Auteur Topic: Bloei mei - juni 2020  (gelezen 36855 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #270 Gepost op: 24 juni 2020, 23:28:09 »
Warmte, hitte, droogte... ideale omstandigheden voor Hetheroteca humilis - net begonnen zal hij de bloei doortrekken tot eind oktober.

Hetzelfde geldt overigens voor deze Delosperma 'Kelaides' met zijn enigszins onbepaalde kleur.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #271 Gepost op: 27 juni 2020, 14:15:05 »
Om onze niet aflatende en aanmanende voorzitter en moderator te dienen ....nog wat foto's .....
Veel te droog en te warm in onze tuin , maar dat zal wel meer het geval zijn .
Deze Campanula raineri  - die altijd wat later op het jaar bloeit - was in "no time "  uitgebloeid ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #272 Gepost op: 27 juni 2020, 14:23:53 »
Dit voorjaar gewoon gevonden  in het lokale tuincenter ...bloeit al continue sinds april ....Lewisia ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #273 Gepost op: 27 juni 2020, 15:56:01 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.

Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mij helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?

« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 09:59:19 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #274 Gepost op: 27 juni 2020, 18:25:31 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.
Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mijn helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?

Klopt Mark . Tegenwoordig kan je ook steeds meer wat minder algemene planten aantreffen in onze tuincentra . Soms sta je versteld dat bepaalde planten daar worden aangeboden .Sorry met de gentiaan kan ik je niet helpen .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #275 Gepost op: 27 juni 2020, 18:27:59 »
Het etiket zit al onder het kussentje .....maar denk dat dit Dianthus erinaceus is ? Stekelachtig en eerder spaarzaam bloeiend  .....
Alhoewel ik me meen te herinneren dat Luc S een goed bloeiende selectie heeft ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #276 Gepost op: 27 juni 2020, 18:33:26 »
Het zijn niet alleen successen ....soms ook teleurstellingen en raadsels . Al zeker 15 jaar heb ik 3 Physoplexis (van diverse groeiplaatsen )in een tufsteen die ieder jaar rijkelijk bloeiden . Jaar na jaar.....En nu voor de eerste keer in al die jaren slechts 1 magere bloemstengel op 1 plant ....Waarom ?

     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #277 Gepost op: 27 juni 2020, 18:39:09 »
Aster coloradensis is een plant die in de zomer lekker verder bloeit  ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #278 Gepost op: 27 juni 2020, 20:17:34 »
Het zijn niet alleen successen ....soms ook teleurstellingen en raadsels . Al zeker 15 jaar heb ik 3 Physoplexis (van diverse groeiplaatsen )in een tufsteen die ieder jaar rijkelijk bloeiden . Jaar na jaar.....En nu voor de eerste keer in al die jaren slechts 1 magere bloemstengel op 1 plant ....Waarom ?

   

Misschien ligt het aan de extreem droge en warme april en mei maand , Kris ? Hier was de bloei dit jaar ook minder …….
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #279 Gepost op: 28 juni 2020, 09:57:06 »
Het zijn niet alleen successen ....soms ook teleurstellingen en raadsels . Al zeker 15 jaar heb ik 3 Physoplexis (van diverse groeiplaatsen )in een tufsteen die ieder jaar rijkelijk bloeiden . Jaar na jaar.....En nu voor de eerste keer in al die jaren slechts 1 magere bloemstengel op 1 plant ....Waarom ?

Misschien ligt het aan de extreem droge en warme april en mei maand , Kris ? Hier was de bloei dit jaar ook minder …….

Zou kunnen Danny , heb ze nochtans extra besproeid in die periode . Misschien ligt het ook aan de alsmaar zachtere winters zonder vorst of de te warme zomer van vorig jaar .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #280 Gepost op: 28 juni 2020, 10:43:28 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.

Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mij helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?
Mark, op het eerste zicht lijkt het op Gentiana straminea. Controleer even volgende beschrijving uit de flora van China:
http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=2&taxon_id=200018093
Perennials 10-35 cm tall. Roots to 20 × 1.5 cm. Stems ascending, stout, simple, glabrous. Basal leaves petiole 2-4 cm, membranous; leaf blade broadly lanceolate to ovate-elliptic, 6-20 × 0.8-4 cm, base narrowed, margin scabrous, apex acuminate, veins 3-5. Stem leaves 3-5 pairs, distinctly smaller and with shorter petioles toward apex; petiole 0.5-2.5 cm; leaf blade linear to linear-lanceolate, 2.5-8 cm × 5-10 mm, base obtuse, margin scabrous, apex acuminate, veins 1-3. Cymes axillary or terminal, forming a narrow panicle, axillary cymes sometimes on pedunclelike branches; peduncle to 9 cm. Pedicel to 4 cm. Calyx tube purple, spathelike, 1.5-2.8 cm, split on 1 side to near base, membranous; lobes 2-5, subulate, 0.5-1 mm. Corolla greenish white to pale yellow-green, occasionally suffused with pale blue, outside sometimes tinged brown, with green spots in throat, funnelform, (3-)3.5-4.5 cm; lobes ovate-elliptic to ovate, 5-6 mm, margin entire, apex obtuse; plicae triangular, 2-3 mm, oblique, margin entire or denticulate, apex obtuse. Stamens inserted just below middle of corolla tube; filaments 1.1-1.5 cm; anthers narrowly ellipsoid, 2-3 mm. Style 3-5 mm; stigma lobes oblong. Capsules ovoid-ellipsoid, 2.5-3 cm; gynophore 7-12 mm. Seeds light brown, narrowly ellipsoid to ellipsoid, 1.1-1.3 mm. Fl. and fr. Jul-Nov.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #281 Gepost op: 28 juni 2020, 11:33:15 »
Het zijn niet alleen successen ....soms ook teleurstellingen en raadsels . Al zeker 15 jaar heb ik 3 Physoplexis (van diverse groeiplaatsen )in een tufsteen die ieder jaar rijkelijk bloeiden . Jaar na jaar.....En nu voor de eerste keer in al die jaren slechts 1 magere bloemstengel op 1 plant ....Waarom ?

   
Bij mij precies het zelfde Kris,ook maar 1 bloem.
Zie ook dat het blad van jou lichter van kleur is.
We kunnen blijven speculeren,maar de werkelijke reden zullen we niet weten vermoed ik.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #282 Gepost op: 28 juni 2020, 17:03:02 »
Om onze niet aflatende en aanmanende voorzitter en moderator te dienen ....nog wat foto's .....
Veel te droog en te warm in onze tuin , maar dat zal wel meer het geval zijn .
Deze Campanula raineri  - die altijd wat later op het jaar bloeit - was in "no time "  uitgebloeid ...

 ((14 ((14 ((14

Tja, als ook onze erevoorzitter uit zijn Corona bubbel opduikt dan mag ik niet achterblijven natuurlijk !  -2( -2(

Om in de familie te blijven pak ik dan ook maar uit met een familielid.
Een heel nauw familielid trouwens !  Deze Campanula x 'Joe Elliott' is immers een kruising van C. raineri met C. morettiana als ik me niet vergis.
Hij verscheen al eerder, maar zo'n bjoetie wordt (ik alvast) niet gauw moe !  -2(

Dan nog een absolute favoriet uit het geslacht : Campanula hercegovina in zijn tweede jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #283 Gepost op: 28 juni 2020, 17:10:36 »
Mooie vangst Kris, soms heb je geluk in een tuincentrum. Meestal een plant die niet zo bij het grote publiek in trek is en in een hoekje op de echte liefhebber staat te wachten en je dan rijkelijk beloont.

Ik heb 4 jaar geleden een plant gezaaid uit de zaaddistributie van de NRV. Er kwamen alleen maar groene bladeren op en ik besloot geduld te hebben. Vandaag staat de plant in bloei. Maar ik vraag me nu af wat het is. In mijn oude zaailijst 2016 (hoe handig om die lang te bewaren) vond ik een naam: Gentiana nubigena. Maar als ik die op internet opzoek lijkt mijn plant daar maar een beetje op qua bloemen, maar helemaal niet qua blad. De bloeisteel komt onder aan de zijkant links uit de basis van de plant. De bladeren zijn fors en ruim 20 cm hoog. Wie kan mij helpen aan een naam? Zou het toch een Gentiana przewalskii kunnen zijn? Herman?

Speciaal en zeker niet onaardig Mark !  Hopelijk helpt het 'woordje' uitleg van onze Herman je verder !!  ;)

Ik heb ook een grotere gentiaan in bloei : Gentiana olivieri zegt het etiket.  Bloeit op een 30 cm hoge stengel en heeft lancetvormig blad.
De foto's zijn niet de beste...  ))2 de harde wind en de al even hard schijnende zon maakten het niet gemakkelijk.



Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #284 Gepost op: 28 juni 2020, 17:30:40 »
Nog een 'klokjesbloem' - deze Campanula waldsteiniana is al lang veel te groot geworden voor zijn plekje in zijn trog... dat wordt scheuren volgende herfst !  -2(  Intussen bloeit hij elk jaar wel overweldigend, jammer dat de wind hem 'uit elkaar' probeert te waaien.

Nog een nieuw klokje is deze witbloeiend Campanula 'Hilltop snow' - bloeiend op 15 cm hoge stengeltjes is hij goede maatjes met zijn naaste buur : Rhodohypoxis baurii 'Great Scott'



Harelbeke-West-Vlaanderen