Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

POGING 2015

<< < (5/6) > >>

Brian Blanken:
We zijn nu 09/11/15

orchis mascula:  gezaaid op 01/08/15. Hiervan kan ik zeggen dat mijn zaai experiment een succes is  ((12

we zijn nog ver van uiteindelijke plantjes maar ik zie duidelijk  Protocornen met vergrootglas en sommige zelf al met het blote oog.

bij de Epipactis palustris  gezaaid op 29/08/15    zie ik ook stillaan verandering  ((14 dus ook hier ga ik er van uit dat het geslaagd is.

woensdag maak ik weer wat foto's 

Lily-Anne Vereecken:
Je maakt me erg nieuwsgierig naar de foto's Brian !

Brian Blanken:

Nog wat foto's : let op ik heb de foto's  bewerkt  =  Enkel scherper gemaakt  zodat je de veranderingen beter kan zien :

Foto van

orchis mascula:  gezaaid op 01/08/15

Epipactis palustris  gezaaid op 29/08/15

1/11/2015 Dactylorhiza praetermissa ssp junialis forma intensa   

Volgende vraag is nu : sommige zaden zijn aan het uitkomen. momenteel staan deze potjes nog op een donkere plaats ( in een kast dus echt donker ) wanneer moeten deze  eruit gehaald worden zodat ze licht zien   ???

Kan iemand mij hierover even inlichten ? want ik  ((--11 het niet ?  ;D ;D -2(

Jeroen Arends:
Beste Brian,

Gefeliciteerd je hebt ze echt aan het kiemen gebracht!

Ze zijn nu nog te klein om al licht te gaan geven.
Ze worden duidelijk groter (ongeveer 2mm) en dan zijn het protocormen met een punt je er op.
Je herkent het wel als het zo ver is.

Zet ze donker en koud weg.
Orchis mascula is een orchidee die zeer veel phenolen af gaat geven.
Ik moet ze dan ook regelmatig replaten en adviseer jou dit ook toe doen zodra ze hanteerbaar zijn!

Waar woon je ergens?

Replaten zonder flowkast... het kan als je een schone omgeving weet te maken.

Groeten,

Jeroen

Brian Blanken:
Jeroen,

bedankt voor de uitleg

ik ben van Tremelo vlaams brabant.

Belgie

Om dit moment zie ik niet veel beweging meer. ze worden niet groter maar ook zie ik geen slechte tekenen

dit weekend zal ik nog eens foto's maken

momenteel staan ze op de juiste plaats dus, donker  en  het is er ongeveer 12° a 15 °

groeten Brian 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie