Auteur Topic: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit  (gelezen 54004 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #60 Gepost op: 7 juni 2015, 10:06:15 »
Prachtige foto's van orchideeën ((3

Merci Herman, je hebt daar keus genoeg om aardige kiekjes te schieten. Er staan er meer dan genoeg, in alle formaten en kleurnuances! Ik waande mij zelfs op één of andere ongerepte alpenweide.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #61 Gepost op: 7 juni 2015, 11:36:07 »
Voor wie nog meer info wil over de Vaarttaluds en het Orveytbos.  Hier is een site erover.

http://users.telenet.be/mijnwereld/natuur/vaarttaluds.htm

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #62 Gepost op: 8 juni 2015, 19:55:39 »
Na de vele mooie foto's van Luc en Danny kon ik ook niet aan de verleiding weerstaan om dat befaamde stukje natuur een bezoekje te brengen.
Eerst deden we het Orveytbosje aan. In eerste instantie geen orchideeën te zien, maar wel een typische stukje onvervalst kalkgrasland met zowaar een Rhinanthus en margrieten die voor een schitterend schouwspel zorgden. Prachtig om te zien. Vooral het voorkomen van de Rhinanthus hier in W.-Vlaanderen vind ik toch ook wel opvallend.

Het is wel eens de moeite hé Frankie , een uniek stukje natuur . Dat je niet aan de verleiding kon weerstaan ......ja dat dacht ik wel  ;D ;) ;) . Normaal moeten we minstens 300 km rijden om zo iets te zien hé
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #63 Gepost op: 8 juni 2015, 20:30:48 »
Toch wel leuk he, dat zo'n jonge snaak als Danny op zoek gaat naar orchideeën. Dat is toch eigenlijk iets voor "the old boys".

Goed zo Danny!!!

Tja , ik vind het wel raar dat de meeste jonge mensen daar geen oog voor hebben , Gerrit . ((15 --((1
Toch niets mooier dan een stukje ongerepte natuur , ik heb er in ieder geval van genoten .... ;)

'Ongerept' is hier eigenlijk niet het juiste woord, Danny.
Als ik het goed heb, groeien de meeste orchids hier op de grond die ze hier jaren geleden hebben uitgehaald om het kanaal breder te maken. M.a.w., ze groeien op de kleibodem die uit grotere dieptes komt. En het is ook van die echte zware klei zoals bij jullie in Ieper. Dat is misschien ook de reden dat ze zo goed in uw tuin groeien, Danny??? Een kalkrijke kleibodem!

Ik had gelezen dat het een kalkrijke massa was die ze opgegraven hadden , Frankie . Die is dan ook gemengd geweest met de plaatselijk kleibodem om zo deze bermen aan te leggen . Onze zware klei is niet zo kalkrijk van nature .Ik denk meer neutraal tot licht kalkhoudend .(heb wel nog nooit laten ontleden). Het is wel zo dat zuurminnende planten het hier helemaal niet doen . De meeste Orchideeën die van nature graag in kalkgrond staan doen het wel niet slecht hier .De meeste kalkminnende planten doen het hier wel , andere dan weer niet . Ik strooi wel ook jaarlijks een goeie portie kalkkorrels voor de winter tegen het verzuren van de bodem .
Ik heb nog niet zo lang Orchideeën  in de tuin ( de eerste plant moet zo een jaar of 4 geleden geplant geweest zijn )
Ieder jaar komen er wel enkele bij , het is nog wat afwachten welke het goed zullen doen . Ik heb wel nog geen planten verloren . Ik heb dit jaar voor het eerst enkele zaailingen ( Dactylorhiza )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #64 Gepost op: 8 juni 2015, 20:34:08 »
Prachtige foto's van orchideeën ((3

 Ik waande mij zelfs op één of andere ongerepte alpenweide.

Ik had ook zo'n gevoel Frankie , heel speciaal is dit !  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #65 Gepost op: 8 juni 2015, 21:54:46 »
Toch wel leuk he, dat zo'n jonge snaak als Danny op zoek gaat naar orchideeën. Dat is toch eigenlijk iets voor "the old boys".

Goed zo Danny!!!

Tja , ik vind het wel raar dat de meeste jonge mensen daar geen oog voor hebben , Gerrit . ((15 --((1
Toch niets mooier dan een stukje ongerepte natuur , ik heb er in ieder geval van genoten .... ;)

'Ongerept' is hier eigenlijk niet het juiste woord, Danny.
Als ik het goed heb, groeien de meeste orchids hier op de grond die ze hier jaren geleden hebben uitgehaald om het kanaal breder te maken. M.a.w., ze groeien op de kleibodem die uit grotere dieptes komt. En het is ook van die echte zware klei zoals bij jullie in Ieper. Dat is misschien ook de reden dat ze zo goed in uw tuin groeien, Danny??? Een kalkrijke kleibodem!

Ik had gelezen dat het een kalkrijke massa was die ze opgegraven hadden , Frankie . Die is dan ook gemengd geweest met de plaatselijk kleibodem om zo deze bermen aan te leggen . Onze zware klei is niet zo kalkrijk van nature .Ik denk meer neutraal tot licht kalkhoudend .(heb wel nog nooit laten ontleden). Het is wel zo dat zuurminnende planten het hier helemaal niet doen . De meeste Orchideeën die van nature graag in kalkgrond staan doen het wel niet slecht hier .De meeste kalkminnende planten doen het hier wel , andere dan weer niet . Ik strooi wel ook jaarlijks een goeie portie kalkkorrels voor de winter tegen het verzuren van de bodem .
Ik heb nog niet zo lang Orchideeën  in de tuin ( de eerste plant moet zo een jaar of 4 geleden geplant geweest zijn )
Ieder jaar komen er wel enkele bij , het is nog wat afwachten welke het goed zullen doen . Ik heb wel nog geen planten verloren . Ik heb dit jaar voor het eerst enkele zaailingen ( Dactylorhiza )

Kijk, als ze zich beginnen uit te zaaien, moet het wel snor zitten, Danny. Maar inderdaad, lang niet alle orchideeën verlangen natuurlijk een kalkrijke grond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #66 Gepost op: 8 juni 2015, 21:58:13 »
Prachtige foto's van orchideeën ((3

 Ik waande mij zelfs op één of andere ongerepte alpenweide.

Ik had ook zo'n gevoel Frankie , heel speciaal is dit !  ;)

We zijn wel degelijk rijker dan we denken, Danny, wat betreft vegetatieve pareltjes. Laat het een uitdaging zijn om in de toekomst nog meer van die plekjes te ontdekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #67 Gepost op: 14 juni 2015, 21:23:20 »
Jawadde sta versteld van al dat moois ....bedankt heren posters en vooral de Luc natuurlijk om de lont weer aan te steken ....Klasse wat hier te zien valt  !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Yann Dupont

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2016, 22:19:35 »
bloei zijn begonnen langs het kanaal

Yann Dupont

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #69 Gepost op: 7 mei 2016, 22:22:11 »
in de polders te Moens

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #70 Gepost op: 30 mei 2016, 21:55:11 »
Toen ik hier enige tijd geleden wat foto's zag opduiken, dacht ik dat het een heel vroeg seizoen zou worden en gisteren toen ik ter plaatse was werd mijn vermoeden aanvankelijk bevestigd. Deze orchids langs de kanaaloever waren al over hun hoogtepunt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #71 Gepost op: 30 mei 2016, 21:56:07 »
Wanneer ik de taluds bekeek, zag ik NIETS ??? Wat is hier gebeurd, dacht ik, alles is weg!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #72 Gepost op: 30 mei 2016, 21:58:05 »
Bij nader inzicht zag ik toen...het moet nog beginnen. Vreemd dat die exemplaren bij de oever al zoveel verder stonden dan de planten op het talud.

Van de prachtige Ophrys in het nabijgelegen bos is echter geen spoor te bekennen.  --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #73 Gepost op: 30 mei 2016, 23:21:43 »
Over de bloeisituatie moet je de inboorlingen aanspreken, Frankie...  --11

Het seizoen is daar zeker 2-3 weken later dan voorgaande jaren - voor de Ophrys moeten we dus nog niet wanhopen... (tenzij iemand ze vorig jaar zou hebben opgedolven  ))8 >:( )

Ik heb ook al elk jaar bemerkt dat de Dactylo's die "vlak" staan, langs het water altijd een paar weken vroeger zijn dan de exemplaren die op de helling van het talud staan, die nochtans op die helling quasi loodrecht onder de zon staan.  Inderdaad vreemd, maar het herhaalt zich elk jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #74 Gepost op: 31 mei 2016, 19:30:59 »
Bij nader inzicht zag ik toen...het moet nog beginnen. Vreemd dat die exemplaren bij de oever al zoveel verder stonden dan de planten op het talud.

Van de prachtige Ophrys in het nabijgelegen bos is echter geen spoor te bekennen.  --13

Interessant om te zien Frankie , zo te zien zijn deze soortjes duidelijk later dan andere jaren .Hier in de tuin beginnen de eerste soortjes te bloeien , alleen D.alpestris staat hier al 2 weken in bloei en is over de top . D.fuchsii en D. pardalina staan nog in knop , D.praetermissa en D.maculata beginnen net te bloeien

Die exemplaren aan de oever zijn (denk ik ) een andere vroeg bloeiende soort  , dat heb ik vorig jaar bemerkt .

Die mooie exemplaren ophrys waren vorige zomer al verdwenen . Dit heb ik kunnen vaststellen toen ik daar in het bos ging wandelen op zoek naar laatbloeiende orchideeën .  :(
Ieper , West-Vlaanderen