Frankie de A Sylvestris heb ik 1 potje (9cm) zeker 15 jaar geleden aangekocht en na aantal jaren vormde er zich een mooi tapijtje van 0.5 op 1.5 m.
Maar een straatboom ( haagbeuk) werd almaar groter en gaf meer schaduw , het tapijtje werd almaar dunner en verplaatste zich spontaan langs de voetpandrand naar de volle zon.
De grond waarin ze voortkruipen is goed doorlatend en bevat ook wel wat zavel (gelig) , geen bemesting.
Waarschijnlijk speelt de stenen voetpadrand ook een rol, warmte vasthouden , en afvoer regenwater naar de goot. Dit is wel een veronderstelling van mij.
Vorig jaar heb ik 6 potjes met een scheut opgepot , slechts 1 heeft de winter overleeft en de slakken hebben er ook van geproefd.
Dus toch wel een moeilijkere soort., maar als de omstandigheden meezitten is het een bijoux.
Voor de rode haag staat het vol met meiklokjes in de volle zon . Meiklokjes worden toch verondersteld meer in de schaduw te bloeien dacht ik. Zijn wel oorspronkelijk in de schaduw geplant maar zijn ook gaal lopen naar de zon .
Dit jaar doe ik opnieuw een poging om er enkele op te kweken.