Auteur Topic: 3e VRV lezingendag op 5 oktober 2019 te Gent : GER VAN DEN BEUKEN  (gelezen 1257 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
3e VRV lezingendag op 5 oktober 2019 te Gent : GER VAN DEN BEUKEN
« Gepost op: 16 september 2019, 10:45:30 »
Het zomerreces zit er weer op beste VRV'ers en op zaterdag 5 oktober om 10.00 u pakken wij dan ook uit met onze 3e lezingendag van dit kalenderjaar.

Onze eerder aangekondigde spreker, Luuk Vermeer, moest jammer genoeg afhaken wegens ziekte, we wensen hem van hieruit alvast een spoedig herstel toe en uitstel is natuurlijk geen afstel !  We moesten dus op zoek naar een vervanger en die werd gevonden, en wat voor één !!!!

Het is alweer 5 jaar geleden dat we GER VAN DEN BEUKEN te gast hadden als spreker en daarin komt dus op 5 oktober weer verandering.  Met zijn allen zullen we weer kunnen genieten van een vlotte babbel, boordevol plantenkennis en geïllustreerd met prachtige en unieke beelden zowel uit de natuur als uit de tuin.

Zoals gebruikelijk vangen we aan om 10.00 u

1e Lezing : De beste planten uit de Dolomieten en andere delen van de Alpen


We kunnen hierover veel vertellen, maar de vlag dekt de lading.  Onze spreker zegt hierover zelf :

"Tijdens deze lezing ga ik wat dieper in, in de soorten die behoorlijk indruk hebben gemaakt tijdens mijn reizen in deze Europese bergwereld. Veel soorten die ik laat zien zullen bij jullie niet onbekend overkomen. Doch wat het misschien wel interessant maakt is het vertellen hoe vaak ik met veel soorten de fout ben ingegaan en waarvan ik nog steeds niet weet hoe ik hier het beste mee kan omgaan. Niemand zal het ontgaan zijn dat onze liefhebberij door de klimaatsverandering steeds lastiger wordt. Waren het vroeger de winters die ons zorgen baarden. Tegenwoordig zijn het de zomers met soms helse temperaturen die onze lieve plantjes de das omdoen."

187703-0187705-1


Tijdens de middagpauze, na de eerste lezing organiseren wij opnieuw een plantenverkoop door en voor onze leden !  Wie plantjes wenst te verkopen meldt zich best aan op : info@vrvforum.be u krijgt dan de inlichtingen hieromtrent doorgemaild.

Na de middagpauze :

2e lezing : Kussenvormende rotsplanten


Hierin behandelt Ger, zo'n beetje dé rotsplantenfamilies bij uitstek, zij die ook op grote hoogte gedijen, de kussentjes !
Eens kijken wat Ger hierover vertelt :

"De lezing houdt in een opsomming van kussen of mat vormende planten die doorgaans voorkomen boven de boomgrens. Dit is een flexibel gegeven daar de boomgrens in de  Alpen b.v. boven de 2400 meter is, maar in Arctische gebieden al op zeenieveau of vanaf 100 meter hoogte. De beelden die ik laat zien zijn vooral van die planten die ik tijdens al onze reizen ben tegengekomen. Tevens zal ik trachten uitleg te geven hoe je de soorten behandelt voor vooral rotstuingebruik en over eventuele vermeerdering."

187707-2187709-3

We sluiten af met een weer eens spetterende VRV plantentombola met voor elk wat wils !

PRAKTISCHE GEGEVENS :

Onze lezingendag gaat zoals de voorgaande keren weer door op het vertrouwde adres :

Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35 te 9000 Gent, bij de Plantentuin, Auditorium 6 (en dus niet in auditorium 4 zoals nog in ons tijdschrift staat vermeld !!!!!!)

Opgelet,  auditorium 6 is NIET te bereiken via de plantentuin, maar via de hoofdingang van het gebouw, centraal gelegen in de Ledeganckstraat, in het middenstuk dat voor voertuigen afgesloten is.  Je gaat dus binnen langs de hoofdingang en komt in een grote hall (de foyer). Helemaal op het einde van de foyer zijn er glazen deuren, die ga je door, op het einde rechts vind je auditorium 6.


Nóg meer info vindt u op onze website hier : https://www.vrvforum.be/?p=5723



« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 10:58:57 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen