Auteur Topic: Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld  (gelezen 7413 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Gepost op: 4 januari 2011, 07:59:20 »
hoe gaat het eigenlijk in zijn werk ,om een naam aan een eigen gevonden sneeuwklokje te geven ? Is daar een officiële instantie voor nodig - hoeveel exemplaren moet je daar van hebben om het een officiële naam te mogen geven ?
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2011, 08:12:33 »
Jouw plant moet wezenlijk anders zijn en dit karakter tonen in verschillende tuinen gedurende enkele groeijaren. Je zorgt daarvoor dat een bolletje bij een (of twee) voor jou betrouwbare galantofiel(en) met ervaring staat. Zo kan je vergelijken en kijken of jouw 'afwijking' niet gebonden is aan jouw specifieke tuinomstandigheden zoals bodem..e.d..
Na minstens twee jaar in verschillende omstandigheden kan je dan een foto sturen naar één van de National Collection Holders on Galanthus sturen. Je stelt een naam voor. Die naam wordt dan gecontroleerd. Als deze naam al bestaat of refereert aan een al bestaande naam, zal je gevraagd worden een nieuwe voor te stellen ofwel doen zij dit. Als hij niet correct is, wordt dit ook verbeterd. Dat is bv indien het over een cv van een andere species gaat dan jij aangaf of omdat het vermoedelijk een hybride is.
Vervolgens wordt het met foto gepubliceerd met de correcte naam.
Als je dus wezenlijk wat anders hebt, is het best doenbaar.
Sommige vinders publiceeerden in het verleden erg snel nieuw benaamde sneeuwklokjes. Resultaat was dat de plant een naam had maar later wegviel, dus niet meer bestond! Daarom kweek je uiteraard best eerst een partijtje op bij minstens twee liefhebbers!
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2011, 09:58:49 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2011, 21:48:17 »
Lily-Anne vroeg een tijdje terug hoe het in feite in zijn werk gaat om nieuw benaamde sneeuwklokjes te laten registreren In mijn antwoord ben ik toch wat onvolledig geweest.  Mijn vele Britse contacten in 'galantophilewalhalla' UK hebben me in de eerste fase alleen de Engelse registratie doen vermelden.
Maar terecht wordt me gevraagd vanuit Nederland om het volgende aan te vullen.

Je kan ook in Nederland je sneeuwklokje laten registreren bij de KABV in Hillegom. Logisch in feite dat het bollenland bij uitstek dit ook doet. Zelf heb ik de eerste aanmelding gedaan met Galanthus nivalis 'Valentine's Day'. Voor buitenlanders is dit aanmelden van nieuwe sneeuwklokjes vaak zonder extra kosten mogelijk. Wel vragen ze om eventueel één of enkele bollen bij hun op te planten in de (afgesloten) collectietuin van de KAVB, waar ze ook beoordeeld kunnen worden.

Hier 2 links van de KAVB registratie pagina's:

1:  http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Count=18&RestrictToCategory=-G-
2: http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Start=1.51&Count=18&Expand=1&RestrictToCategory=-G-#1

De KAVB is namelijk officieel aangemerkt als registratie-organisatie voor Galanthus.

Ik heb tot nog toe bij de KABV niet verder geregistreerd, omwille van het feit dat je één of enkele bollen bij hun best op laat planten. Vaak is een nieuw sneeuwklokje zeer zeldzaam en geef je er niet graag van uit handen. Wat gebeurt er immers met de 'offspring'?
Anderzijds herinner ik me ook dat ik de KABV voorstelde om enkele gelen (nl Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' en Galanthus nivalis 'Grakes Gold' aan te melden. Bleek dat de kleur 'geel' (Yellow) en 'goud' (Gold) niet zomaar konden. De kleuromschrijving is er aan erg nauwe criteria gebonden. Die dateren natuurlijk uit de narcistteelt waar er tientallen tinten geel zijn. Ik kan dat best ook wel begrijpen, maar het beperkt je als vinder wel in je creativiteit.
Heb je natuurlijk specifieke doelen voor ogen naar bv. beschermde ('gepatenteerde') verkoop van het door  jou benaamde sneeuwklokje, dan meld je uiteraard best bij de KABV aan.


« Laatst bewerkt op: 16 januari 2011, 22:07:25 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2011, 10:32:10 »
Het VRV-forum wordt ook in de "hoogste bloembollen kringen" duidelijk ernstig genomen en daarom zou ik als pas geregistreerd nieuw forumlid aan de zeer interessante discussie over de registratie van sneeuwklokjes graag nog volgend bericht van de heer Johan van Scheepen van de KAVB (Koninklijke Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur) ter aanvulling en verduidelijking willen toevoegen :

Registratie van Galanthus cultivars


De KAVB, Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur in Hillegom, Nederland is de internationale cultivar registratie autoriteit voor Galanthus cultivars. De werkzaamheden vinden plaats onder de paraplu van de ISHS (www.ishs.org).
Buitenlandse registranten kunnen volstaan met het insturen van een aanmeldingsformulier met daarop een beschrijving van de cultivar met een foto.
De voorgestelde cultivarnamen worden gecheckt aan de hand van de International Code of Nomenclature of cultivated plants. (zie website ISHS).
Uiteraard is het wenselijk om levend materiaal ter beschikking te stellen, maar dit is zeker geen vereiste. Ook hoeft dat natuurlijk niet in de “dure” periode wanneer de cultivar nieuw is. Het blijft geheel vrijwillig. Kortom op basis van een formulier met een foto kan er een (papieren) registratie gerealiseerd worden. Een keer per jaar publiceert de KAVB alle registraties, waaronder die van sneeuwklokjes, in een bijlage bij Bloembollenvisie.
Registratie van cultivars is van belang omdat het resulteert in een overzicht van alle cultivars.
Aanmeldingsformulieren zijn te vinden op de website van de KAVB: www.kavb.nl


Ik hoop dat dit schrijven een beetje de angst wegneemt voor moeilijke en kostbare procedures om een nieuwe Galanthus soort, welke werkelijk de moeite waard is om met een naam voor de cultuur behouden te blijven, te laten registreren.
Het is ongetwijfeld heel belangrijk voor de toekomst dat goede soorten ergens geregistreerd zijn, zodat ze altijd weer terug te vinden zijn met een beschrijving.
De enige plek waar dit kan is dus de KAVB.

Voor het gemak stuur ik hierbij een link naar De database Geregistreerde cultivars van de KAVB als voorbeeld.
Dan kunt U daar eens rondkijken hoe dat werkt.
Link 1:
http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Count=18
en eentje naar een registratie van een Belgische cultivar.
Link 2:
http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf//0/C6DD2B42E2E3220CC125773C00443333?OpenDocument
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2011, 19:20:25 »
Nogmaals  welkom in Vlaanderen Luit ! Het is fijn om vast te stellen dat je interesse betoont in ons forum! Bedankt voor de toelichting.
Als ik jouw bericht zo lees lijkt het allemaal vrij simpel maar ik neem aan dat er ook aardig wat verworpen wordt door de KAVB ? Nu zullen zij natuurlijk ook best wat dubieuze inzendingen krijgen vrees ik. Een idee hoeveel zij er zo te verwerken krijgen ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2011, 22:13:17 »
Kris, ik denk dat het wel meevalt. Het is bij het aanvragen van een registratie natuurlijk van belang om vooraf wat informatie te studeren. Ik bedoel om te weten wat de mogelijkheden zijn.
Als je deze link aanklikt dan zie je wel wat ik bedoel.
http://www.kavb.nl/index.cfm?act=teksten_emenu.tonen&pagina=93

En zo wordt alvast wat kaf van het koren gescheiden voordat de KAVB een aanvraag ontvangt.
Bij bijv. tulpen worden meestal op wekelijkse shows in het voorjaar nieuwe soorten onder nummer getoond en op deze shows worden ze ook beoordeeld. Als dan een kweker besluit dat zijn nieuwigheid goed genoeg moet zijn voor de verdere cultuur en handel worden er bollen op de (afgesloten) proeftuin geplant waar ze nog eens worden beoordeeld. Heel goede soorten krijgen dan ook vaak een getuigschrift.
Ook kan een tulp worden beoordeeld met een Gebruikswaardeonderzoek. Dit is vooral van belang bij soorten die geschikt geacht worden als snijbloem en in de zogenoemde winter broeierij.
(dit zie je onder de vraag: Hoe weet ik wat de eigenschappen van een tulp zijn?)

Op je vraag over getallen etc. kan ik je vertellen dat er in 2009 bijv. 119 tulpen bij de KAVB zijn geregistreerd en 132 in 2010.
+contains+tulipa+AND+%28FIELD+registrationDate%3E=01/01/2010+AND+FIELD+registrationDate%3C=12/31/2010%29&advSearch=1]http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?SearchView&SearchOrder=4&SearchMax=10240&Query=[genderName]+contains+tulipa+AND+%28FIELD+registrationDate%3E=01/01/2010+AND+FIELD+registrationDate%3C=12/31/2010%29&advSearch=1

Bij de naamgeving komen wel vreemde namen voor en soms kan het bijv. niet omdat de voorgestelde naam een Merknaam is of een kleurbeschrijving en dat mag dan niet.
Zo kun je een groenige sneeuwklok niet Green noemen, maar wel Green gecombineerd met Star = Greenstar.

Overigens zijn ze bij de KAVB ook heel behulpzaam.
Ik hoop dat het door mijn geschrijf een beetje duidelijker wordt, dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Kijk maar eens rond op de pagina's van de KAVB.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2011, 20:10:29 »
Bedankt Luit voor deze heldere toelichting ! We zijn alweer een pak wijzer en zijn weer eens dieper ingegaan op een aspect van de hobby dat we anders onterecht links laten liggen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2011, 23:24:00 »
Graag gedaan Kris.
Gezien het feit dat ik (als Hollander) dit in de oorspronkelijke "trhead" (Belgische sneeuwklokjes ) heb aangekaart, ben ik blij met de positieve commentaren 8) 8)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2011, 08:10:52 »
Beste Luit
Indien je een nieuwe vondst in Galanthus bij de Nederlandse KABV aanmeldt, wordt dit dan ook doorgegeven aan de Britse RHS of aan Grimshaw- Bishop voor het nieuwe 'Snowdrops 2'?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2011, 20:10:06 »
Valentin,
het heeft even geduurd voor een antwoord op je vraag.
Ik was vandaag in Lisse op de Bloemenkeuring waar ik ook altijd Johan van Scheepen tref en heb jouw vraag ook gelijk met hem besproken.
Hij had het alleen een beetje druk en zou mij binnenkort nog even berichten waarna ik mij hier wel weer zal melden.
Het is in elk geval zo dat alleen bij de KAVB geregistreerd kan worden. De KAVB geeft de registraties niet door aan RHS etc., maar zij kunnen altijd hierover navragen, alleen nemen ze daarvoor (meestal) de moeite niet.
Mocht jij dus een unieke Galanthus laten registreren en daarbij een juiste beschrijving aanlevert en je ziet dan na enkele jaren jouw plant met een andere naam opduiken in Engeland of elders, dan heb je in elk geval een handvat om hieraan iets te doen.
Ter illustratie kan ik wel zeggen dat bijv. Dahlia’s waarvan er veel in Nederland gekweekt en ook nieuwe soorten gewonnen worden, alleen in Engeland geregistreerd kunnen worden en dat wordt ook gedaan. Andersom lijkt allemaal wat moeilijker........ :-X 
Dus als een kweker hier zich afvraagt of een Dahlia naam al bestaat raadpleegt hij meestal eerst de KAVB en die kunnen dan ook in Engeland een en ander nazien. Alleen duurt het daar veel langer met publicatie.
Hier is het zo, dat als een soort beschreven is en geregistreerd door de KAVB staat deze soort meestal de volgende dag op de KAVB website. Voor de handel is een goede beschrijving natuurlijk van veel belang anders zouden er nogal vaak dezelfde planten met een nieuwe naam zijn, wat een kwalijke zaak is.

Ik zag vandaag een Galanthus van het ‘gracilis’ type met de voorgestelde naam ‘Kennemerend’ (de woonplek van de inzender) die geregistreerd wordt en binnen enkele dagen op de website van de KAVB te vinden zal zijn.

Hierbij gelijk een foto van deze plant en een voorbeeld van een inzendings formulier
Galanthus gracilis ‘Kennemerend’
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2011, 13:00:31 »
Bijzonder jammer dat deze G gracilis wordt aangemeld en geregistreerd want er is niet echt iets aparts aan. In een partij van Galanthus gracilis zitten er vele tientallen van dit type......Ik zou hem alleszins niet aanmelden want de plant is NIET outstanding op het eerste gezicht. Hij vertoont zelfs niet de kenmerkende gracilisdinstinctieven op de foto.
Het is dit soort van registraties dat we moeten vermijden. Er zijn er nu al meer dan 2000 bij de RHS en de National Collection Holders in Groot-Brittannië geregistreerd. Dergelijke benaamde maar niet- distinctieve sneeuwklokjes worden vaak gewoon vernoemd, niet meer, of soms helemaal niet. In het toekomstige "Snowdrops 2" zullen alleen de nieuwe, echt goede dingen extra beschreven worden....
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2011, 17:11:59 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2011, 19:30:54 »
Valentin, ik kan alleen maar bevestigen dat ik het hierover helemaal met jou eens ben, alhoewel ik weinig van Galanthus weet en zeker niet de de kenmerkende gracilis dinstinctieven kan beoordelen. Ik zag wel het enigszins gedraaide blad.

De bewuste plant werd aangeboden ter keuring met de aanvraag om registratie. Omdat ik van deze bloemenkeuring wekelijks foto’s voor het Schotse forum maak had ik ook deze plant gefotografeerd en zodoende kon ik de foto’s van de plant en het formulier gebruiken ter illustratie op dit forum.
Ikzelf vond het een beetje slappe plant en als deze in een tuincentrum zou staan zou ik hem ZEKER NIET kopen. Maar in dit geval werd deze mening niet gevraagd.
Er worden ook jaarlijks 10tallen tulpen aangemeld, maar over 20 jaar zie je ze vaak nooit meer terug.

Wim Snoeijer had het pas ook al over het DUS – woord (Distinct, Uniform and Stable.) op het Schotse forum betreffende zijn aanwinst Marijke. Ik had dit woor nooit eerder gehoord maar het is wel erg goed gevonden.

Helaas, door de belachelijk hoge prijzen bij E Bay-verkopen van Galanthus komen allerlei goudzoekers ook bovendrijven  ::) ::)
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2011, 22:46:30 »
Heb vandaag nog eens nagevraagd betr. de eventuele bijzondere kenmerken van Galanthus gracilis ‘Kennemerend’
Deze vorm zou wel 3 of 4 bloemstengels per bolletje produceren.
Maar nogmaals ik ben geen kenner :-\
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Registratie van nieuwe cultivars in de bloembollenwereld
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2011, 22:31:38 »
Voor de volledigheid, hoeveel gekende botanische species zijn er nu in feite, sommige bronnen spreken van 19, andere van 21.
Lichtervelde, West-Vlaanderen