Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2024  (gelezen 5325 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2024
« Reactie #210 Gepost op: 1 augustus 2024, 08:13:55 »
Een plant onder de naam Scabiosa crenata subsp. brevistyla, maar ben niet zeker of dit correct is. Hij blijft heel laag, bloeit laat en groeit heel traag aan. Een liefhebbersplant, ook voor de kleine rotstuin.
Ik heb deze plant hier ook al minstens 15 jaar staan onder die naam. Ze komt nog van Floramontana.
Momenteel ben ik gelijkaardige planten aan het opkweken onder de naam Lomelosia crenata ssp. breviscapa.  Misschien is onze “oude” plant Scabiosa crenata ssp. breviscapa ?

De mijne komt eveneens nog van bij Flora montana. Zoals we wel weten was de naamgeving niet altijd correct.

de ondersoort brevistyla lijkt niet erkend. De naam breviscapa echter wel. Lomelosia is synoniem voor Scabiosa zie ik. Of is Lomelosia nu de nieuwe erkende naam?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #211 Gepost op: 4 augustus 2024, 21:36:49 »
Solidago virgaurea var. minutissima is een laatbloeiende dwerg guldenroede, ook geschikt voor de allerkleinste rotstuinen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #212 Gepost op: 4 augustus 2024, 21:40:35 »
Gypsophila repens 'Knuddel'.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #213 Gepost op: 4 augustus 2024, 21:43:56 »
Hymenoxys scaposa is een van die vele planten die in het voorjaar bijna niets heeft getoond. Dat maakt hij nu goed.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #214 Gepost op: 4 augustus 2024, 21:47:45 »
Teucrium polium subsp. aureum.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #215 Gepost op: 4 augustus 2024, 21:51:05 »
Stachys discolor is nog een leuke laatbloeier voor de rotstuin.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #216 Gepost op: 4 augustus 2024, 22:47:58 »
Lotus alpinus, deze winter gezaaid, toont nu de eerste bloemetjes. Benieuwd hoe deze plant zich verder zal ontwikkelen.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #217 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:47:26 »
Lotus alpinus, deze winter gezaaid, toont nu de eerste bloemetjes. Benieuwd hoe deze plant zich verder zal ontwikkelen.

In de natuur is dat alvast een mooie en eigenlijk onderschatte plant die (te) weinig aandacht krijgt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #218 Gepost op: 6 augustus 2024, 09:50:09 »
Hymenoxys scaposa is een van die vele planten die in het voorjaar bijna niets heeft getoond. Dat maakt hij nu goed.

De bloei maakt rare capriolen dit jaar !  Hier bloeide hij normaal, in mei... zo zie je maar, wij wikken en de natuur beschikt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #219 Gepost op: 6 augustus 2024, 21:58:50 »

In de natuur is dat alvast een mooie en eigenlijk onderschatte plant die (te) weinig aandacht krijgt !

Volledig mee eens, Luc! Hopelijk krijg ik deze plant volgend seizoen in volle bloei!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #220 Gepost op: 6 augustus 2024, 22:00:07 »

De bloei maakt rare capriolen dit jaar !  Hier bloeide hij normaal, in mei... zo zie je maar, wij wikken en de natuur beschikt !

Het is onbegrijpelijk, Luc. Echt een vreemd seizoen. Ik krijg nu nog steeds meer bloeiende Daphnes in de tuin, nadat ze dit voorjaar geen kik hebben gegeven. Het lijkt of ze hun krachten voor later op het jaar hebben opgespaard.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #221 Gepost op: 10 augustus 2024, 14:15:10 »
Convolvulus suendermannii heeft het natuurlijk liever zonniger en warmer en de huidige kentering naar warm en droog zomerweer kan hem dan ook bekoren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #222 Gepost op: 10 augustus 2024, 20:02:45 »
Convolvulus suendermannii heeft het natuurlijk liever zonniger en warmer en de huidige kentering naar warm en droog zomerweer kan hem dan ook bekoren ...
De beste en mooiste bloeier onder de soorten die we kunnen vinden !
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #223 Gepost op: 10 augustus 2024, 21:30:00 »

Zowat alle Convolvulussoorten die ik in het verleden heb gehad waren slecht of niet bloeiend in de tuin. Ik kan me niet voor de geest halen of ik deze nog heb geprobeerd.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #224 Gepost op: 11 augustus 2024, 14:12:12 »
Zowat alle Convolvulussoorten die ik in het verleden heb gehad waren slecht of niet bloeiend in de tuin. Ik kan me niet voor de geest halen of ik deze nog heb geprobeerd.
Dat is wel vreemd Frankie  ))4 Convolvulus compactus bijvoorbeeld heb ik al meer dan 20 jaar in de rotstuin en het is nu pas het eerste jaar dat hij niet gebloeid heeft . Andere jaren was de bloei altijd heel goed .Het extreem natte en slechte voorjaar en begin van de zomer is daar uiteraard de dader van .Nu ze houden natuurlijk van heel veel warmte , zon en een  heel  schraal /doorlatend/mineralig  mengsel .
Bij mij staan ze  allemaal in een mengsel van grof rijnzand , japans grit  , met wat bims , zonder humus en hoogstens een heel heel klein beetje klei achtige grond .Ze staan ook allemaal op de zonnigste en warmste plekjes van de tuin. Convolvulus suendermannii is mijn inziens zeker minder kieskeurig als bijvoorbeeld compactus . Maar compactus geeft zijn bloemen hier altijd allemaal in 1 keer en in een topjaar is heel de plant bedekt . Terwijl suendermannii bijvoorbeeld hier een verspreide bloeiperiode heeft met het hele voorjaar en de zomer wat verspreide bloei /bloemen ...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2024, 14:16:14 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "