Auteur Topic: Nederlandse sneeuwklokjes  (gelezen 48930 keer)

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #30 Gepost op: 29 december 2012, 17:16:35 »
Het antwoord is reeds gegeven. :)

Tja, ik vind het wel lastig hoor. Wat is nu een Nederlands klokje? Een partij uit Turkije en daaruit selecteren is in mijn ogen niet echt een Nederlands klokje. Als je het vind in het buitenland of als het direct afkomstig is uit het buitenland is volgens mij min of meer hetzelfde.
Als een klokje in Nederland gekruist of is of het is gevonden in een "oude" Nederlandse tuin of sneeuwklokjeskolonie dan is er in mijn ogen pas sprake van een Nederlands klokje.

Maar wellicht heb ik het mis?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2012, 19:06:48 »
Een partij uit Turkije en daaruit selecteren is in mijn ogen niet echt een Nederlands klokje.
Peter, dan is er geen één klokje "NL" (m.u.v. de handmade hybriden dan), want alles is ontstaan uit import. Maar even ter herinnering, dit "die in Nederland of door NL-kwekers zijn gevonden", was het uitgangspunt.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2012, 20:50:16 »
Dan valt G. 'Kersen' hier wel onder. Ik heb hem in 2010 bij Valentin gekocht.

Cor, ik had je al info gestuurd over dit klokje. Kijk maar even in je post.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #33 Gepost op: 29 december 2012, 21:16:08 »
Dan valt G. 'Kersen' hier wel onder.

Is Nicolas Top een Nederlander dan, Lina?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #34 Gepost op: 29 december 2012, 21:30:55 »
Ik denk niet dat iemand de naam Kersen gebruikt als hij geen nederlander is. Ik realiseer me nu, dat hij natuurlijk ook een vlaming kan zijn. Sorry, sorry, sorry!
Dit maakt wel weer, dat ik nu weer met mijn neus in de boeken zit te speuren naar informatie. Maar dat vind ik ook wel weer leuk.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2012, 21:58:33 »
Dan valt G. 'Kersen' hier wel onder. Ik heb hem in 2010 bij Valentin gekocht.

Cor, ik had je al info gestuurd over dit klokje. Kijk maar even in je post.

Lina.
Heb ik ontvangen Lina, heb nog wat meer nieuwe info gekregen, maar kan niet bij iedere kleine wijziging een nieuwe upload doen. Het bestand is te groot en moet door tussenkomst van één van de moderators (Luc G., was de eerste keer zo behulpzaam ((14) geplaatst worden.

Dit maakt wel weer, dat ik nu weer met mijn neus in de boeken zit te speuren naar informatie. Maar dat vind ik ook wel weer leuk.

Lina.
Uit welke boeken haal jij die info Lina? In 'Galanthomania' staat, op enkele uitzonderingen na, geen info over de 'vinder' en/of 'herkomst'.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2012, 22:05:26 door Cor van Kapel »

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #36 Gepost op: 29 december 2012, 22:11:21 »
Verschillende bollen boeken. Die meneer Top heeft vast meer interesses dan alleen maar sneeuwklokjes.
En natuurlijk in Snowdrops. Daar wordt hij in genoemd als de vinder tijdens een trip naar Keulen, Duitsland in 1996. Verder staat zijn naam niet in de index.
Catalogi willen ook wel een goede informatie geven.
Op Internet heb ik nog niks kunnen vinden.
Wordt vervolgd........

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2012, 22:26:34 »
Cor,
Als je een aanvulling hebt stuur dit gerust door
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2012, 09:49:39 »
Ik denk niet dat iemand de naam Kersen gebruikt als hij geen nederlander is. Ik realiseer me nu, dat hij natuurlijk ook een vlaming kan zijn. Sorry, sorry, sorry! Dit maakt wel weer, dat ik nu weer met mijn neus in de boeken zit te speuren naar informatie.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat Nicolas Top een Duitser is/was, aangezien "Kersen" in Duitsland gevonden is. Iets dat ook in die richting wijst, is de naam van een andere vondst van hem, ook gedaan in Duitsland trouwens op een oude begraafplaats in Burscheid ten noordoosten van Keulen, nivalis "Blonde Inge". Deze naam is afgeleid van een oud Duits liedje: "Wenn ich die Blonde Inge mit nach Hause bringe".
Maar je hebt gelijk, dat alles wil natuurlijk niets zeggen over de nationaliteit van Nicolas Top. Ook ik heb geen andere informatie over hem kunnen vinden.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2012, 12:51:08 »
Citaat
"die in Nederland of door NL-kwekers zijn gevonden"

Cor, als dat het uitgangspunt is dan is een klokje gevonden in het buitenland (door een Nederlander) toch ook een Nederlands klokje?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2012, 15:47:54 »
Citaat
"die in Nederland of door NL-kwekers zijn gevonden"

Cor, als dat het uitgangspunt is dan is een klokje gevonden in het buitenland (door een Nederlander) toch ook een Nederlands klokje?
Klopt Peter, daarom staat b.v. 'Else Grollenberg' van Hoeve Vertrouwen er ook in, die hebben zij gevonden in een tuin in Dordogne Frankrijk.

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2012, 18:04:11 »
Bedankt Cor! Voor de helderheid.

In snowdrops wordt verwezen naar Nederland ("kersen means cherries in Dutch"). Vandaar dat ik dacht dat Nicolas Top een Nederlander is. Maar dat is blijkbaar nog niet zo zeker.....

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2012, 22:26:58 »
Lina en Sven,
Dank voor het antwoord, ik weet nu waar ik 'Kersen' kan vinden.

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #43 Gepost op: 31 december 2012, 13:26:16 »
Het antwoord is reeds gegeven. :)

Tja, ik vind het wel lastig hoor. Wat is nu een Nederlands klokje? Een partij uit Turkije en daaruit selecteren is in mijn ogen niet echt een Nederlands klokje. Als je het vind in het buitenland of als het direct afkomstig is uit het buitenland is volgens mij min of meer hetzelfde.
Als een klokje in Nederland gekruist of is of het is gevonden in een "oude" Nederlandse tuin of sneeuwklokjeskolonie dan is er in mijn ogen pas sprake van een Nederlands klokje.

Maar wellicht heb ik het mis?
Beste Peter alles wat 1 groeiseizoen en langer in Nederland opgroeit is opeens een Nederlands opgegroeit bolgewas! Dit is de definitie van de Bloembollenkeuringsdienst.

prettige jaarwisseling

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #44 Gepost op: 1 januari 2013, 16:33:10 »
Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Tja, zover had ik het niet uitgezocht. En ik ben geen professioneel bollenkweker.....

En een gezond en voorspoedig 2013 toegewenst!