Planten > Succulenten, cactussen, caudiciformen, Bromeliaceae

winterharde cactussen

(1/55) > >>

Kris De Raeymaeker:
Als er in de cactus en/of succulenten-middens wordt gesproken over winterharde cactussen (succulenten )dan worden soorten bedoeld die tegen een flinke portie kou kunnen.Echter kunnen ze in de meeste gevallen geen vocht trotseren wanneer ze in rust zijn of tijdens zulke koude periodes.Dus winterhard is hier meestal geen equivalent van tuinplant maar wel van een koude kas (zonder verwarming )maar wel beschermd tegen nat in de winter.Of soms toch in de tuin maar met zware winterbescherming.   
Dat even tussen haakjes ,alvorens een eerste (winterharde)cactus te posten...
Pediocactus peeblesianus subsp. maia groeit in New Mexico en kan temperaturen doorstaan van min 19 graden.Als hij droog staat van eind augustus/begin september tot ergens begin mei van het jaar daarop.

Eduard Troch:
Ja Kris, de meeste zogezegde winterharde cacti zullen inderdaad wel w. bescherming nodig hebben. Toch ken ik één soort, Opuntia humifusa, die reeds zo'n 10 jaar mijn tuin opvrolijkt en regelmatig bloeit, zonder enige vorm van bescherming.
Toegegeven, in de rustperiode is 'zijn velletje' wat minder strak maar dat verdwijnt wel in het voorjaar. Ik raad deze soort dus ook aan! 

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Eduard Troch op 13 mei 2010, 09:43:38 ---Ja Kris, de meeste zogezegde winterharde cacti zullen inderdaad wel w. bescherming nodig hebben. Toch ken ik één soort, Opuntia humifusa, die reeds zo'n 10 jaar mijn tuin opvrolijkt en regelmatig bloeit, zonder enige vorm van bescherming.
Toegegeven, in de rustperiode is 'zijn velletje' wat minder strak maar dat verdwijnt wel in het voorjaar. Ik raad deze soort dus ook aan! 

--- Einde van citaat ---

Inderdaad Eduard ,Opuntia's kunnen de  uitzondering op de regel zijn en kunnen ook mooi bloemen.
Ik zou zeggen ,tracht eens een foto te posten als hij nog eens bloeit.

Eduard Troch:
Dat ga ik zeker proberen Kris. Effe eens nagaan hoe dat precies in zijn werk gaat op het forum en wat de beperkingen zijn.
Ken jij nog andere soorten cactussen die 'onvermoeid' onze koude en natte winters doorstaan, eventueel met plexiglazen-plaat-bescherming?

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Eduard Troch op 17 mei 2010, 10:07:58 ---Dat ga ik zeker proberen Kris. Effe eens nagaan hoe dat precies in zijn werk gaat op het forum en wat de beperkingen zijn.
Ken jij nog andere soorten cactussen die 'onvermoeid' onze koude en natte winters doorstaan, eventueel met plexiglazen-plaat-bescherming?

--- Einde van citaat ---

Mits een bescherming tegen vocht,nat van bovenaf (dit reeds vanaf september en dit tot medio april/mei)zijn er wel heel wat soorten beschikbaar Eduard .Een zeer doorlatend mengsel is ook nodig voor deze kweekmethode.
Heel wat Echinocereussen zijn geschikt.Deze Echinocereus coccineus -waarvan hier enkele varianten-kreeg bij mij al meer dan 10 graden vorst te verduren vorige winter! Ze stonden wel kurkdroog en er was totaal geen schade.De zaadlijst van Mesa Garden is een goede leidraad voor welke soorten tegen de kou kunnen (minustemperatuur die kan worden verdragen wordt aangegeven) 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie