Auteur Topic: Crocussen in de herfst 2021  (gelezen 16869 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #165 Gepost op: 21 november 2021, 18:39:27 »
Crocus cartwrightianus 'dreamdancer'.

Ik denk dat het om Crocus mathewii 'Dreamdancer' gaat Frankie.

Je hebt gelijk, Luc. Merci voor de correctie. Nogal een geluk dat ik zo nu en dan eens op het forum zit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #166 Gepost op: 21 november 2021, 21:01:28 »
En dan nog een gouwe ouwe uit de verzameling : Crocus hadriaticus x 'Purple heart'

De niveus mag er zeker zijn Luc , maar mijn voorkeur gaat naar de purple heart ….

De herfstbloeiers zijn hier bijna uitgebloeid , maar de winterbloeiers nemen het over …….nog een laatste bloem op deze melantherus (in pot)

C. melantherus is en blijft een van de mooiste herfstbloeiers, Danny.  Graag hierbij nog enkele beelden uit de natuur.
We hadden er het gisteren nog over in Gent, of ze allemaal die zwarte helmknoppen hebben.  Welnu op de vindplaats in de Peloponnesus waar wij ze zagen, vond je er echt geen enkel zonder!  Aan de buitenzijde waren ze onveranderlijk donker paars gestreept.

Prachtige foto's Luc van C melantherus in het wild; zo gezien in hun natuurlijke omgeving zijn ze nog specialer!
Vandaag opende hier dezelfde soort maar dan de 'gestippelde' variant (deels) haar bloembladen
« Laatst bewerkt op: 21 november 2021, 21:35:18 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #167 Gepost op: 22 november 2021, 09:18:34 »
Prachtige foto's Luc van C melantherus in het wild; zo gezien in hun natuurlijke omgeving zijn ze nog specialer!
Vandaag opende hier dezelfde soort maar dan de 'gestippelde' variant (deels) haar bloembladen

De gestippelde vorm is prachtig Steven ! Staat ook nog op mijn wish list ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #168 Gepost op: 22 november 2021, 09:19:40 »
Crocus pumilus en cartwrightianus blijven beiden doorgaan met bloeien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #169 Gepost op: 22 november 2021, 09:27:58 »
Crocus laevigatus ex Dirk Schnabel
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #170 Gepost op: 22 november 2021, 09:34:15 »
Crocus pallasii 'Homeri' bloeit ook altijd laat ....was geen sinecure om de bloem wat te laten openen . Meestal gaat dit goed door ze even binnen te plaatsen maar om 1 of andere reden ging dat bij deze wat minder vlotjes ...
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 09:36:20 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #171 Gepost op: 22 november 2021, 18:40:00 »
Crocus pallasii 'Homeri' bloeit ook altijd laat ....was geen sinecure om de bloem wat te laten openen . Meestal gaat dit goed door ze even binnen te plaatsen maar om 1 of andere reden ging dat bij deze wat minder vlotjes ...
[/quote Mooie reeks Kris ((3

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #172 Gepost op: 22 november 2021, 21:41:46 »
En dan nog een gouwe ouwe uit de verzameling : Crocus hadriaticus x 'Purple heart'

De niveus mag er zeker zijn Luc , maar mijn voorkeur gaat naar de purple heart ….

De herfstbloeiers zijn hier bijna uitgebloeid , maar de winterbloeiers nemen het over …….nog een laatste bloem op deze melantherus (in pot)

C. melantherus is en blijft een van de mooiste herfstbloeiers, Danny.  Graag hierbij nog enkele beelden uit de natuur.
We hadden er het gisteren nog over in Gent, of ze allemaal die zwarte helmknoppen hebben.  Welnu op de vindplaats in de Peloponnesus waar wij ze zagen, vond je er echt geen enkel zonder!  Aan de buitenzijde waren ze onveranderlijk donker paars gestreept.

Inderdaad Luc , heel interessant ! Komen ze massaal voor of eerder spaarzaam ? In welke omstandigheden en hoogte hebben jullie ze aangetroffen ? Ik vind het een moeilijke soort die ik nog nooit lang kunnen houden heb . Momenteel heb ik terug enkele bollen om wat uit te proberen op andere omstandigheden …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #173 Gepost op: 22 november 2021, 21:46:02 »
Vandaag nog in bloei ....nogal laat dus dit jaar ...de onvolprezen C . goulimyi 'Agia Sofia'

De mooiste vorm Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #174 Gepost op: 22 november 2021, 21:49:23 »
En dan nog een gouwe ouwe uit de verzameling : Crocus hadriaticus x 'Purple heart'

De niveus mag er zeker zijn Luc , maar mijn voorkeur gaat naar de purple heart ….

De herfstbloeiers zijn hier bijna uitgebloeid , maar de winterbloeiers nemen het over …….nog een laatste bloem op deze melantherus (in pot)

C. melantherus is en blijft een van de mooiste herfstbloeiers, Danny.  Graag hierbij nog enkele beelden uit de natuur.
We hadden er het gisteren nog over in Gent, of ze allemaal die zwarte helmknoppen hebben.  Welnu op de vindplaats in de Peloponnesus waar wij ze zagen, vond je er echt geen enkel zonder!  Aan de buitenzijde waren ze onveranderlijk donker paars gestreept.

Prachtige foto's Luc van C melantherus in het wild; zo gezien in hun natuurlijke omgeving zijn ze nog specialer!
Vandaag opende hier dezelfde soort maar dan de 'gestippelde' variant (deels) haar bloembladen

Heel mooie vorm Steven  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #175 Gepost op: 23 november 2021, 08:41:36 »
Prachtige foto's Luc van C melantherus in het wild; zo gezien in hun natuurlijke omgeving zijn ze nog specialer!
Vandaag opende hier dezelfde soort maar dan de 'gestippelde' variant (deels) haar bloembladen

De gestippelde vorm is prachtig Steven ! Staat ook nog op mijn wish list ...

Vind ik ook, een prachtige bloem Steven.  In de populaties die wij bezochten hebben we geen gestippelde vormen gezien, nochtans schijnen ze in andere populaties gemengd met de gestreepte vorm voor te komen.  Weer een reden om terug te gaan !  -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #176 Gepost op: 23 november 2021, 08:42:36 »
Crocus pallasii 'Homeri' bloeit ook altijd laat ....was geen sinecure om de bloem wat te laten openen . Meestal gaat dit goed door ze even binnen te plaatsen maar om 1 of andere reden ging dat bij deze wat minder vlotjes ...

Wellicht één van de allermooiste crocussen op de planeet Kris !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #177 Gepost op: 23 november 2021, 08:52:31 »
En dan nog een gouwe ouwe uit de verzameling : Crocus hadriaticus x 'Purple heart'

De niveus mag er zeker zijn Luc , maar mijn voorkeur gaat naar de purple heart ….

De herfstbloeiers zijn hier bijna uitgebloeid , maar de winterbloeiers nemen het over …….nog een laatste bloem op deze melantherus (in pot)

C. melantherus is en blijft een van de mooiste herfstbloeiers, Danny.  Graag hierbij nog enkele beelden uit de natuur.
We hadden er het gisteren nog over in Gent, of ze allemaal die zwarte helmknoppen hebben.  Welnu op de vindplaats in de Peloponnesus waar wij ze zagen, vond je er echt geen enkel zonder!  Aan de buitenzijde waren ze onveranderlijk donker paars gestreept.

Inderdaad Luc , heel interessant ! Komen ze massaal voor of eerder spaarzaam ? In welke omstandigheden en hoogte hebben jullie ze aangetroffen ? Ik vind het een moeilijke soort die ik nog nooit lang kunnen houden heb . Momenteel heb ik terug enkele bollen om wat uit te proberen op andere omstandigheden …...

Een goede maar niet makkelijk te beantwoorden vraag Danny.  Ze kwamen op het ogenblik van ons bezoek zeker niet massaal voor, maar dat is natuurlijk een momentopname.  Voor 't zelfde geld stonden er twee of drie dagen later veel meer uit.  Per 100 m2 stonden er zeker niet meer dan 3 tot 5 stuks, meestal in de buurt van struiken had ik de indruk, plaatsen die toch niet de hele dag in de volle zon lagen.  Hier heb je een paar beelden van het habitat. We bevonden ons hier op ca 8-900 m.
Het blijft ook erg onregelmatig, je vindt er eerst een paar, vervolgens staan er weer wat meer en dan is het plots over als je verder wandelt...niks meer.
Ik liet mij vertellen dat ze als enige soort een ietwat zuriger medium prefereren... in de literatuur vind ik dat echter niet terug.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 08:54:43 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #178 Gepost op: 23 november 2021, 08:57:07 »
Crocus laevigatus ex Dirk Schnabel

Ik ben best tevreden met een goeie bloei van de herfstcrocussen Kris, maar om een mij onbekende reden bloeit laevigatus dit jaar beduidend minder dan andere jaren..  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #179 Gepost op: 23 november 2021, 17:59:46 »

Inderdaad Luc , heel interessant ! Komen ze massaal voor of eerder spaarzaam ? In welke omstandigheden en hoogte hebben jullie ze aangetroffen ? Ik vind het een moeilijke soort die ik nog nooit lang kunnen houden heb . Momenteel heb ik terug enkele bollen om wat uit te proberen op andere omstandigheden …...

Een goede maar niet makkelijk te beantwoorden vraag Danny.  Ze kwamen op het ogenblik van ons bezoek zeker niet massaal voor, maar dat is natuurlijk een momentopname.  Voor 't zelfde geld stonden er twee of drie dagen later veel meer uit.  Per 100 m2 stonden er zeker niet meer dan 3 tot 5 stuks, meestal in de buurt van struiken had ik de indruk, plaatsen die toch niet de hele dag in de volle zon lagen.  Hier heb je een paar beelden van het habitat. We bevonden ons hier op ca 8-900 m.
Het blijft ook erg onregelmatig, je vindt er eerst een paar, vervolgens staan er weer wat meer en dan is het plots over als je verder wandelt...niks meer.
Ik liet mij vertellen dat ze als enige soort een ietwat zuriger medium prefereren... in de literatuur vind ik dat echter niet terug.

De hoofdbloei kan inderdaad wat later zijn , Luc . Al heb ik een vermoeden dat deze soort nogal kieskeurig is ( als je vergelijkt met vele andere ) , en die heel vlug verdwijnt wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn . Wat in de schaduw van struiken , ik had al een vermoeden dat ze niet graag heel zonnig staan . Allemaal heel nuttige info Luc ! Dat ze liever een ietswat zurig medium prefereren , dat is zeker mogelijk . Alle proefprojectjes hier de voorbije jaren in een basismengsel zijn mislukt . Nu probeer ik het in mijn bosplantenmengsel ( grof zand , compost ) op een koele plaats in volle grond en ook in pot in dat mengsel maar ook op een koele plaats . wanneer de plant in bloei is zet ik ze wat zonniger . Ik ben benieuwd naar volgend jaar om te evalueren …….

Ik heb ook een vermoeden dat andere soorten die nogal moeilijk zijn , met niet zo'n goede resultaten in een basismengsel het beter doen in een bosplantenmengsel , soorten waarvan je niet onmiddellijk zou denken . Ik ben aan het experimenteren met vrij veel soorten . De soorten die het goed doen in mijn basismengsel , daar verander ik niets aan ….

Bedankt voor uw heel nuttige bijdrage Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen