Auteur Topic: Crocussen in de herfst 2021  (gelezen 16894 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #90 Gepost op: 5 november 2021, 19:23:23 »
Een weekje er tussenuit en de Crocussen hebben duidelijk niet stil gestaan  -2(
Zelfs een notoir Crocus 'ontkenner' laat zich langzaam bekeren met een serieuze inbreng  :o :o

Ook nog een warm welkom aan een nieuw lid Steven Stout !  We kijken er al naar uit waar je Crocus (en andere) interesses naar toe gaan Steven !  ))4

Ook hier stond de verzameling niet stil.  Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Een weekje er tussenuit kan veel goed doen hé Luc ! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en avonturen , altijd heel leerzaam  ……

Mooie reeks krokussen !

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #91 Gepost op: 6 november 2021, 11:44:10 »

Een weekje er tussenuit kan veel goed doen hé Luc ! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en avonturen , altijd heel leerzaam  ……


Wie weet komt daar ooit een lezing/presentatie van Danny ?  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #92 Gepost op: 7 november 2021, 13:30:43 »
Sinds dit jaar probeer ik wat krokussen uit in pot . Na jaren lang zoeken naar de juiste standplaats van sommige soorten ben ik genoodzaakt om enkele moeilijke soorten in pot te kweken . De juiste standplaats vind ik niet in de tuin , dus is in pot een mogelijke oplossing . Het gaat enkel om enkele soorten die bloeien in november , december en januari . Sommige soorten verlangen een koele standplaats en wat zon wanneer ze in bloei staan , deze periode van het jaar heb ik geen zon op deze plaatsen , dus sta ik geparkeerd …..

In pot heeft zo ook zijn voordelen , zie deze vorm van Crocus melantherus , foto vandaag genomen
De moeilijke soorten heb ik ook in pot staan bij een temperatuur van rond de 10 graden.

Hoe bedoel je Theo , kan je wat meer uitleg geven ?
Wat ik hiermee bedoel Danny,dat ik de bollen die ik bij Ruksans gekocht heb in een mengsel van split en brekerszand in een stenen pot zet.Het gaat dan om de moeilijke soorten waarvan wordt beschreven dat deze niet buiten te kweken zijn b.v Crocus reinhardii en katrancensis.De potten zet ik gelijk binnen neer,waar ze voldoende licht krijgen.Deze Crocussen bloeien vnl.in de periode van januari t/m april. 1x per week krijgen de potten water.Zodra de bollen opkomen zal de frequentie wat meer worden.
Voor mij is dit de 1e keer dat ik op deze manier doe,dus afwachten wat straks het resultaat is (bloeien).

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #93 Gepost op: 7 november 2021, 19:58:33 »

Een weekje er tussenuit kan veel goed doen hé Luc ! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en avonturen , altijd heel leerzaam  ……


Wie weet komt daar ooit een lezing/presentatie van Danny ?  ((--11

Botanische reiservaringen zijn altijd heel interessant , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #94 Gepost op: 7 november 2021, 20:02:03 »
Sinds dit jaar probeer ik wat krokussen uit in pot . Na jaren lang zoeken naar de juiste standplaats van sommige soorten ben ik genoodzaakt om enkele moeilijke soorten in pot te kweken . De juiste standplaats vind ik niet in de tuin , dus is in pot een mogelijke oplossing . Het gaat enkel om enkele soorten die bloeien in november , december en januari . Sommige soorten verlangen een koele standplaats en wat zon wanneer ze in bloei staan , deze periode van het jaar heb ik geen zon op deze plaatsen , dus sta ik geparkeerd …..

In pot heeft zo ook zijn voordelen , zie deze vorm van Crocus melantherus , foto vandaag genomen
De moeilijke soorten heb ik ook in pot staan bij een temperatuur van rond de 10 graden.

Hoe bedoel je Theo , kan je wat meer uitleg geven ?
Wat ik hiermee bedoel Danny,dat ik de bollen die ik bij Ruksans gekocht heb in een mengsel van split en brekerszand in een stenen pot zet.Het gaat dan om de moeilijke soorten waarvan wordt beschreven dat deze niet buiten te kweken zijn b.v Crocus reinhardii en katrancensis.De potten zet ik gelijk binnen neer,waar ze voldoende licht krijgen.Deze Crocussen bloeien vnl.in de periode van januari t/m april. 1x per week krijgen de potten water.Zodra de bollen opkomen zal de frequentie wat meer worden.
Voor mij is dit de 1e keer dat ik op deze manier doe,dus afwachten wat straks het resultaat is (bloeien).

Inderdaad interessant om op te volgen Theo …….
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #95 Gepost op: 7 november 2021, 21:56:09 »
Prachtige foto's Danny en wat een goed idee om uw potten in kratten te zetten.
Ben bang dat de 'C. cancellatus' alleen geen cancellatus is maar eerder ook een 'goulimyi' of een 'niveus' (misschien zelfs een niveus 'blue shade') ....?

Alvast welkom op dit forum Steven , ik neem aan dat u een bijzondere interesse hebt in het geslacht Crocus . Ik ben wel benieuwd in hoeverre je bezig bent met krokussen …….

Beste Danny en allen,
Hartelijk dank voor het welkom. Het is juist dat ik inderdaad een bijzondere interesse heb in crocussen. Ik kweek ze inmiddels ongeveer 5 jaar en heb inmiddels een verzameling opgebouwd van samen meer dan 400 soorten en variëteiten. Ik vind vooral het kweken van de moeilijkere soorten een uitdaging. Ik zal er later in de week als ik wat meer tijd heb wat meer over vertellen
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #96 Gepost op: 8 november 2021, 15:01:23 »
We kijken uit naar je bijdragen Steven.

Hier bloeit nog steeds heel wat. Zo ook :

Crocus ochroleucus

en

Crocus goulimyi 'Mani white'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #97 Gepost op: 8 november 2021, 15:15:27 »
Een kloeke Crocus hadriaticus uit de Peloponnesos, Lampokampos

en

Crocus melantherus ook uit de Peloponnesos, Cerokampos (Mt Parnon)
« Laatst bewerkt op: 8 november 2021, 23:00:03 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #98 Gepost op: 8 november 2021, 15:27:46 »
Crocus goulimyi ssp leucanthus - zuidelijk van Monemvasia, Peloponnesos met zeer subtiele kleurschakeringen

en

Crocus pamphyllicus met bescheiden tekening

« Laatst bewerkt op: 8 november 2021, 23:01:29 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #99 Gepost op: 8 november 2021, 19:40:55 »
Prachtige foto's Danny en wat een goed idee om uw potten in kratten te zetten.
Ben bang dat de 'C. cancellatus' alleen geen cancellatus is maar eerder ook een 'goulimyi' of een 'niveus' (misschien zelfs een niveus 'blue shade') ....?

Alvast welkom op dit forum Steven , ik neem aan dat u een bijzondere interesse hebt in het geslacht Crocus . Ik ben wel benieuwd in hoeverre je bezig bent met krokussen …….

Beste Danny en allen,
Hartelijk dank voor het welkom. Het is juist dat ik inderdaad een bijzondere interesse heb in crocussen. Ik kweek ze inmiddels ongeveer 5 jaar en heb inmiddels een verzameling opgebouwd van samen meer dan 400 soorten en variëteiten. Ik vind vooral het kweken van de moeilijkere soorten een uitdaging. Ik zal er later in de week als ik wat meer tijd heb wat meer over vertellen

Dat is al een heel grote verzameling Steven en dit alles in vijf jaar opgebouwd , dat is heel snel . Ik ben natuurlijk heel erg benieuwd hoe je tewerk gaat en op welke manier je ze kweekt . Sommigen hier op het forum zijn al heel lang bezig met het geslacht crocus , ikzelf toch ook al een kleine 20 jaar . Ik zou mijn variëteiten eens moeten tellen , ik weet eigenlijk niet hoeveel ik er heb maar zeker geen 400 . Er komen er elk jaar enkele tientallen bij en jammer genoeg verlies ik er ook wel …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #100 Gepost op: 8 november 2021, 19:45:58 »
Een kloeke Crocus hadriaticus uit de Peloponnesos, Lampokampos

en

Crocus melantheros ook uit de Peloponnesos, Cerokampos (Mt Parnon)

Heel mooie reeks Luc , er groeit daar in de Pelops veel mooi spul !  Crocus melantherus is mijn favoriet
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #101 Gepost op: 8 november 2021, 23:04:35 »
Een kloeke Crocus hadriaticus uit de Peloponnesos, Lampokampos

en

Crocus melantheros ook uit de Peloponnesos, Cerokampos (Mt Parnon)

Heel mooie reeks Luc , er groeit daar in de Pelops veel mooi spul !  Crocus melantherus is mijn favoriet

Zeker weten Danny en tja, C. melantherus.... die zwarte helmknoppen hé !!  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #102 Gepost op: 9 november 2021, 18:07:23 »
Prachtige foto's Danny en wat een goed idee om uw potten in kratten te zetten.
Ben bang dat de 'C. cancellatus' alleen geen cancellatus is maar eerder ook een 'goulimyi' of een 'niveus' (misschien zelfs een niveus 'blue shade') ....?

Alvast welkom op dit forum Steven , ik neem aan dat u een bijzondere interesse hebt in het geslacht Crocus . Ik ben wel benieuwd in hoeverre je bezig bent met krokussen …….

Beste Danny en allen,
Hartelijk dank voor het welkom. Het is juist dat ik inderdaad een bijzondere interesse heb in crocussen. Ik kweek ze inmiddels ongeveer 5 jaar en heb inmiddels een verzameling opgebouwd van samen meer dan 400 soorten en variëteiten. Ik vind vooral het kweken van de moeilijkere soorten een uitdaging. Ik zal er later in de week als ik wat meer tijd heb wat meer over vertellen
Je maakt me wel nieuwsgierig Steven ))6

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #103 Gepost op: 11 november 2021, 18:19:16 »
Beste Allemaal,

Mijn excuses dat het allemaal wat langer heeft geduurd maar met twee jonge dochters, een voltijd baan en sindskort een opleiding erbij blijft er (helaas) te weinig tijd over voor de hobby :-)

Al zolang ik me kan herinneren heb ik een grote liefde voor planten. Ik heb dan ook al zoveel gekweekt; van bonsai, tot cactussen en vleesetende planten maar alleen van crocussen (en sindskort ook wat narcissen en tulpen) gaat mijn hart echt sneller kloppen. De varieteit binnen deze soort is zo uitgebreid, en dan bedoel ik niet alleen de rijke schakeringen aan bloemkleuren maar vooral ook de uiteenlopende groeiomstandigheden. En zo zijn er nog wel een heleboel meer mooie eigenschappen te bedenken.

Elke soort krijgt bij mij een nummer op een gekleurd steeketiket. Ik houd een excelsheet bij met alle nummers en zoveel mogelijk andere informatie die bij de soort hoort zoals vindlocatie, herkomst (kweker), jaar van aanschaf, zaadnummer, inventarisatie van het aantal knollen per jaar, etc. Omdat er nog wel eens wat wil veranderen qua naam bijv. of voor nog nader te determineren soorten is het dan gemakkelijker dit in excel te veranderen dan een heel nieuw label te schrijven.

De kleur van het steeketiket komt overeen met de specifieke kweek omstandigheden die bij die bepaalde soort hoort; zo kan ik bij het verpotten geen fouten maken en is het altijd duidelijk waar de pot terug geplaatst moet worden.

Ik heb een verdeling gemaakt in vijf verschillende kweekgroepen, dat zijn:

1)   Wit: Alle ‘woestijn’ soorten. Deze soorten kweek ik een klein kweekkasje met LED kunstlicht, bodemverwarming in de winter die de grond altijd rond de 15 C. houdt en mechanische ventilatie. Tijdens de zomer is de grond heel droog en de maximale temperatuur is dan 35 C. om de bloei voor het volgende jaar te stimuleren.

2)   Rood: Alle soorten die tijdens de zomerse rustperiode geen vocht kunnen verdragen. Deze soorten kweek ik een een koude kweekbak. De ramen verwijder ik in de lente zodat de soorten zijn blootgesteld aan de elementen. In de zomer plaats ik de ramen terug en dek deze af tegen de zon zodat de temperatuur niet al te hoog oploopt.

3)   Geel: Deze soorten kunnen zomers wel tegen wat vocht zolang het maar niet te nat wordt. Deze soorten kweek ik in een open bak en dek ik in de winter en zomer af (transparante polycarbonaatplaten) tegen teveel vocht. ‘S winters is er dan genoeg vocht maar nooit teveel bij aanhoudende regen en in de zomer blijft de grond dan net een heel klein beetje vochtig (in ieder geval nooit kurkdroog)

4)   Rose: Soorten die geschikt zijn voor de tuin (dus in principe alle varieteiten met een cultivar naam). Deze bak wordt nooit afgedekt en staat in de volle zon.

5)   Zwart: Soorten die nooit uit mogen drogen. Deze bak wordt ook nooit afgedekt maar staat echter niet in de volle zon maar in de halfschaduw (op het heetst van de dag in de schaduw van een grote boom) zodat de grond ‘s zomers nooit te warm wordt.

Omdat ik nog niet zolang bezig ben en elke keer wat nieuws leer over de soorten heb ik misschien wel veel soorten maar nog niet zoveel aantallen. Soms verlies ik ook soorten (wat iedereen meemaakt zo lees ik ) maar ik moet zeggen dat het tot op heden meevalt. Mochten er mensen zijn die jaarlijks hun overschot aan soorten willen verkopen of ruilen dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen (als je me een PM stuurt kan ik mijn emailadres geven). Over een aantal jaar hoop ik dan ook genoeg in aantal te gaan hebben om te kunnen gaan ruilen etc.
Gek genoeg ben ik dol op alle C. chrysanthus variëteiten (en zou ik deze nog verder uit willen breiden) maar heb ik geen enkele C. vernus variëteit; om de e.a. reden spreekt deze laatste mij niet aan (alhoewel ik de botanische oervorm weer wel heel erg mooi vindt).

Het klinkt wel spannend allemaal dit en lijkt het net of ik al heel wat ervaring heb maar als ik jullie posts zo lees heb ik nog een heleboel te leren! :-)

Nou, al met al een heel verhaal geworden (wat niet de bedoeling was). Ik zal het forum wat vaker in de gaten gaan houden en ook af en toe wat foto’s gaan plaatsen.

Het beste allemaal en een hartelijke groet,

Steven
« Laatst bewerkt op: 11 november 2021, 20:00:35 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #104 Gepost op: 11 november 2021, 20:12:09 »
Bedankt Steven ! Heel interessante uiteenzetting! Wat versta je onder woestijnsoorten ? Ik ken eigenlijk maar 1 echte woestijnsoort zijnde moabiticus . Maar misschien  reken je er nog enkele Iraanse , Israelische soorten ofzo bij die ook in een soort semi woestijn groeien .. Kweek je in stenen of plastic potten ? En wat is je substraat? Ik hoop dat je de tijd vind om ook later wat foto’s te posten .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "