Auteur Topic: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen  (gelezen 23622 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #60 Gepost op: 15 oktober 2014, 22:14:02 »
Als ik het zo lees gaat dat helemaal goed komen.
Wat doe je met de rand om je rotstuin heen. Foto 1
Tussen het gras en de blokken . doe je die nog met iets afstrooien?

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #61 Gepost op: 15 oktober 2014, 22:26:20 »
Wat doe je met de rand om je rotstuin heen. Foto 1
Tussen het gras en de blokken . doe je die nog met iets afstrooien?


Nee Bert, dat blijft een zwarte scheidingsrand. Als ik gras maai laat ik een wiel in de rand lopen (zet de stand 2 cm hoger) en daarna snij ik met de kantenmaaier het gras langs de rand af. Zo hou je altijd een strakke grasrand. Als ik het afstrooi met grit, is dat voor even wel leuk, maar het gras gaat er doorheen groeien, dan moet je alles weghalen om het weer strak te krijgen. Het nadeel is dat op de harde rand gemakkelijk mos groeit, maar dat haal ik 2 keer per jaar weg en gooi er wat extra zand op. Zo deed ik het in mijn vorige tuin ook en het bevalt goed. Een rand met stenen wordt ook wel gedaan, maar vindt ik persoonlijk niet mooi.
Zo dat was een heel verhaal voor een grasrandje.  _010

Zie hier mijn vorige tuin https://www.youtube.com/watch?v=C_00OAoa51I
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #62 Gepost op: 16 oktober 2014, 10:01:20 »
Ik heb er altijd gewoonte van gemaakt om de nieuwe plantjes ' vast te zetten /verankeren' met enkele stukjes tufsteen. Dit om ze een goede start te geven maar zeker ook omdat de vogels ze er anders iets te gemakkelijk weer uithalen.
Wees er je van bewust dat je die labeltjes straks niet meer kunt bereiken eens de Saxi's wat gaan uitdeinen en echte kussens gaan vormen. Maar labels ........ik worstel er ook nog altijd mee .

Dat vastzetten heb ik dacht ik bij jou gezien, en gelijk is het gat een geheel geworden met de steen. ((14
De labeltjes is een ander verhaal, heb een labelwriter gekocht, op de pc de naam en nummer invoeren en dan wordt het thermisch afgedrukt. (10 jaar gegarandeerd). Volgend jaar zodra ze wat uitdijen even wat omhoog trekken met een pincet. Ik moet wel want zonder label ben ik nergens wat de namen betreft.  )--1 ((--11 --((1 ((8
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 10:05:42 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #63 Gepost op: 16 oktober 2014, 10:03:32 »
Jan,

In de loop der jaren heb ik een aantal grote nadelen ontdekt bij het gebruik van brekerzand.
Het is soms wat moeilijk uit te leggen want het valt en staat met HOE je het toepast,
namelijk in grote hoeveelheden toegepast op een heel heet stuk met veel grit/split/grind.zand e.d kan
het een goeie bijdrage leveren aan het milieu op zo'n stuk.

Maar gebruik je het in een mengsel waar rijkere grond/potgrond/turf etc word gebruikt dan zorgt met name de
brekerzand ervoor dat het een te natte brei word. Brekerzand is wel scherp maar ook plat en de gradaties is zo klein dat
de potgrond e.d het brekerzand als het ware 'omvat'.  Bij watergeven in potten e.d blijft de grond dan vrij lang,te nat en te plakkerig.
De grond slaat daardoor dicht en we willen juist lucht en water 'flow' hebben rond de wortels.  Ook gaat het wortelen van de haarworteltjes veel langzamer in brekerzand.

Als stekmedium kun je het best toepassen maar je zult merken dat het veel te nat blijft
waardoor (foute) schimmels en bacteriën zich sneller kunnen ontwikkelen en ook hier
word de beworteling wat geremd. 

Als je potgrond mengt met brekerzand zou je wel een leuke zaaigrond kunnen maken zoals veel word gedaan,
maar ook hier bemerk je een erg nat medium.

Een ander verhaal is dat ik denk dat het eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft,op de grondsoort waarop ik zit.
Dus eigenlijk gebruik(te) ik het alleen voor ons zeer hete stuk met amerikaantjes,sempjes,e.d op het zuiden.

Ben een voorstander van de 'back to basic' theorie....uitgaande van de water/lucht flow.
Gebruik al jaren niets anders dan een arme potgrond met heel veel split 2-6 mm en wat dolomit klei voor in potten.
Buiten in de tuin alleen maar de bestaande zandgrond met een hele vracht split in verschillende gradatie 2-10mm.
Zou het zeer zeker niet gebruiken bij het inplanten van de Tufgaatjes,ook al heb jij aardig grote gaten geboord.

         Hopende u goed geinformeerd te hebben verblijf ik nederig,

                                                                                                            :D

ps.  Niet in het volgend nummer van Folium Alpinum,maar in het nummer erna komt over
      deze materie een heel artikel!  Boeiend en interessant discussie voer --2 2-)( )-12

Dank je Bart, heb mijn mengsel toch nog wat aangepast.  ((4
Omgeving Roosendaal

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4114
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #64 Gepost op: 16 oktober 2014, 14:11:35 »
Ik heb er altijd gewoonte van gemaakt om de nieuwe plantjes ' vast te zetten /verankeren' met enkele stukjes tufsteen. Dit om ze een goede start te geven maar zeker ook omdat de vogels ze er anders iets te gemakkelijk weer uithalen.
Wees er je van bewust dat je die labeltjes straks niet meer kunt bereiken eens de Saxi's wat gaan uitdeinen en echte kussens gaan vormen. Maar labels ........ik worstel er ook nog altijd mee .

Dat vastzetten heb ik dacht ik bij jou gezien, en gelijk is het gat een geheel geworden met de steen. ((14
De labeltjes is een ander verhaal, heb een labelwriter gekocht, op de pc de naam en nummer invoeren en dan wordt het thermisch afgedrukt. (10 jaar gegarandeerd). Volgend jaar zodra ze wat uitdijen even wat omhoog trekken met een pincet. Ik moet wel want zonder label ben ik nergens wat de namen betreft.  )--1 ((--11 --((1 ((8
Jan je kan wel een foto nemen, invoegen in "word", dan nummertjes op plaatsen en dat nummertje dan in uw databank. Als de plant sterft wordt de nummer toegewezen aan een andere plant. Labels kunnen nog altijd door vogels verwijderd worden! Ik heb voorbeelden staan in de rubriek boekhouding bij diversen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 14:21:33 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #65 Gepost op: 16 oktober 2014, 14:53:37 »
Citaat
Jan je kan wel een foto nemen, invoegen in "word", dan nummertjes op plaatsen en dat nummertje dan in uw databank. Als de plant sterft wordt de nummer toegewezen aan een andere plant. Labels kunnen nog altijd door vogels verwijderd worden! Ik heb voorbeelden staan in de rubriek boekhouding bij diversen.

Hallo Herman,

Ik heb jou boekhoudverslag gelezen en het is een prima manier, maar ik werk al 7- 8 jaar met office-access en als een plantje verdwijnt, komt er ook een nummer vrij, en kun je opnieuw gebruiken. Ook maak ik foto's die erbij staan,maar als je 250 saxifrage hebt staan niet in bloei, dan heb ik toch de labeltjes nodig. Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat vogels ze wegpikken, maar wat niet is kan komen. Ik heb bij jou topic mijn idee en aanbod daarover gezet.  zie http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg67845#msg67845  en  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg69415#msg69415
Toch bedankt voor de aandacht. ((4


Omgeving Roosendaal

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4114
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2014, 16:17:58 »
Citaat
Jan je kan wel een foto nemen, invoegen in "word", dan nummertjes op plaatsen en dat nummertje dan in uw databank. Als de plant sterft wordt de nummer toegewezen aan een andere plant. Labels kunnen nog altijd door vogels verwijderd worden! Ik heb voorbeelden staan in de rubriek boekhouding bij diversen.

Hallo Herman,

Ik heb jou boekhoudverslag gelezen en het is een prima manier, maar ik werk al 7- 8 jaar met office-access en als een plantje verdwijnt, komt er ook een nummer vrij, en kun je opnieuw gebruiken. Ook maak ik foto's die erbij staan,maar als je 250 saxifrage hebt staan niet in bloei, dan heb ik toch de labeltjes nodig. Ik heb trouwens nog niet meegemaakt dat vogels ze wegpikken, maar wat niet is kan komen. Ik heb bij jou topic mijn idee en aanbod daarover gezet.  zie http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg67845#msg67845  en  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg69415#msg69415
Toch bedankt voor de aandacht. ((4
Jan hopelijk blijven de vogels inderdaad weg, hier is het erg gesteld. Voor de vogels lijkt het opnieuw voorjaar. In een recent tuingedeelte zijn zowel labels als planten uitgetrokken. Nu heb ik aan een touwtje een oude DVD (of CD)  hangen, dit touwtje aan een stokje zodat er veel beweging van de DVD mogelijk is. Dit staat op verschillende plaatsen tussen de rotsen. De lichtweerkaatsingen lijken op het ogenblik wel te werken om de vogels te verdrijven.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #67 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:14:34 »
Ik heb er altijd gewoonte van gemaakt om de nieuwe plantjes ' vast te zetten /verankeren' met enkele stukjes tufsteen. Dit om ze een goede start te geven maar zeker ook omdat de vogels ze er anders iets te gemakkelijk weer uithalen.
Wees er je van bewust dat je die labeltjes straks niet meer kunt bereiken eens de Saxi's wat gaan uitdeinen en echte kussens gaan vormen. Maar labels ........ik worstel er ook nog altijd mee .

Dat vastzetten heb ik dacht ik bij jou gezien, en gelijk is het gat een geheel geworden met de steen. ((14
De labeltjes is een ander verhaal, heb een labelwriter gekocht, op de pc de naam en nummer invoeren en dan wordt het thermisch afgedrukt. (10 jaar gegarandeerd). Volgend jaar zodra ze wat uitdijen even wat omhoog trekken met een pincet. Ik moet wel want zonder label ben ik nergens wat de namen betreft.  )--1 ((--11 --((1 ((8

Ik dacht dat ik de enige was.
Ik ken wel wat namen zo na enkele jaren moet dat wel.
Maar het onthouden is toch lastig vind ik. ))2

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #68 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:29:50 »
Citaat
Ik dacht dat ik de enige was.
Ik ken wel wat namen zo na enkele jaren moet dat wel.
Maar het onthouden is toch lastig vind ik. ))2

Bert, ik doe als volgt:  Als ik plantjes koop ga ik ze eerst in mijn Dbase zetten (alle gegevens en de plaats in de tuin) en nakijken of de naam wel klopt. Dan maak ik een label.  Als ik ze plant maak ik een foto, dan in bloei en zo verder tot een paar foto's meer.  Ik hou de labels goed in de gaten, zodat ze niet verdwijnen.

Zie mijn aanbod  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=774.msg67845#msg67845

Het nieuwe invul form ziet er zo uit.
Omgeving Roosendaal

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #69 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:34:01 »
Jan hopelijk blijven de vogels inderdaad weg, hier is het erg gesteld. Voor de vogels lijkt het opnieuw voorjaar. In een recent tuingedeelte zijn zowel labels als planten uitgetrokken. Nu heb ik aan een touwtje een oude DVD (of CD)  hangen, dit touwtje aan een stokje zodat er veel beweging van de DVD mogelijk is. Dit staat op verschillende plaatsen tussen de rotsen. De lichtweerkaatsingen lijken op het ogenblik wel te werken om de vogels te verdrijven.

Ik heb momenteel ook heel veel last van vernielzuchtige vogels, Herman, ze trekken inderdaad zowel de labels als (stukken van) planten uit de grond. Moet denk ik ook maar een stelletje DVD's/ CD's in de tuin neerzetten.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #70 Gepost op: 19 oktober 2014, 19:04:58 »
Vandaag de 'tufrots' verder ingeplant.  De bevolking is nu redelijk compleet. Er zijn nog wat plaatsen en tufgaten over, maar die zijn voor onverwachte bewoners.
In het 'bevolkingsregister' staan de volgende planten geregistreerd.

Abies   balsamea   'Nana'                                                             Saxifraga   x apiculata   'Gregor Mendel'
Allium   crenuum   'White Dwarf'                                             Saxifraga   x megaseaeflora   'Rokoko'
Androsace   armeniaca macrantha                                                Saxifraga   x elisabethae   'Carmen'
Aster   alpigenus var. Haydeni                                                Saxifraga   dwarf caucasica (wild collected)   Mnt Osten
Campanula   x pseudo raineri dwarf carpatica x                 Saxifraga   'Paul Gauguin'   
Campanula   kemulariae                                                        Saxifraga   'Pablo Picasso'   
Campanula   'Raineri'                                                        Saxifraga   paniculata   'Silver Hill'
Delosperma   congestum   'Alba'                                                  Saxifraga   'Gina Lollobrigida'   
Draba   scardica                                                                Saxifraga   'Torrisholme Rose'   
Draba   mollissima                                                                Saxifraga   x polulacina   'Cathy Read'
Draba   mawii                                                                Saxifraga   cochlearis   'Probynii'
Erigeron   scopulinus                                                                Saxifraga   burseriana   
Erigeron   'Rocky'                                                                Saxifraga   scardica   
Euonymus   japonicus   'Rykojo'                                                     Saxifraga   'Roklan'   
Globularia   repens                                                                Saxifraga   'Silver Trust'   
Helichrysum   arwae                                                        Saxifraga   marginata var. boryi   
Lewisia   'Little Plum'                                                        Saxifraga   iranica   
Minuartia   circassica                                                                Saxifraga   wendelboi   
Physoplexis   comosa                                                        Saxifraga   marginata var. karadzicensis   
Primula   marginata   'Linda Poppe'                                             Saxifraga   cochlearis   'Pseudo-valdensis'
Primula   auricula   'Lord saye and sele'                                     Saxifraga   paniculata   'Multipunctata'
Primula   auriculata   'Taffeta'                                                     Saxifraga   sempervivum f. stenophylla   
Primula   marginima                                                                Saxifraga   x anglica   'Amberglow'
Pulsatilla   albana var. georgica                                                Saxifraga   agrippina minor   
Ranunculus   montanus                                                        Saxifraga   x lismorensis   'Allendale Bamby'
Roscoea   alpinum                                                                Saxifraga   'Kath's Delight'   
Salvia   canescens daghestanica                                        Saxifraga   valdensis   
Saponaria   'Bressingham'                                                        Saxifraga   callosa ssp. callosa var. australis   'Lantoscana Limelight'
Saxifraga   'Allendale Carol'                                                        Saxifraga   'Allendale Bonny'   
Saxifraga   x megaseaeflora   'Prosec'                                             Saxifraga   'Ann'   
Saxifraga   x kepler   'Orion'                                                     Saxifraga   x culinarii   'Radvan Horny'
Saxifraga   x megaseaeflora   'Pluto'                                             Saxifraga   'Silver Valley'   
Saxifraga   'Silver Light'                                                        Saxifraga   x megaseaeflora   'Letna'
Saxifraga   x anglica   'Pink Diamond'                                             Saxifraga   x poluanglica   'Bürgel'
Saxifraga   x cimgani   'Harry Smith'                                             Saxifraga   ferdinandi coburgii v. rhodopea   'Agelo'
Saxifraga   x bursiculata   'King Lear'                                             Saxifraga   'Allendale Argonaut'   
Saxifraga   x anglica   'Cranbourne'                                             Saxifraga   lantoscana   
Saxifraga   x arco-valleyi   'Dainty Dame'                                     Saxifraga   x kepleri   'Allendale Angel'
Saxifraga   'Sissi'                                                                        Saxifraga   'Schreineri'   
Saxifraga   'Jocelynn Bacci'                                                        Saxifraga   x poluanglica   'Miluj Mne'
Saxifraga   'Beatles'                                                                Saxifraga   x kayei   'Buttercup'
Saxifraga   'Cyber Prostor'                                                        Saxifraga   'Paul Cézanne'   
Saxifraga   'Antonio Dvorak'                                                        Saxifraga   x boydii   'Pollux'
Saxifraga   'Allendale Magic'                                                        Saxifraga   'Allendale Jinn'   
Saxifraga   x borisii   'Aladdin'                                                     Saxifraga   x anglica   'Arthur'
Saxifraga   x lismorensis   'Lismore Gem'                                     Saxifraga   juniperifolia   
Saxifraga   x pectinata                                                                Saxifraga   x megaseaeflora   'Jupiter'
Saxifraga   pectinata wild coll. Mnt Maglic                                Saxifraga   'Beatrix Stanley'   
Saxifraga   x edithae   'Edith'                                                     Saxifraga   'Laka'   
Saxifraga   x karacardica                                                        Saxifraga   oppositifolia   'Col du Pourtolet'
Saxifraga   'Coolock Jean'                                                        Saxifraga   x arco-valleyi   'Hocker Edge'
Saxifraga   'Francis Cade'                                                        Schivereckia   bornmuelleri   
Saxifraga   marginata   'Purpurea'                                                     Sempervivum   'Col du Roselend'   
Saxifraga   'Dawn Frost'                                                        Soldanella   alpina   
Succisa   pratensis   'Dwarf form'         
Vaccinum   macrocarpon   'Hamilton'         
Veronica   liwanense   

Dat is het leuke aan een Dbase met access, een druk op de knop en je hebt alle  'bewoners' van een plek.

Nu maar afwachten of iedereen zich kan aanpassen aan de nieuwe leefomstandigheden.  ((15  Maar dat zien we volgend jaar.         
Omgeving Roosendaal

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #71 Gepost op: 19 oktober 2014, 20:47:26 »
Wow, wat een lijst Jan , ik heb het aantal namen niet geteld,  maar zoveel man!!!!
 Zal we heel indrukwekkend zijn als die allemaal beginnen te bloeien! Ik ben al benieuwd naar je foto's in het voorjaar!
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2014, 20:49:30 door Lily-Anne Vereecken »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #72 Gepost op: 19 oktober 2014, 20:56:14 »
Een prachtig project Jan met een knap resultaat !  ((14  ((3 Heel tof vind ik de ingebouwde crevice !
Hou ons op de hoogte a.u.b hoe het gaat met de planten , welke het goed doen en welke minder ......
Binnen enkele jaren zal het alleen maar mooier worden ......
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #73 Gepost op: 26 oktober 2014, 16:11:01 »
Bij googlen naar crevice gardens (štěrbinová zahrada  of szczelinowa ogród) vond ik deze site. Hij is in het pools maar met de google vertaling kun je het toch begrijpen. De foto's zijn alleen al het bekijken waard.

http://www.alpines.home.pl/p/Joomla/?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=1

Hier de google afbeeldingen site van de maker/auteur Zdenek Zvolanek (Tsjech)

https://www.google.nl/search?q=Zdenek+Zvolanek&biw=1600&bih=775&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=PQ1NVPKvH4jfOL6cgMAD&ved=0CCAQsAQ
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2014, 16:14:25 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw project voor mijn tuin: Jan Tholhuijsen
« Reactie #74 Gepost op: 29 oktober 2014, 13:51:17 »
De hele bouw van de 'tufrots' samengevat in een you tube filmpje _010

https://www.youtube.com/watch?v=PJf7dYpaeIA

Heb het filmpje opnieuw geupload, nu in HD.  Zal nu geen bijwerkingen meer hebben denk ik.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2014, 09:20:01 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal