Auteur Topic: opgepotte bollen in de winterkou  (gelezen 1781 keer)

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
opgepotte bollen in de winterkou
« Gepost op: 23 september 2013, 23:35:58 »
ook dit jaar heb ik weer wat bolletjes opgepot en hoop ze nu eens niet te laten bevriezen zoals in de afgelopen jaren. :(

gewoon op de tuintafel en op het terras bleek geen succes,veelal bevroren

in de onverwarmde muurkas en ingebed in een zandbak was ook geen succes want ik was vergeten de onderkant te beschermen.ik had de bak toch op z`n minst op piepschuim moeten zetten ofzo maar is dat afdoende?

en tijdelijk in een veel te warm huis zetten lijkt me ook niet zo`n goed idee

vandaar mijn vraag:
hoe helpen jullie de opgepotte bollen de winter door,als het langdurig streng vriest?




Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: opgepotte bollen in de winterkou
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2013, 13:35:13 »
Dag Loes,

Aangezien niemand antwoordt...

Als het bollen zijn van niet/matig winterharde planten (Rodohypoxis) helpt niets tegen de vorst.
Als het wel winterharde bollen zijn, dan is uitdroging in de pot het grote probleem. Samen in een zandbak moet toch uitkomst bieden. En dan tussen de vorstperiodes het zand water geven als dat niet door de regen gebeurt.
Al mijn stenen potten met de rotsplanten en bollen zijn probleemloos de winter door gekomen in de onverwarmde kas in een dikke (!) laag zand.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: opgepotte bollen in de winterkou
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2013, 15:20:00 »
Ik denk dat ik me voor het grootste deel bij Gerrit kan aansluiten, Loes.
Onbeschermd laten bevriezen is in elk geval nefast voor zowat alle bollen. (planten hebben daar iets minder last van, maar je kan er ok heel wat verliezen onder deze omstandigheden...  --13)
Zelf breng ik mijn verzameling, die overigens niet zo groot is, binnen in de vorstvrije veranda wanneer het buiten te gortig wordt.

Opgelet, veel bollen in potten gaan ook verloren in niet vorstperiodes, in geval ze dan té nat zouden staan.  In die periode zijn ze immers weinig of niet actief en kunnen ze gemakkelijk gaan rotten.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: opgepotte bollen in de winterkou
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2013, 21:31:20 »
Bollen in pot is inderdaad niet zo evident. Ik ondervond dat vooral Narcis en Cyclamen heel makkelijk kunnen bevriezen in de winter. Maar ik ben er eigenlijk voor alle bollen van af gestapt, niks dan miserie, tenzij ze ingegraven zijn in de volle grond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: opgepotte bollen in de winterkou
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2013, 22:09:40 »
Dank u heren voor de antwoorden! ((12

Ik zal ze ,galanthus,dit jaar dan toch maar weer in een zandbak zetten en dan deze keer ook met voldoende zand onder de potjes.en voor de zekerheid op een plaat piepschuim.
En een beetje water maar niet teveel.Zo moet het dan lukken.