Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 505398 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #195 Gepost op: 27 november 2011, 22:03:55 »
Wat een fenomenale beelden, Luc. :o Vraag me af wat voor interessante planten daar hun thuishaven zouden hebben. Is dat niet de habitat van o.a. Lewisiaspecies?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #196 Gepost op: 27 november 2011, 22:11:58 »
Het is heel dunnetjes begroeid Frankie - het is een woestijnachtig klimaat.
Wij waren er in de zomer en behalve de bomen was er niet zo gek veel te zien.
Ik herinner mij een paar Penstemons, maar verder niets interessants.  Volgens "The Genus Lewisia" van Brian Mathew zouden er echter wel kunnen voorkomen - geen verdere specificaties bekend.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #197 Gepost op: 27 november 2011, 23:34:00 »
Oeps...  ((15 ik wou je niet voor de voeten lopen Cor...  ))8
Het enige probleem vond ik dat ik er maar niet in slaagde de grootsheid van het landschap in foto's te vatten... die dingen zijn veel groter en indrukwekkender dan ze op foto lijken...  maar goed, dat is echt wel een klein probleem.
Ik ga dat toch niet van je winnen Luc ))8 ))8, ik leg nu eenmaal minder kilo's in de schaal.
Maar om de grootsheid van het landschap te vatten in foto's ...... ik vind zelf dat ik daar ook niet erg in geslaagd ben. Het licht is bijzonder moeilijk aldaar en licht is zo belangrijk bij landschapfotografie ))4.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #198 Gepost op: 29 november 2011, 11:33:22 »
Ik koos vandaag voor deze schoonheid die me nu volop laat genieten van haar schitterende bloemen....
Pleione praecox is de naam.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #199 Gepost op: 29 november 2011, 12:31:51 »
Zeker een "foto van de dag" waard Kris !!  --6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #200 Gepost op: 29 november 2011, 21:30:47 »
Da's nog eens een mooie foto van de dag, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #201 Gepost op: 30 november 2011, 07:55:10 »
Heel mooi, Kris  :o

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #202 Gepost op: 1 december 2011, 17:12:51 »
Ik heb deze plant gespot in Branklyn Gardens Perth Schotland. Hij heet zoals u ook op het etiket kunt zien Stellera chamaesjasme. Ik vind hem zo mooi, dat ik hem hier post en ik hoop dat iemand hem in cultuur heeft en nog mooier als er zaden zouden zijn. Hij komt niet voor op de zaadlijsten die ik ken. Wie weet.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2012, 10:24:24 door Gerrit Eijkelenboom »

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re: Foto van de dag
« Reactie #203 Gepost op: 1 december 2011, 21:58:21 »
Stellera chamaejasme is een prachtige soort. Ik denk dat de soort wellicht wel in cultuur is bij Schotse kwekerijen, bijvoorbeeld Kevock Garden, dat overigens een uitstekende kwekerij is. Staat daar overigens niet in de catalogus, maar gewoon vragen, je weet het nooit. Dergelijke zeldzaamheden zul je wellicht ook niet snel in een catalogus vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet in kleine hoeveelheden worden gekweekt.
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #204 Gepost op: 5 december 2011, 12:49:17 »
Paris quadrifolia is de wetenschappelijke naam voor eenbes. Een gemakkelijke en aardige plant voor de schaduwtuin. De bloeiwijze stelt niet veel voor, maar hij geeft per plant een mooie zwart-blauwe bes. Er staan 4 smalle bladeren in een krans rond de stengel. Vandaar de naam. Toen ik, nog niet zo lang geleden een korte vakantie in zuid-Limburg doorbracht stuitten mijn vrouw en ik tijdens een wandeling in de hellingbossen daar op een enorm veld met eenbes. De gehele helling was bedekt ermee, een fantastisch gezicht.

De RBGE, de Botanisch tuin van Edinburgh was de laatste op onze tuinreis naar Schotland. Een tuin, waar je wel een hele dag kunt doorbrengen en nog gratis ook. Wat mij een beetje tegenviel, dat er geen rotstuin was, zoals ik dat verwachtte: een imitatie bergmassief zoals in Utrecht. Er waren glooiende heuvels met rotsblokken en brede graspaden. En in de bedden stonden vaak heel grote planten en ook veel heesters.
Een van de eerste planten die we zagen was Paris japonica. Heel wat anders dan de Paris die ik kende. Andere namen hiervoor zijn: Daiswa en Kinugasa met zeer geringe verschillen. De bloem van de japonica, hier iets roze, kan nog mooier, spierwit ziijn. De plant verlangt diepe iets zure bosgrond, die nooit uitdroogt, maar wel goed gedraineerd. De rhizomen, eenmaal geplant kunnen tot 4 jaar zich ondergronds blijven ontwikkelen. Het grootste gevaar schuilt erin, dat de ongeduldige planter ze opgraaft om te kijken of zijn plant nog leeft. Een ander minpuntje, niet onbelangrijk, is zijn prijs: 54pond bij Rare Plants.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #205 Gepost op: 6 december 2011, 12:07:17 »
Van het koele Schotland gaan we weer naar de hete U.S. en wel naar een bijzonder heet plaatsje...  --7

Mount Saint Helens is de befaamde vulkaan in Oregon die in 1980 letterlijk ontplofte en van 3.200 m hoogte "afgetopt" werd tot nauwelijks 2.600 m.
De gigantische ontploffing veroorzaakte O.a. een pyroclastische wolk die met een temperatuur van 500°C over een oppervlakte van 600 m2 alles verkoolde en tot as herleidde...

Foto 1 is niet van mij en toont hoe de berg er uit zag de dag voor de ontploffing van 18 mei 1980.

Wij waren er in 1999 - dus 19 jaar na de ramp - en foto 2 toont de overblijfselen van de berg en de a.h.w. gezandstraalde omgeving waarop ook na 19 jaar nog praktisch geen nieuw leven te zien is... behalve... op de voorgrond, een aantal Penstemon rupicola planten die bijna als eerste het verloren territorium opnieuw proberen in te nemen.

Foto 3 toont een stukje van de vlakte rond de berg, waarop de eerste pioniersplanten (o.a. opnieuw Penstemon rupicola)terugkeren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Foto van de dag
« Reactie #206 Gepost op: 6 december 2011, 19:33:47 »
prachtige foto's Luc ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #207 Gepost op: 6 december 2011, 21:28:53 »
Mooie foto's, Luc. En tevens wat aardrijkskunde en geschiedenis in het verhaaltje verweven. Wat moet eens mens nog meer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #208 Gepost op: 6 december 2011, 23:08:34 »
Mooie foto's, Luc. En tevens wat aardrijkskunde en geschiedenis in het verhaaltje verweven. Wat moet eens mens nog meer?

Helemaal eens , wie wil daar niet naar toe ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #209 Gepost op: 7 december 2011, 11:39:47 »
Dit is voor mij de mooiste Meconopsis, nl. M.'Slieve Donard". Veel gezien en aangeboden in Schotland en hier een heel grote groep in de Botanische tuin van Edinburgh. Deze species is steriel en het vermeerderen kan slechts vegetatief. In NL zie je hem dus niet aangeboden. De cultuur is al zo moeilijk, laat staan de vermeerdering.