Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635101 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #270 Gepost op: 6 december 2010, 21:09:20 »
Ik vermoed dat de bouwer van die 'hangmat' niet erg tevreden is met dat witte goedje in zijn vangnet.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2016, 23:24:26 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #271 Gepost op: 7 december 2010, 19:25:08 »
Leuke foto kris
Lijkt mij een koude nacht voor de spin.
Andere beesten zullen nu wel uit zijn net blijven.
veel tuinplezier allemaal.
Groetjes uit winters bladel ;D :D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #272 Gepost op: 17 december 2010, 16:35:37 »
Ook de " tufsteenkolom " is ondergedompeld in een winterse sfeer...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #273 Gepost op: 17 december 2010, 20:31:45 »
Het schijnt de Jancaea's niet te deren, Kris. Die staan waarschijnlijk ook al enkele jaren op de steen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #274 Gepost op: 17 december 2010, 21:52:44 »
Het schijnt de Jancaea's niet te deren, Kris. Die staan waarschijnlijk ook al enkele jaren op de steen?

De laatste winters hebben ze probleemloos overleefd. Ik denk dat de eerste er nu een jaar of vier/vijf instaan Frankie.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #275 Gepost op: 19 december 2010, 20:34:54 »
Ook de " tufsteenkolom " is ondergedompeld in een winterse sfeer...

Bij jullie ligt nu toch ook meer sneeuw Kris,
Hiet in Heemskerk zie ik momenteel geen enkel plantje. Prima geisoleerd onder de sneeuw.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #276 Gepost op: 19 december 2010, 20:36:25 »
Maar de koolmezen kunnen gelukkig sneeuwvrij overnachten.
Heemskerk, Noord-Holland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #277 Gepost op: 19 december 2010, 21:06:26 »
Maar de koolmezen kunnen gelukkig sneeuwvrij overnachten.

leuke foto, Pim... een met sneeuw geïsoleerd vogelhuisje...super-milieuvriendelijk  ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #278 Gepost op: 19 december 2010, 22:08:10 »
Bij jullie ligt nu toch ook meer sneeuw Kris,
Hiet in Heemskerk zie ik momenteel geen enkel plantje. Prima geisoleerd onder de sneeuw.

Jawel Pim , ondertussen ligt er aardig wat meer ...Ik denk niet dat ik nu nog plantjes zal terugvinden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #279 Gepost op: 27 december 2010, 15:42:23 »
Hallo rotsplantenliefhebbers

Naar aanleiding van de vele sneeuw heb ik de volgende vragen die mij kwellen. Moet ik mij na langer dan een maand sneeuwbedekking zorgen maken over de wintergroene plantjes zoals b.v. de saxifraga's. Het is geheel donker onder die deken. en omdat ze groen zijn is er m.i. nog iets van sapstroom gaande en assimilatie. Anders zouden ze niet groen hoeven te zijn. Door de kou zal het allemaal wel mee vallen, maar hoe lang? 2maanden, 3?
Op hun natuurlijke plekken in de bergen ligt wel langer sneeuw, of groeien ze juist op plekken waar de sneeuw wordt weggeblazen, of omdat ze veelal verticaal groeien. Het zullen wel vragen zijn uit het basis plantkundeboek, maar ik heb vroeger op school natuurlijk weer net niet opgelet.

Gerrit

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #280 Gepost op: 27 december 2010, 16:23:40 »
Ja Gerrit, daar vraag je zoiets. Hier in onze lage landen hebben we daar natuurlijk niet veel mee te maken met dergelijke weersomstandigheden. Maar een laag sneeuw op de compacte rotsplanten zoals saxifraga, draba, enz... kan helemaal geen kwaad. Want uitwisseling van gassen kan blijven doorgaan door de sneeuwlaag heen. Anders is het gesteld wanneer de sneeuwlaag moest smelten en weer aanvriezen. Dan krijgen we ijs en dat vormt wel een ondoordringbare laag. Maar ook zulke toestanden zullen de meeste echte winterharde planten wel overleven.
Om je enigszins gerust te stellen kan ik je hier bijvoorbeeld deze Saxifraga paniculata ‘Baldensis’ op een tufsteen tonen die stilletjes aan -ongeschonden- weer zichtbaar wordt door de terugtrekkende sneeuw.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #281 Gepost op: 27 december 2010, 16:33:23 »
Gerrit,
Onder de sneeuwlaag is het niet aarde donker hoor, sneeuw laat licht door. Kijk maar naar je Hollandse grasmatje, al duurt de sneeuwdekking nog zo lang het komt er ongeschonden onder vandaan. Alleen wat Frankie schreef, dooien, vriezen, dooien enz >:( >:(, zoals in de lage landen gebruikelijk, zal een groter probleem kunnen zijn. Goed gedraineerde standplaats is wel een must, zodat het steeds weer smeltende water snel afgevoerd wordt.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #282 Gepost op: 3 januari 2011, 15:41:36 »
Vandaag nog wat rondgekeken in de rotstuin. Op de bloei van de Saxifraga's is het nog eventjes wachten, van de rozetten kunnen we het hele jaar door genieten. Enkele soorten heb ik zowel op tufsteen als in de volle grond, en daaruit blijkt toch dat die in de tuf echt wel compacter blijven dan anders. Op foto 1 zie je S. stribrnyi in de tufsteen en op foto 2 dezelfde soort in de volle grond van de rotstuin. Bij de plant op foto 1 zitten de rozetten veel dichter op elkaar en is de kalkafscheiding op de blaadjes heel goed waar te nemen.
Op foto 3 staat S. 'Peach Blossom' in een tufsteen en op de vierde foto zien we hem nog eens in een schaal in een mengsel van tuingrond, brekerzand en dolomietgruis. En ook hier zien we hetzelfde. De plant op de tufsteen ziet er veel compacter uit. Bovendien ervaar ik deze variëteit als wat lastiger. Op de tufsteen doet hij het veel beter en is de bloei veel rijker.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #283 Gepost op: 3 januari 2011, 17:18:15 »
Vandaag nog wat rondgekeken in de rotstuin. Op de bloei van de Saxifraga's is het nog eventjes wachten, van de rozetten kunnen we het hele jaar door genieten. Enkele soorten heb ik zowel op tufsteen als in de volle grond, en daaruit blijkt toch dat die in de tuf echt wel compacter blijven dan anders. Op foto 1 zie je S. stribrnyi in de tufsteen en op foto 2 dezelfde soort in de volle grond van de rotstuin. Bij de plant op foto 1 zitten de rozetten veel dichter op elkaar en is de kalkafscheiding op de blaadjes heel goed waar te nemen.
Op foto 3 staat S. 'Peach Blossom' in een tufsteen en op de vierde foto zien we hem nog eens in een schaal in een mengsel van tuingrond, brekerzand en dolomietgruis. En ook hier zien we hetzelfde. De plant op de tufsteen ziet er veel compacter uit. Bovendien ervaar ik deze variëteit als wat lastiger. Op de tufsteen doet hij het veel beter en is de bloei veel rijker.
Duidelijk verhaal Frankie, de tufsteenbewoners hebben het inderdaad meer naar hun zien, zo te zien.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #284 Gepost op: 3 januari 2011, 17:20:04 »
Mooie illustratie van de verschillen Frankie.
Ik heb ook de indruk dat de bloemknopontwikkeling op de tufsteen reeds in een iets verder stadium is dan bij de planten in de andere media.
Harelbeke-West-Vlaanderen