (13.5 cm) van 7x7.
Ik plant heel diep : ca 4 cm van de bodem
Mengsel : 2 delen John Innes compost
              2 delen japans split
              1 deel grof zand 0-7
              1/2 deel lavagruis ca 1 mm

Eerste watergift voor herfstbloeiers - 15 aug. voor de heel vroege bloeiers (assumaniae, enz...) - 1 september voor de andere herfstbloeiers.
Voorjaarsbloeiers ong 7-8 oktober.

Vervolgens blijven de potten onbeschermd tot de eerste vorst er aankomt en dan worden ze afgedekt om indien nodig ook vorstbescherming te kunnen krijgen.  Tot het voorjaar krijgen ze natuurlijk, wanneer het nodig (b)lijkt ook af en toe water tot het blad na de bloei gaat verwelken.
Mijn ervaring bij het toepassen van de Ian Young methode (1 september en dan wachten tot 1 oktober voor de tweede watergift) was, dat die geen voldoening gaf.  Het is hier achter alles beduidend warmer dan in Schotland en de bollen die in groei komen geraken eerder in vochtnood dan in Schotland - gevolg : stress en vervolgens vb vaak overdadig opsplitsen van de bol(len) in talloze kleintjes.

A propos, de Crocussen die hier wél in de gewone rotstuin kunnen (ik heb geen zand/bollenbed) zoals bv. tournefortii, goulimyi, enz... doen het daar onmiskenbaar stukken beter dan hun soortgenoten in pot, ondanks de beste zorgen.

Bedankt voor uw uiteenzetting en ervaringen Luc !
Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen en doet het op zijn manier . Bij iedere methode om bollen te kweken hoort ook een andere werkwijze neem ik aan . Maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel , die bollen jaar na jaar proberen
verder te kweken en vermeerderen ......en vooral ervan genieten !!!
Het is een leuke discussie en we leren heel veel van elkaar .....daarvoor dient toch dit forum !  ((12 ((3

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 22:48:40 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: In het bollenbed
« Reactie #999 Gepost op: 12 oktober 2018, 07:11:54 »
Danny ik heb nog wat vragen over uw bollenbed. Tot hoe diep reikt uw grondmengsel? Reiken de bollenwortels tot in de grondlaag onder het mengsel? Haalt u alle bollen er elk jaar uit? Hoe bemest u het grondmengsel? Ik begrijp dat er kweekaarde doorheen zit als voeding, maar wordt die elk jaar opnieuw toegevoegd of wordt er “chemisch” bemest en wordt de grond onaangeroerd gelaten?
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1000 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:13:05 »

Of het nu om krokussen gaat, ander bollen, rotsplanten of nog ander spul, het blijft steeds hetzelfde gegeven dat je moet uitzoeken in je eigen tuin. De factoren die een rol spelen zijn zo divers zoals Kris ze beschrijft en kan voor iedere tuin anders uitdraaien.
Bijvoorbeeld, ik ben verslingerd op het intense blauw van die lage riddersporen maar kan ze onmogelijk in de tuin houden vanwege de slakken. In de tuin van Luc G. groeien ze als kool en zaaien zich vrijelijk uit. Maar daar zitten toch ook slakken...?


Frankie, die 5 jonge zaailingen die ik je onlangs gegeven heb zijn toch niet weer afgeknabbeld of toch ?   :o



Neen Luc, ze staan nog in een pot die ik angstvallig uit het bereik van die grazers hou. Ik denk dat ik zal doen zoals Gert Hoek.... ze op het dak zetten.  -2(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1001 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:25:20 »
Spannend allemaal, veel van wat hier staat kan ik alleen maar beamen.
Zelf heb ik, wat Crocussen betreft, het meeste ervaring met de kweek en potten en dat is inderdaad geen sinecure..  ))8
Vaak gaat het een aantal jaren goed en dan plots vind je een pot vol rottigheid waar je de voorgaande jaren elke jaar leuke vermeerdering had tot een potvol.
Na heel wat vallen en opstaan pas ik nu het volgende procedé toe sinds twee jaar en de ervaringen zijn tot nu toe heel positief.

Ik verpot in juli in diepe potten (13.5 cm) van 7x7.
Ik plant heel diep : ca 4 cm van de bodem
Mengsel : 2 delen John Innes compost
              2 delen japans split
              1 deel grof zand 0-7
              1/2 deel lavagruis ca 1 mm

Eerste watergift voor herfstbloeiers - 15 aug. voor de heel vroege bloeiers (assumaniae, enz...) - 1 september voor de andere herfstbloeiers.
Voorjaarsbloeiers ong 7-8 oktober.

Vervolgens blijven de potten onbeschermd tot de eerste vorst er aankomt en dan worden ze afgedekt om indien nodig ook vorstbescherming te kunnen krijgen.  Tot het voorjaar krijgen ze natuurlijk, wanneer het nodig (b)lijkt ook af en toe water tot het blad na de bloei gaat verwelken.
Mijn ervaring bij het toepassen van de Ian Young methode (1 september en dan wachten tot 1 oktober voor de tweede watergift) was, dat die geen voldoening gaf.  Het is hier achter alles beduidend warmer dan in Schotland en de bollen die in groei komen geraken eerder in vochtnood dan in Schotland - gevolg : stress en vervolgens vb vaak overdadig opsplitsen van de bol(len) in talloze kleintjes.

A propos, de Crocussen die hier wél in de gewone rotstuin kunnen (ik heb geen zand/bollenbed) zoals bv. tournefortii, goulimyi, enz... doen het daar onmiskenbaar stukken beter dan hun soortgenoten in pot, ondanks de beste zorgen.

Ja Luc, dat uiteenvallen in kleine bolletjes heb ik ook al enkele keren meegemaakt. Deze bolletjes blijken dan ook nog eens weinig groeikrachtig en sterven een langzame dood.

Naast de bodemomstandigheden zijn er nog factoren die een rol spelen zoals luchtdruk en luchtvochtigheid die ook een rol kunnen spelen ondanks dat de bol onder de grond zit. Dat zijn m.i. factoren die vaak onderschat of over het hoofd worden gezien. Je moet je realiseren dat een klimaat ergens in Turkije de luchtvochtigheid het ganse jaar door nihil is, terwijl hier in Vlaanderen... .
Ondanks de droogte die er nu nog altijd heerst is de luchtvochtigheid nu behoorlijk hoog.

Remember, voor de mensen die in Tsjechië geweest zijn, hebben we toch ten volle kunnen constateren dat het Oost-Europese klimaat totaal anders is dan het onze. Vooral de droge lucht is er voor verantwoordelijk dat rotsplanten er veel beter kunnen gedijen dan bij ons.
En zagen we daar in een bepaalde tuin ook geen onco's groeien in de open tuin? Zoiets zegt genoeg!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1002 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:29:48 »
Spannend allemaal, veel van wat hier staat kan ik alleen maar beamen.
Zelf heb ik, wat Crocussen betreft, het meeste ervaring met de kweek en potten en dat is inderdaad geen sinecure..  ))8
Vaak gaat het een aantal jaren goed en dan plots vind je een pot vol rottigheid waar je de voorgaande jaren elke jaar leuke vermeerdering had tot een potvol.
Na heel wat vallen en opstaan pas ik nu het volgende procedé toe sinds twee jaar en de ervaringen zijn tot nu toe heel positief.

Ik verpot in juli in diepe potten (13.5 cm) van 7x7.
Ik plant heel diep : ca 4 cm van de bodem
Mengsel : 2 delen John Innes compost
              2 delen japans split
              1 deel grof zand 0-7
              1/2 deel lavagruis ca 1 mm

Eerste watergift voor herfstbloeiers - 15 aug. voor de heel vroege bloeiers (assumaniae, enz...) - 1 september voor de andere herfstbloeiers.
Voorjaarsbloeiers ong 7-8 oktober.

Vervolgens blijven de potten onbeschermd tot de eerste vorst er aankomt en dan worden ze afgedekt om indien nodig ook vorstbescherming te kunnen krijgen.  Tot het voorjaar krijgen ze natuurlijk, wanneer het nodig (b)lijkt ook af en toe water tot het blad na de bloei gaat verwelken.
Mijn ervaring bij het toepassen van de Ian Young methode (1 september en dan wachten tot 1 oktober voor de tweede watergift) was, dat die geen voldoening gaf.  Het is hier achter alles beduidend warmer dan in Schotland en de bollen die in groei komen geraken eerder in vochtnood dan in Schotland - gevolg : stress en vervolgens vb vaak overdadig opsplitsen van de bol(len) in talloze kleintjes.

A propos, de Crocussen die hier wél in de gewone rotstuin kunnen (ik heb geen zand/bollenbed) zoals bv. tournefortii, goulimyi, enz... doen het daar onmiskenbaar stukken beter dan hun soortgenoten in pot, ondanks de beste zorgen.

Bedankt voor uw uiteenzetting en ervaringen Luc !
Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen en doet het op zijn manier . Bij iedere methode om bollen te kweken hoort ook een andere werkwijze neem ik aan . Maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel , die bollen jaar na jaar proberen
verder te kweken en vermeerderen ......en vooral ervan genieten !!!
Het is een leuke discussie en we leren heel veel van elkaar .....daarvoor dient toch dit forum !  ((12 ((3

Heel juist, Danny, daarvoor dient dit forum. Spijtig dat niet meer mensen die menig toebedeeld zijn. Het lijkt wel of niemand nog iets te vertellen heeft. De gouden tijden van het forumgebruik liggen reeds ver achter ons. Jammer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1003 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:31:24 »
Danny ik heb nog wat vragen over uw bollenbed. Tot hoe diep reikt uw grondmengsel? Reiken de bollenwortels tot in de grondlaag onder het mengsel? Haalt u alle bollen er elk jaar uit? Hoe bemest u het grondmengsel? Ik begrijp dat er kweekaarde doorheen zit als voeding, maar wordt die elk jaar opnieuw toegevoegd of wordt er “chemisch” bemest en wordt de grond onaangeroerd gelaten?

De bedjes zijn ongeveer zo'n 10 cm uitgegraven in de volle grond Marc , afgebakend met platten stenen . Daarna leg ik er een worteldoek in , vervolgens volledig opvullen met mijn mengsel dat ik onlangs beschreven heb . De bollen worden zo'n 5 a 8 cm diep geplant afhankelijk van de soort . Dus kunnen de worteltjes maximum ongeveer 5 cm diep gaan maar uiteraard is er veel plaats in de breedte . De kweekaarde in mijn mengsel verdwijnt uiteraard na 2 a 3 jaar en het mengsel moet ten laatste in het derde jaar vernieuwd worden . De kweekaarde , perlite en vermiculite zorgen dat het heel zanderig mengsel niet te vlug uitdroogd . Toch moet ik gedurende het groeiseizoen regelmatig water bij geven . Ik geef ook meerdere keren in het groeiseizoen vloeibare voeding met een hoog kaligehalte , dus de bollen aangieten is heel belangrijk want dat beetje voeding in de kweekaarde is zeker onvoldoende !
Zo'n bollenbed is heel onderhoudsvrij want de bollen worden alleen opgegraven wanneer het mengsel dient vernieuwd
te worden of wanneer de pol te groot wordt of er bollen geruild worden . Ik neem gedurende het groeiseizoen veel notities zodat ik in de zomer weet wat er moet gebeuren met welke bollen .
De bollen zitten niet zo diep , ik vreesde er voor dat ze in de zomer te warm zouden staan . Hier tegen de zuidmuur
kan het heel heet worden . Tijdens de heetste dagen zorgde ik voor schaduw .
Crocus mathewii staat gekend dat hij koel moet overzomeren . Maar doet het hier goed en gaat ieder jaar wat vooruit .
Ik ondervind niet de er bollen zijn die last hebben van de zomer warmte .
Hierbij nog een foto van Crocus mathewii die momenteel nog doorbloeit met 5 nieuwe bloemen
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2018, 22:39:46 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: In het bollenbed
« Reactie #1004 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:40:57 »
Superveel dank voor deze info Danny!
Met vriendelijke groet