Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635166 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #870 Gepost op: 25 april 2012, 22:08:05 »
Je zult het niet geloven, Wim, maar ik heb nog maar sinds een maand of twee de beschikking over wat tufsteen. De plantjes die ik er aan toevertrouwd heb, doen het niet slecht.
Ik heb wel veel ervaring met het planten in marmersteen, zandsteen en een beetje in maanrotsen.
Het zal wel weer veel vragen oproepen, maar wat betreft de 'waterhuishouding' van deze verschillende steensoorten, heb ik de volgende conclusie :
Hoe poreuzer de steen, hoe meer contact de steen moet hebben met de grond om succes te kunnen garanderen inzake de plantengroei.
Bij de poreuze zandstenen bijvoorbeeld, moet zeker de helft contact maken met de grond voor een goede cappilaire werking.
Bij de harde marmer daarentegen is het meestal voldoende dat het ondervlak van de steen vocht kan optrekken, laat ons zeggen 20% contact.
Dit lijkt contradictorisch, maar een harde steen zal moeilijker of trager water opnemen, maar aan de andere kant ook veel minder vlug uitdrogen.
De poreuze steen neemt sneller water op, maar geeft ook sneller het opgenomen vocht af bij droge omstandigheden.
Ik heb op marmerstenen nog niet heel veel planten gezet, omdat ik vroeger dacht dat de plantjes het loodje zouden leggen, maar nu weet ik beter.
Van de paar planten die ik jaren geleden aan die marmerstenen toevertrouwd heb, is er nog geen enkele kapot gegaan !
Dat kan ik niet zeggen van de poreuze zandsteen ... ::)

In bijlage, Saxifraga marginata al een jaar of vijf op een marmerrots, de hele dag in de volle zon, groeit super traag en overleeft op een solitaire rots samen met een mooi korstmos ...
Was maar een experiment .... -1(

Dat van die waterhuishouding lijkt me inderdaad heel logisch, Jan!

Ik maakte onlangs ook die bedenking toen ik die mooie tufsteen schijven voor een Crevice zag liggen bij Cathy.....ik vraag me af of deze daar even goed zullen voor zijn als een harder gesteente. Als je een Crevice maakt met hard gesteente, dan zal de plant die in de Crevice groeit gedwongen worden op zoek te gaan naar water en na enkele jaren zal hij zo diep geworteld zijn dat hij wel zware droogteperiodes zal overleven. Ik vraag me af of die poreuze tufsteen er niet zal voor zorgen dat de planten oppervlakkiger wortelen, waardoor ze altijd zullen bijgewaterd moeten worden bij zware droogte (zelfs als ze er al jaren in staan).

Ik heb nog nooit een Crevice in tufsteen gezien, dus ik kan daar helemaal geen conclusie over trekken...dus als er iemand al zo'n tufsteen-crevice tuin gezien heeft (of zelf heeft) en daar super goede (of slechte) ervaringen mee heeft, laat het me weten, want ik heb een "klein" Crevice-projectje in het vooruitzicht en ik zou graag weten wat het beste gesteente daarvoor is!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #871 Gepost op: 25 april 2012, 22:09:17 »
PS. Super kortsmos op die marmerrots, Jan!  ((12

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #872 Gepost op: 26 april 2012, 19:58:15 »
Ik zou opteren voor een andere steen, Wim. Ik vind tufsteen trouwens redelijk duur en als je er toch koopt, ben je beter af met gewone tuf-rotsblokken die je voor iets anders kan gebruiken. Om crevices te maken ben je even goed af met andere steensoorten, de stenen zitten toch voor 80% in de grond en om daarvoor die dure tuf te gebruiken .... ))8
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #873 Gepost op: 29 april 2012, 16:53:17 »
Vandaag in bloei, met winterschade Eritrichium 'nanum'.

Een grap
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 19:09:10 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #874 Gepost op: 29 april 2012, 18:01:33 »
Ik zou opteren voor een andere steen, Wim. Ik vind tufsteen trouwens redelijk duur en als je er toch koopt, ben je beter af met gewone tuf-rotsblokken die je voor iets anders kan gebruiken. Om crevices te maken ben je even goed af met andere steensoorten, de stenen zitten toch voor 80% in de grond en om daarvoor die dure tuf te gebruiken .... ))8

Dank je voor je reactie, Jan!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #875 Gepost op: 29 april 2012, 18:54:27 »
Vandaag in bloei, met winterschade Eritrichium 'nanum'.

 :o :o :o Zonder meer een verbluffend resultaat, Gerrit. Werd deze plant afgedekt tijdens de winter? En hoe lang staat hij in de tuf?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #876 Gepost op: 29 april 2012, 19:07:42 »
Sorry Frankie, ik hoop dat je niet boos ben, maar het was een grapje. Het is geensceneerd. Een vergeet-mij-niet op een Myosotis.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 19:42:23 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #877 Gepost op: 29 april 2012, 19:17:00 »
Sorry Frankie, ik hoop dat je niet boos ben, maar het was een grapje. Het is geenceneerd. Een vergeet-mij-niet op een Myosotis.

 ;D ;D ;D The master-prankster gets pranked  :D :D :D :D

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #878 Gepost op: 29 april 2012, 19:36:03 »
Nee nee Wim het was mijn bedoeling niet om wie dan ook te kwetsen. Eigenlijk wilde ik de bijna mythische reputatie van Eritrichium nanum aan de kaak stellen door het verschil met ons banale vergeet-mij-nietje te laten zien. Dwz, er is bijna geen verschil. Maar hele 'volksstammen' reizen af naar de Alpen om Eritrichium te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 22:04:56 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #879 Gepost op: 29 april 2012, 19:45:12 »
Nee nee Wim het was mijn bedoeling niet om wie dan ook te kwetsen. Eigenlijk wilde ik de bijna mythologische reputatie van Eritrichium nanum aan de kaak stellen door het verschil met ons banale vergeet-mij-nietje te laten zien. Dwz, er is bijna geen verschil. Maar hele 'volksstammen' reizen af naar de Alpen om Eritrichium te zoeken.

Ik denk niet dat Frankie gekwetst is, hoor....ik herinner mij een andere getrukeerde foto van laatst genoemde op ditzelfde forum waar er toen een heleboel mensen in getuind zijn...ik vind hem wel niet onmiddellijk terug....

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #880 Gepost op: 29 april 2012, 21:11:35 »
Jezus, ik had het kunnen weten, hé. Ik dacht al, hoe heeft die dat voor elkaar gekregen??? Ben helemaal niet boos, hoor, ik heb er smakelijk mee gelachen. We mogen al eens dollen, hé. En om eerlijk te zijn: ik had zelf al zitten denken om met vergeetmenietbloempjes dezelfde truuk uit te halen, maar je was me voor, Gerrit.
Wim bedoelt waarschijnlijk de foto's op deze link: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=424.15.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2012, 21:13:55 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #881 Gepost op: 29 april 2012, 21:53:02 »
O, gelukkig vat je het sportief op, pffft. Maar wel een leuke getructe foto he. Met heus naamplaatje. Het houdt ons wel scherp zo he, want er is nog zo'n grappenmaker hier op het forum. We moeten op onze hoede zijn.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2012, 11:59:22 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #882 Gepost op: 30 april 2012, 10:31:09 »
Tijd om weer even serieus te zijn met deze kleine update wat er allemaal op de tuf gebeurd.
Androsace villosa var. arachnoidea staat nu op zijn mooist. (foto 1)
Saxifraga porophylla (foto 2) eveneens. Net als alle Engleria's kenmerkt ook deze soort zich door trage ontwikkeling van de bloempjes.
Dianthus ‘Seren Wen’ (foto 3) is een nieuwe uit de stal van Aberconwy en bloeit nog maar povertjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #883 Gepost op: 30 april 2012, 18:53:11 »
Tijd om weer even serieus te zijn met deze kleine update wat er allemaal op de tuf gebeurd.
Androsace villosa var. arachnoidea staat nu op zijn mooist. (foto 1)
Kan die A. villosa var. arachnoidea in de volle zon Frankie, of heeft hij liever een zonnenhoed ))4. Wel een mooike ((11.
Saxifraga porophylla (foto 2) eveneens. Net als alle Engleria's kenmerkt ook deze soort zich door trage ontwikkeling van de bloempjes.
Onvoorstelbaar dat zo'n klein plantje, in verhouding zo'n enorme boemstengel kan produceren, petje ((13 voor dit kleinnoot ((14.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #884 Gepost op: 30 april 2012, 20:54:35 »
Tijd om weer even serieus te zijn met deze kleine update wat er allemaal op de tuf gebeurd.
Androsace villosa var. arachnoidea staat nu op zijn mooist. (foto 1)
Kan die A. villosa var. arachnoidea in de volle zon Frankie, of heeft hij liever een zonnenhoed ))4. Wel een mooike ((11.
Saxifraga porophylla (foto 2) eveneens. Net als alle Engleria's kenmerkt ook deze soort zich door trage ontwikkeling van de bloempjes.
Onvoorstelbaar dat zo'n klein plantje, in verhouding zo'n enorme boemstengel kan produceren, petje ((13 voor dit kleinnoot ((14.

Die A. villosa krijgt de volle zon tot omstreeks 14h.30, dus hij verdraagt best wat zon, al zal hij met minder ook wel genoegen nemen. Hij staat nu al twee jaar op die locatie en doet het meer dan behoorlijk.
Laat u niet misleiden, Cor, de bloemstengel is maximaal 8 cm hoog.
Lichtervelde, West-Vlaanderen