Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 142811 keer)

Peter Verschelde

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
Re: Arisaema
« Reactie #60 Gepost op: 24 april 2011, 22:39:19 »
het gaat denk ik over  de thunberghi,hij moet vrij droog staan in de winter en uiters goed gedraineerd,zeker niet de makkelijkste maar geeft goed bijbollen en
zet goed zaad

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Arisaema
« Reactie #61 Gepost op: 25 april 2011, 12:00:26 »
Toen ik vandaag wat in de schaduw vertoefde om wat af te koelen bemerkte ik de achterkant van de bloeiwijze van A. sikokianum die er ook mag wezen. Daarom nog dit plaatje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Verschelde

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
Re: Arisaema
« Reactie #62 Gepost op: 25 april 2011, 13:09:31 »
zalige planten ,enkel spijtig van de korte levensduur

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #63 Gepost op: 1 mei 2011, 10:57:54 »
Het gaat beginnen... :D

En het gaat rap verder. Helaas is het weer geen echte var. pradhanii  :(

Hierbij het eindresultaat. Niet helemaal waar ik op hoopte...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #64 Gepost op: 1 mei 2011, 11:02:01 »
Nog een foto van mijn (meest recente ::) Arisaema sikokianum. En een foto van een (naar wat ik vermoed) Arisaema taiwanense met een prachtig getekende stengel. De laatste zal dit jaar niet bloeien.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Arisaema
« Reactie #65 Gepost op: 1 mei 2011, 11:43:01 »
Nog een foto van mijn (meest recente ::) Arisaema sikokianum. En een foto van een (naar wat ik vermoed) Arisaema taiwanense met een prachtig getekende stengel. De laatste zal dit jaar niet bloeien.

Geen bloem, maar de prachtige stengel maakt inderdaad veel goed, Sven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Clint Callens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #66 Gepost op: 1 mei 2011, 22:10:58 »
een van de meest spectaculaire Arisaema species: Arisaema griffithii

Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 2

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Arisaema
« Reactie #67 Gepost op: 1 mei 2011, 22:23:51 »
een van de meest spectaculaire Arisaema species: Arisaema griffithii

Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 2

Slik,  :o, wat je hier toont, Clint is echt wel formidastisch. Fenomenaal. Ik vraag me bij deze af of je daar verkoopmateriaal van hebt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #68 Gepost op: 2 mei 2011, 11:08:39 »
Tsja, dat is de vorm waar ik al tijden naar op zoek ben, maar nergens te vinden is. Prachtige planten, Clint!  :o Ik sluit me dan ook graag achter Frankie aan in de rij van geinteresseerden in een beschikbare knol...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #69 Gepost op: 2 mei 2011, 11:30:57 »
een van de meest spectaculaire Arisaema species: Arisaema griffithii

Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 1
Arisaema griffithii vorm 2

 :D :D Zo te zien gaan jullie ze niet snel genoeg kunnen vermeerderen! Het is dan ook een prachtige plant, nog mooier in het echt dan op foto! Dank u om ze ook hier eens te tonen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #70 Gepost op: 9 mei 2011, 18:46:44 »
Voor de geïnteresseerden:
volgens wat ik gehoord heb levert deze kwekerij wel degelijk knollen van grote kwaliteit (en ze hebben A. griffithii var. pradhani):
http://www.himalayangardens.com/productlist-6.html

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #71 Gepost op: 12 mei 2011, 13:37:57 »
Voor de geïnteresseerden:
volgens wat ik gehoord heb levert deze kwekerij wel degelijk knollen van grote kwaliteit (en ze hebben A. griffithii var. pradhani):
http://www.himalayangardens.com/productlist-6.html

Bedankt voor de tip, Wim. Ik zal ze eens een mailtje sturen met de vraag of ze garanderen dat ze de pradhanii-kloon leveren die ze laten zien.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #72 Gepost op: 12 mei 2011, 13:45:08 »
Voor de geïnteresseerden:
volgens wat ik gehoord heb levert deze kwekerij wel degelijk knollen van grote kwaliteit (en ze hebben A. griffithii var. pradhani):
http://www.himalayangardens.com/productlist-6.html

Bedankt voor de tip, Wim. Ik zal ze eens een mailtje sturen met de vraag of ze garanderen dat ze de pradhanii-kloon leveren die ze laten zien.

Volgens wat ik gehoord heb is één van de eigenaars van de kwekerij; Udai Pradhan, de zoon van degene naar wie deze variëteit genaamd is. De echte var. pradhani is niet meer in cultuur en groeit in het wild in een Chinees militair domein tegen de Tibetaanse grens, dus niet meer te verkrijgen met andere woorden. Nu worden de heel brede en grootbloemige vormen echter vaak als var. pradhani verkocht en de planten die zij verkopen is volgens mijn bron zo'n vorm....dus wie weet...

Nogal veel van gehoord, niet?  ::) ::) Ik heb het wel van een bron die ik 100% vertrouw, één van de grootste Arisaema kenners uit Europa
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 13:51:29 door Wim Boens »

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #73 Gepost op: 12 mei 2011, 15:37:07 »
Volgens wat ik gehoord heb is één van de eigenaars van de kwekerij; Udai Pradhan, de zoon van degene naar wie deze variëteit genaamd is. De echte var. pradhani is niet meer in cultuur en groeit in het wild in een Chinees militair domein tegen de Tibetaanse grens, dus niet meer te verkrijgen met andere woorden. Nu worden de heel brede en grootbloemige vormen echter vaak als var. pradhani verkocht en de planten die zij verkopen is volgens mijn bron zo'n vorm....dus wie weet...

Ik heb van Koen van P. begrepen dat hij in het verleden Arisaema's rechtsreeks van de heer Pradhan (sr.?) uit India heeft gekocht. Daar was hij niet zo tevreden over. Hopen dat zoonlief beter materiaal levert. 

Nogal veel van gehoord, niet?  ::) ::) Ik heb het wel van een bron die ik 100% vertrouw, één van de grootste Arisaema kenners uit Europa

Guy G.?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #74 Gepost op: 12 mei 2011, 17:18:52 »
Volgens wat ik gehoord heb is één van de eigenaars van de kwekerij; Udai Pradhan, de zoon van degene naar wie deze variëteit genaamd is. De echte var. pradhani is niet meer in cultuur en groeit in het wild in een Chinees militair domein tegen de Tibetaanse grens, dus niet meer te verkrijgen met andere woorden. Nu worden de heel brede en grootbloemige vormen echter vaak als var. pradhani verkocht en de planten die zij verkopen is volgens mijn bron zo'n vorm....dus wie weet...

Ik heb van Koen van P. begrepen dat hij in het verleden Arisaema's rechtsreeks van de heer Pradhan (sr.?) uit India heeft gekocht. Daar was hij niet zo tevreden over. Hopen dat zoonlief beter materiaal levert. 


Ik heb geen idee of het dezelfde kwekers zijn. Deze Pradhan's: Satyam en Udai hebben al enkele jaren een kwekerij in India en ze hebben sinds kort ook een filiaal in het VK. Er zijn echter nog Pradhan's die verkopen vanuit India.

Nogal veel van gehoord, niet?  ::) ::) Ik heb het wel van een bron die ik 100% vertrouw, één van de grootste Arisaema kenners uit Europa

Guy G.?

Nee, Guy is het niet. Prof. Gusman  is echter ook wel één van de grootste kenners (to state the obvious  ;))
Het is iemand die ook al jaren met Arisaema's bezig is en ieder jaar enkele malen ter plaatse naar de soorten gaat kijken maar deze persoon blijft liever wat in de schaduw.