Auteur Topic: Pleione bulbillen  (gelezen 12370 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Pleione bulbillen
« Gepost op: 10 juni 2018, 11:19:41 »
De opkweek van de kleine Pleione bulbillen die vorig jaar werden geoogst is goed op gang.  ((14

Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2018, 20:27:15 »
Leuk om zien!

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2018, 21:30:38 »
Op welk tijdstip in het jaar oogst je de kleine bulben?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2018, 10:53:20 »
Op welk tijdstip in het jaar oogst je de kleine bulben?

De kleine bulbillen vind je aan het einde van het groeiseizoen (oktober) bovenop (op de apex) de oude, op dat moment half verschrompelde originele bulb.  Opgelet, dit gebeurt niet altijd en op alle bulben ! Je kan ze er gemakkelijk afhalen en dan bewaar ik ze koel en vorstvrij tot ik ze in januari (wanneer ik de hele collectie ompot) afzonderlijk plant.  Je kunt ze ook tussen de grote bulben planten, maar dat lukt minder goed bij mij omdat die in een veel grover medium geplant worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2018, 21:24:30 »
Dank voor de info Luc, ik ga in oktober kijken wat de oogst is.
Met vriendelijke groet

Arthur vd Meer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2018, 12:40:59 »
halllo

eerst even vertellen eerste foto is van een maxillaria variabilis amarilla
tweede van een  serapias lingua
derde van een mix van verschillende Bulbophyllum soorten die een vriendin voor mij gemaakt heeft van de verschillende soorten die ze heeft

nou heb ik een vraag foto twee de serapias het ging erg goed er stonden op een gegeven moment steeltje op van ongeveer 3 cm
maar toen verwelkte alles
wat heb ik hier fout gedaan

wanneer haal je ze uit het zaai bakje

alvast bedankt arthur

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2018, 11:51:01 »
Ik kan u met uw vraag niet verder helpen, Arthur - ik zie wel maar één foto verschijnen ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2018, 11:55:19 »
Met de opkweek van de kleine Pleione bulbillen gaat het inmiddels nog altijd uitstekend.  Ze hebben de hitte goed doorstaan en uiteraard heb ik ze nooit laten uitdrogen en eigenlijk vrij vochtig gehouden.

Sommigen hebben in alleen dit ene groeiseizoen al flinke pseudobulbjes gevormd.  Laat je toch niet misleiden door de macro opnames, foto 2 en 3, deze jonkies hebben een diameter van ongeveer 7-8 mm.  Eén ding is zeker, deze methode lukt veel beter dan ze zomaar in het grovere mengsel tussen de volwassen pseudobulben te planten.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 12:48:36 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2018, 14:19:56 »
Luc, ik heb verschillende pleiones buiten in een paar uitgeholde boomstammmetjes staan. Ze hebben mooi gebloeid en nu zie ik dat er (zoals ook hoort) nieuwe bulbillen gevormd zijn. Wat is nu het beste? Laten overwinteren in de pot buiten en evt afdekken of even binnenhalen als er stevige vorst wordt voorspeld (in de hortus in Utrecht staan ze ook immers buiten) of toch nu uitgraven, schoonmaken en in de koelkast bewaren en volgend voorjaar oppotten? Wat zou uw advies zijn?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2018, 16:33:37 »
Luc, ik heb verschillende pleiones buiten in een paar uitgeholde boomstammmetjes staan. Ze hebben mooi gebloeid en nu zie ik dat er (zoals ook hoort) nieuwe bulbillen gevormd zijn. Wat is nu het beste? Laten overwinteren in de pot buiten en evt afdekken of even binnenhalen als er stevige vorst wordt voorspeld (in de hortus in Utrecht staan ze ook immers buiten) of toch nu uitgraven, schoonmaken en in de koelkast bewaren en volgend voorjaar oppotten? Wat zou uw advies zijn?

Sorry dat mijn antwoord wat op zich liet wachten Mark, ik was er een weekje tussenuit.
Om je vraag te beantwoorden is het natuurlijk belangrijk te weten om welke soort(en) Pleione het gaat.  Als het om P. bulbocodioides of P. limprichtii gaat, die zijn compleet winterhard.  Ik heb hier ook wat exemplaren in een boomstam staan en ik dek die enkel wat af tegen overmatige regenval.
De kleine bulbillen op de apex zou ik er wel afhalen en koel en donker laten overwinteren (koelkast is prima), wel niet laten uitdrogen!
Oppotten kan dan volgend vroeg voorjaar. Februari/maart.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2018, 20:50:34 »
Beste Luc, veel dank voor je antwoorden. Het gaat om P. limprichtii en P. formosana. Is deze laatste ook winterhard?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2018, 20:19:21 »
Beste Luc, veel dank voor je antwoorden. Het gaat om P. limprichtii en P. formosana. Is deze laatste ook winterhard?

Over dat laatste zijn de meningen verdeeld Mark.
Al meen ik dat ten minste een deel van de populatie in Utrecht uit P. formosana bestaat, zodat je zou aannemen van wel.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Pleione bulbillen
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2018, 21:21:31 »
Oke, ik denk dat ik ze dan in noppenfolie pak als het hard gaat vriezen. Ik denk dat dat minder spanningen in huis geeft dan wanneer ik de bulbillen de hele winter in de koelkast opsla!  8) -2(  We zullen zien volgend jaar!
Met vriendelijke groet