Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 205268 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #1065 Gepost op: 8 december 2024, 12:04:14 »
Helichrysum milfordiae zou eigenlijk een dakje moeten krijgen maar al mijn dakjes zijn op .... ))4 :o

Je moet aan de slag Kris !  Plexiglas op maat laten zagen, gaatje boren en snuisteren in de campingshop naar geschikte tentharingen !!!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1066 Gepost op: 17 december 2024, 18:44:54 »
Je moet aan de slag Kris !  Plexiglas op maat laten zagen, gaatje boren en snuisteren in de campingshop naar geschikte tentharingen !!!

Eigenlijk wel Luc ...nog steeds niet gebeurd . Stukje winterse crevice ...
De plant centraal is Aethionema schistosum (2100m - Ermenek Turkije ) die Luc uit zaden heeft opgekweekt.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2024, 09:06:25 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1067 Gepost op: 25 december 2024, 11:39:08 »
Arabis purpurea was hier vroeger niet voldoende winterhard en na een te strenge winter (in combinatie met veel nat ) legde hij meestal het loodje . Deze endeem van Paphos forest en Troodos Mtns (Cyprus ) is sinds het uitblijven van die te strenge winters  wel mogelijk . Hij zal hier allicht de eerste bloeier van het jaar  worden in de crevice ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1068 Gepost op: 25 december 2024, 14:30:31 »
Eriogonum ovalifolium 'Wellington form' deze morgen ....

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #1069 Gepost op: 26 december 2024, 10:34:43 »
in crevice garden komen crocussen en galantussen al boven.
helaas sommige planten al verlorren --13
ben benieuwd in voorjaar 2025

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #1070 Gepost op: 26 december 2024, 15:46:52 »
Helichrysum milfordiae zou eigenlijk een dakje moeten krijgen maar al mijn dakjes zijn op .... ))4 :o

Ik bedacht een eenvoudige oplossing voor het bevestigen van de verschillende plexiglas ruiten... ik boorde kleine gaatjes in de hoeken. Daarna bevestigde ik draadstangen met een diameter van 8 millimeter. Omdat de staven 1 meter lang zijn, heb ik ze in verschillende lengtes geknipt. Omdat de snede onder een hoek is, kan de hele constructie moeiteloos door de steenslag in de grond zakken. De plexiglas schijven zweven dan boven de betreffende plant.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1071 Gepost op: 26 december 2024, 18:06:20 »
Ik bedacht een eenvoudige oplossing voor het bevestigen van de verschillende plexiglas ruiten... ik boorde kleine gaatjes in de hoeken. Daarna bevestigde ik draadstangen met een diameter van 8 millimeter. Omdat de staven 1 meter lang zijn, heb ik ze in verschillende lengtes geknipt. Omdat de snede onder een hoek is, kan de hele constructie moeiteloos door de steenslag in de grond zakken. De plexiglas schijven zweven dan boven de betreffende plant.
Bedankt Thomas , heel interessante tip ! De plexiglas die je gebruikt lijkt me redelijk dik , hoe dik is die ? Gebruik je dan roestvrij staal voor de draadstangen ?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1072 Gepost op: 26 december 2024, 23:13:48 »

Ziet er stevig gemaakt uit, Thomas. Ik heb er ook een aantal, maar het plexiglas is zo dik niet. Dergelijke schermpjes zijn wel heel effectief om plaatselijk een plant te beschermen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #1073 Gepost op: 27 december 2024, 10:44:15 »
Kris & Frankie...

De dikte van mijn panelen varieert tussen 3 en 8 millimeter. Ze zijn allemaal afval van vroegere bouwprojecten. Plexiglas is hier vrij duur. De draadstangen zijn niet van roestvrij staal. Ik denk dat 10 millimeter nog beter zou zijn... omdat ze soms een beetje doorbuigen als je tegen een rots slaat.

Het is echter nog makkelijker om te denken aan bescherming tegen vocht bij het plaatsen van de planten. Daarom worden de meeste planten omringd door hogere stenen, waarop je dan gewoon de kleine platen plaatst en ze vastzet met een zware steen. Dit ziet er misschien niet erg aantrekkelijk uit... maar het is alleen nodig in de winter.

Ik gebruik ook stevige plastic bakken in de winter... zoals het voorbeeld van Cheilanthes eatonii misschien illustreert.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1074 Gepost op: 27 december 2024, 11:40:35 »
Kris & Frankie...

De dikte van mijn panelen varieert tussen 3 en 8 millimeter. Ze zijn allemaal afval van vroegere bouwprojecten. Plexiglas is hier vrij duur. De draadstangen zijn niet van roestvrij staal. Ik denk dat 10 millimeter nog beter zou zijn... omdat ze soms een beetje doorbuigen als je tegen een rots slaat.

Het is echter nog makkelijker om te denken aan bescherming tegen vocht bij het plaatsen van de planten. Daarom worden de meeste planten omringd door hogere stenen, waarop je dan gewoon de kleine platen plaatst en ze vastzet met een zware steen. Dit ziet er misschien niet erg aantrekkelijk uit... maar het is alleen nodig in de winter.

Ik gebruik ook stevige plastic bakken in de winter... zoals het voorbeeld van Cheilanthes eatonii misschien illustreert.

Plexi is ook hier vrij duur, Thomas.
Plastic bakjes zijn goedkoop en eveneens effectief. Misschien niet mooi, maar een goed alternatief.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #1075 Gepost op: 27 december 2024, 11:43:28 »
Eriogonum ovalifolium 'Wellington form' deze morgen ....

Prachtig om de "Wellington shape" bij jou te zien.

Mijn exemplaar staat niet in de rotstuin, maar permanent afgedekt in een klein zandbed (koude bak). Het voelt heel comfortabel aan en blijft betrouwbaar groeien.

Eriogonum ovalifolium is een van de mooiste soorten die ik ooit heb gezien. Ik hou ook van de seizoensgebonden cyclus van deze soort. In de winter lijken veel Eriogonumsoorten bijna levenloos... om in de lente weer te ontwaken.

Ik heb een exemplaar van Eriogonum ovalifolium in de rotstuin, die er in de winter nog zilverachtiger uitziet. Bijna wit. (Foto van gisteren) Ik kan echter niet zeggen welke ondersoort het precies is. Hij groeit in een verticale spleet, waardoor de regen optimaal wordt afgevoerd.

Gisteren ben ik begonnen met zaaien dit jaar en er zitten nog vijf Eriogonum tussen...🤞

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1076 Gepost op: 2 januari 2025, 19:20:00 »

Ik gebruik plexi van zo'n 5 mm dik en een draadstang in roestvrij staal. Hier staat Pterocephalus spathulatus veilig op een droog plekje.