Auteur Topic: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen  (gelezen 279875 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #585 Gepost op: 23 oktober 2014, 20:53:44 »
De meesten van jullie kennen Gerard Borgonje uit Raalte wel,hij heeft een prachtige verzameling Lithops en
aanverwante artikelen.  Hij stuurde deze prachtige compilatie van zijn kasje op dit moment en
dat wil ik jullie niet onthouden.

Er zijn hier de laatste tijd al veel prachtige beelden opgedoken, maar dit is een wervelend plaatje.  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #586 Gepost op: 23 oktober 2014, 21:10:10 »

Ik zit te denken of ik de brave man ken ......? Is het de Gerard die ook vaak aanwezig is op lezingdagen , verkoopdagen ? Ik weet nog steeds niet of ik de juiste Gerard in gedachte heb ... 
Ik moet wel opmerken dat ik vooral Conophytums zie op de foto en niet zozeer Lithops ..... :P
Ben ik nu aan het "muggenziften" ?

Ik ken hem eerder als "Geert". Je ziet hem altijd op de verkoopdagen achter de kraam bij Gert Hoek en Bart in de buurt.
Het illustere driemanschap. En hij houdt vaak lezingen inderdaad. Heeft ook een schitterende tuin.
Kijk, die compilatie is wel aardig, maar waarom komt deze man niet gewoon op het forum met zijn plaatjes.

Dat je Conophytum aanziet voor Lithops, vind ik begrijpelijk. Ikzelf deed dat immers ook.  ))(10


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #587 Gepost op: 23 oktober 2014, 21:44:03 »
Ik ken hem eerder als "Geert". Je ziet hem altijd op de verkoopdagen achter de kraam bij Gert Hoek en Bart in de buurt.
Het illustere driemanschap. En hij houdt vaak lezingen inderdaad. Heeft ook een schitterende tuin.
Kijk, die compilatie is wel aardig, maar waarom komt deze man niet gewoon op het forum met zijn plaatjes.
Dat je Conophytum aanziet voor Lithops, vind ik begrijpelijk. Ikzelf deed dat immers ook.  ))(10

Oh ik dacht al .....het is dus Geert ! Ik zat helemaal op een verkeerd spoor door verder te bomen op die voornaam. Tuurlijk kennen we Geert !
En zijn prachtige tuin hebben we ooit wel bezocht , al is dat ook al weer te lang geleden....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #588 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:25:37 »
De meesten van jullie kennen Gerard Borgonje uit Raalte wel,hij heeft een prachtige verzameling Lithops en
aanverwante artikelen.  Hij stuurde deze prachtige compilatie van zijn kasje op dit moment en
dat wil ik jullie niet onthouden.

Ik zit te denken of ik de brave man ken ......? Is het de Gerard die ook vaak aanwezig is op lezingdagen , verkoopdagen ? Ik weet nog steeds niet of ik de juiste Gerard in gedachte heb ....(enfin is het onze schipper of ben ik mis ?)
In ieder geval een schitterende compilatie . Al moet je natuurlijk mij niet meer overtuigen want ik ben al sinds 1984 bekeerd tot deze categorie van planten.   
Ik moet wel opmerken dat ik vooral Conophytums zie op de foto en niet zozeer Lithops ..... :P
Ben ik nu aan het "muggenziften" ?



Nee hoor Kris,je bent beslist niet aan het muggenziften,want ik kan wel veel verstand van heel veel planten,bomen,struiken,noem maar op hebben.....
maar deze 'tak van sport' ken ik totaal niet!,maar dan ook echt niet.  Heeft voornamelijk met interesse te maken,heb altijd een hekel aan Cactussen gehad(en nog steeds) en schaarde
de lithops,conophytum e.d onder de zelfde 'afschuwelijke' categorie.   Hoewel ik de bloeiwijze van cacteeën wel kan waarderen,wat mij tegenstaat zijn hun stekels! >:(

Maar goed,ben eigenlijk bekeerd door Geert (Gerard,geert is idd zijn roepnaam) zijn kasje is fantastisch,kan wel eens vragen of ik wat foto's mag up-loaden.
Hij is zelf geen Forum man,te druk bezig met de planten zegt hij altijd!.   Overigens heeft hij prachtige lezingen,ook hierover geloof ik,misschien iets voor de VRV?
Hij geeft veel lezingen,deze week was hij ook nog op pad.  Niet om hem op te hemelen maar hij is wel de Top Goeroe van de Rots en planten wereld in de lage landen.
Zoveel kennis,om bang van te worden,dus luister ik (af en toe ::))  naar hem,want een mens is nooit te oud om te leren!

Dus Kris,verbeter me gerust...het woord conophytum had ik al geleerd van ome Geert(he,dat rijmt ook nog)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #589 Gepost op: 23 oktober 2014, 23:30:49 »

Ik zit te denken of ik de brave man ken ......? Is het de Gerard die ook vaak aanwezig is op lezingdagen , verkoopdagen ? Ik weet nog steeds niet of ik de juiste Gerard in gedachte heb ... 
Ik moet wel opmerken dat ik vooral Conophytums zie op de foto en niet zozeer Lithops ..... :P
Ben ik nu aan het "muggenziften" ?

Ik ken hem eerder als "Geert". Je ziet hem altijd op de verkoopdagen achter de kraam bij Gert Hoek en Bart in de buurt.
Het illustere driemanschap. En hij houdt vaak lezingen inderdaad. Heeft ook een schitterende tuin.
Kijk, die compilatie is wel aardig, maar waarom komt deze man niet gewoon op het forum met zijn plaatjes.



Gerrit,

Wij noemen ons liever..... 'De Wijzen uit het Oosten'..... --3 --3 --3

Geert komt uut Twello oorspronkelijk en Gert Hoek uit Nijverdal,ik uit Amsterdam maar ze hebben mij nu geadopteerd)

« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2014, 09:08:56 door Luc Gilgemyn »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #590 Gepost op: 24 oktober 2014, 19:25:21 »
Ja nu weet ik maar al te goed wie wordt bedoeld en het klopt zeker dat Geert ne crack is in zijn vak . Helemaal eens Bart . 
Die moeten we maar ne keer uitnodigen als spreker denk ik dan ....maar dat is voer voor de volgende voorzitter want de huidige is al een beetje aan het uitbollen  ;D 
En als soulmate moet ik maar een keer naar Raalte. Ik ben vroeger wel bij Geert geweest (moet begin jaren 90 zijn geweest )maar kan me niet herinneren dat ie toen al zulke collectie Mesems had . Dat kan ook aan mijn geheugen liggen dat aftakelt . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #591 Gepost op: 26 oktober 2014, 17:44:24 »
Als deze Titanopsis calcarea  (kurk)droog staat zou hij zelfs een aantal graden vorst kunnen verdragen. Het zijn speciale plantjes die ook bij de familie van de Mesems horen. De bladeren zijn bezet met een soort van wratten .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #592 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:05:54 »
Als deze Titanopsis calcarea  (kurk)droog staat zou hij zelfs een aantal graden vorst kunnen verdragen. Het zijn speciale plantjes die ook bij de familie van de Mesems horen. De bladeren zijn bezet met een soort van wratten .

Klopt Kris, heb hier al enkele jaren enkele planten staan in een onverwarmde serre.
De winters van 2011/2012 en 2012/2013 hebben ze zonder problemen doorstaan.
Toen is het in de serre tot -15°C geweest.

Hier staat hij nu ook in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #593 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:12:45 »
Conophytum ernstii
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #594 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:16:06 »
Klopt Kris, heb hier al enkele jaren enkele planten staan in een onverwarmde serre.
De winters van 2011/2012 en 2012/2013 hebben ze zonder problemen doorstaan.
Toen is het in de serre tot -15°C geweest.
Hier staat hij nu ook in bloei.

Ok , -15 is al deftig ! Dat is al meer dan een paar graden vorst. Bied perspectieven.....Bedankt voor de aanvulling Johan.
Het zijn in ieder geval plantjes die meer aandacht verdienen en geen 2 zijn hetzelfde. Het spel van kleuren en wratjes op de bladeren maken ze heel bijzonder. En ze bloeien in een periode waar bloemen ook nog eens zeer welkom zijn.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #595 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:21:47 »
Wel kurkdroog houden natuurlijk.
Staat er nu ook één in het overdekt rotstuintje.

Ook in de bloemkleur zit er verschil.
Een andere plant heeft deze bloemkleur. Wel een foto van begin dit jaar, staat nu nog niet in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #596 Gepost op: 31 oktober 2014, 22:14:57 »
Crassula tecta.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #597 Gepost op: 31 oktober 2014, 22:35:48 »
ZO!.....da's mooi Johan!...verdikke!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #598 Gepost op: 16 november 2014, 22:53:06 »
Wel kurkdroog houden natuurlijk.
Staat er nu ook één in het overdekt rotstuintje.
Ook in de bloemkleur zit er verschil.
Een andere plant heeft deze bloemkleur. Wel een foto van begin dit jaar, staat nu nog niet in bloei.

Kimberley is een mooi ding Johan  . ((1   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Niet winterharde cactussen, succulenten, caudiciformen
« Reactie #599 Gepost op: 16 november 2014, 22:54:50 »
Fenestraria rhopalophylla is ook weer aan de beurt .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "