Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634817 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #600 Gepost op: 8 oktober 2011, 17:31:33 »
Ik ben nog maar dit jaar aangevangen met planten in tufsteen zoals jullie op een andere plaats in dit forum hebben kunnen lezen.  Dat was uiteraard in het voorjaar dat zoals bekend vrij vroeg heet en droog was.  Ik ben dan ook wekenlang dagelijks met de gieter aan de slag geweest om één en ander in leven te houden.  Tijdens die eerste periode heb ik heel weinig verliezen geleden - dus voldoende vocht en vrij warme temperaturen konden de planten blijkbaar best op prijs stellen.  Een aantal verliezen traden dan wel op tijdens onze koele en natte zomer van dit jaar...  Een observatie die ook tot nadenken stemt...  ::)
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2011, 19:11:54 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #601 Gepost op: 8 oktober 2011, 23:42:32 »
Inderdaad geen tuin is gelijk,het is vaak een kwestie van keuze,s maken waarbij je afhankelijk bent van allerlei omstandigheden.
Zelf koop in het voorjaar meer planten dan in deze periode.
Om een voorbeeld te noemen,Saxifraga,s zullen zich in mijn optiek makkelijker settelen in het voorjaar.
Veel moeilijke planten die je nu koopt laat je overwinteren in de pot,om ze daarna een definitieve plek te geven.
Na die Paraquilegia Kris, ben ik nog steeds op zoek,deze wordt helaas zelden aangeboden.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #602 Gepost op: 9 oktober 2011, 10:48:43 »
Ik ben nog maar dit jaar aangevangen met planten in tufsteen zoals jullie op een andere plaats in dit forum hebben kunnen lezen.  Dat was uiteraard in het voorjaar dat zoals bekend vrij vroeg heet en droog was.  Ik ben dan ook wekenlang dagelijks met de gieter aan de slag geweest om één en ander in leven te houden.  Tijdens die eerste periode heb ik heel weinig verliezen geleden - dus voldoende vocht en vrij warme temperaturen konden de planten blijkbaar best op prijs stellen.  Een aantal verliezen traden dan wel op tijdens onze koele en natte zomer van dit jaar...  Een observatie die ook tot nadenken stemt...  ::)

Dat je soms iedere dag met de gieter aan de slag moet in het voorjaar was/is net de reden voor mij om het planten te verschuiven naar het najaar Luc. Maar als je dat inderdaad goed kan volhouden zullen de meeste planten wel aanslagen.  Wat je daar zegt over de te natte zomer is zeer zeker een waarheid als een koe. Een aantal planten (vaak ook kussens) kunnen daar niet mee overweg. Denken we maar aan Asyneuma pulvinatum om maar meteen een voorbeeld te noemen. Ik wil het nog wel opnieuw proberen maar dan door zulke kussens zowat loodrecht in de stenen te plaatsen zodat het nat eruit kan , wie weet ...

 Een aantal planten zal het ook laten afweten omdat ze gewoon niet willen groeien in tuf . Volgens mij zijn bijv. Linum elegans ,cariense ed zulke planten.Tuf is een zegen voor een aantal planten maar helpt ook weer andere meteen naar de vaantjes... 

Het blijft zoeken en maar goed dat we hier onze ervaringen kunnen delen ,dat maakt het al wat makkelijker :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #603 Gepost op: 9 oktober 2011, 11:00:49 »
Inderdaad geen tuin is gelijk,het is vaak een kwestie van keuze,s maken waarbij je afhankelijk bent van allerlei omstandigheden.
Zelf koop in het voorjaar meer planten dan in deze periode.
Om een voorbeeld te noemen,Saxifraga,s zullen zich in mijn optiek makkelijker settelen in het voorjaar.
Veel moeilijke planten die je nu koopt laat je overwinteren in de pot,om ze daarna een definitieve plek te geven.
Na die Paraquilegia Kris, ben ik nog steeds op zoek,deze wordt helaas zelden aangeboden.

Ik heb in het verleden nog verschillende "zogenaamde " moeilijke planten (de term moeilijk ligt nogal moeilijk omdat moeilijk voor de een net makkelijk is en vice versa  ;D)laat in het jaar aan de tuf toevertrouwt Theo . Ik heb ooit Jankaea's in de tuf uitgeplant in de helft van november . Waarschijnlijk niet ideaal maar ze leven nog altijd ...Veel hangt af van de herfst en winter die volgt natuurlijk. Wordt het heel plots en snel winter dan vormt dat waarschijnlijk een probleem..

Mijn inziens hangt er nog eens zoveel af van het plantmateriaal. Dat is pas de belangrijkste factor denk ik wel eens. Planten mogen niet te oud zijn (te lang opgekweekt in pot en met een te groot wortelgestel) maar zeker ook niet te jong ...Te kleine en jonge plantjes vormen soms ook een probleem.

Nu hoe dan ook met mijn verzamelwoede en tijdsgebrek zal ik maar best lente,zomer,herfst en winter nemen om alles ooit een keertje beplant te krijgen ;D 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #604 Gepost op: 9 oktober 2011, 13:46:45 »
Inderdaad geen tuin is gelijk,het is vaak een kwestie van keuze,s maken waarbij je afhankelijk bent van allerlei omstandigheden.
Zelf koop in het voorjaar meer planten dan in deze periode.
Om een voorbeeld te noemen,Saxifraga,s zullen zich in mijn optiek makkelijker settelen in het voorjaar.
Veel moeilijke planten die je nu koopt laat je overwinteren in de pot,om ze daarna een definitieve plek te geven.
Na die Paraquilegia Kris, ben ik nog steeds op zoek,deze wordt helaas zelden aangeboden.

Ik heb in het verleden nog verschillende "zogenaamde " moeilijke planten (de term moeilijk ligt nogal moeilijk omdat moeilijk voor de een net makkelijk is en vice versa  ;D)laat in het jaar aan de tuf toevertrouwt Theo . Ik heb ooit Jankaea's in de tuf uitgeplant in de helft van november . Waarschijnlijk niet ideaal maar ze leven nog altijd ...Veel hangt af van de herfst en winter die volgt natuurlijk. Wordt het heel plots en snel winter dan vormt dat waarschijnlijk een probleem..

Mijn inziens hangt er nog eens zoveel af van het plantmateriaal. Dat is pas de belangrijkste factor denk ik wel eens. Planten mogen niet te oud zijn (te lang opgekweekt in pot en met een te groot wortelgestel) maar zeker ook niet te jong ...Te kleine en jonge plantjes vormen soms ook een probleem.

Nu hoe dan ook met mijn verzamelwoede en tijdsgebrek zal ik maar best lente,zomer,herfst en winter nemen om alles ooit een keertje beplant te krijgen ;D 
Mijn Jankaea's zijn altijd in het voorjaar uitgeplant Theo en Kris, en inderdaad Kris, plant je in de herfst en is het weer nadien niet gustig gezind, zal dit soort waarschijnlijk de winterperiode niet overleven. Als uitplanttijd zou ik het vroege voorjaar willen adviseren, dit om ook een te warme naperiode te voorkomen.
Wij leven nu eenmaal in een klimaat van uitersten en zullen ons daar toch aan aan moeten passen. Asyneuma daarentegen is in de zomer periode uitgeplant en heeft de meest warme periodes doorstaan. Geplant in een verticale plaats in de volle zon op tufsteen waarborgt een fantastisch kussen voor de toekomst, al hoewel de bloei tot nu toe wel wat aan de magere kant is. Anyway, voor mijzelf nog altijd een van de mooiste kussens op tuf.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #605 Gepost op: 13 oktober 2011, 19:43:32 »
Een overzicht van een klein gedeelte v/d rotstuin,die bestaat uit tufsteen.
Diverse soorten groeien in de tuf o.a. enkele Saxifraga-soorten - Ramonda,s - Linum etc.
Verder groeien in spleten en de stenige ruimte,s daar omheen Daphne,s b.v. de arbuscula.
Ook de bolgewassen Fritillaria,s en Gladiolus italicus groeien hier goed in.
De tufsteen die je hier ziet ligt er ruim 20 jaar en staat voor het grootste gedeelte v/d dag in de volle zon.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #606 Gepost op: 13 oktober 2011, 21:42:44 »
Zo Theo, dat ziet er goed uit. Ik zie Ramonda's op de voorgrond. Doen het goed daar. Verder zie ik nog veel stenen onbegroeid, dus je hebt nog plenty plek lijkt me zo, maar ik kan het niet zo goed zien. Een fotootje onder een andere hoek met minder tegenlicht zou nog wat meer licht in de 'duisternis' geven.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #607 Gepost op: 13 oktober 2011, 22:41:17 »
Zodra de mogelijkheid zich voordoet Gerrit zal ik een wat duidelijker foto posten.
Inderdaad is er nog genoeg ruimte om de stenen wat meer te "vullen".

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #608 Gepost op: 14 oktober 2011, 21:54:28 »
Een overzicht van een klein gedeelte v/d rotstuin,die bestaat uit tufsteen.
Diverse soorten groeien in de tuf o.a. enkele Saxifraga-soorten - Ramonda,s - Linum etc.
Verder groeien in spleten en de stenige ruimte,s daar omheen Daphne,s b.v. de arbuscula.
Ook de bolgewassen Fritillaria,s en Gladiolus italicus groeien hier goed in.
De tufsteen die je hier ziet ligt er ruim 20 jaar en staat voor het grootste gedeelte v/d dag in de volle zon.

Ziet er vast en zeker erg mooi uit, Theo. Dit doet zelfs verlangen naar nog meer gedetailleerde foto's...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #609 Gepost op: 14 oktober 2011, 22:23:16 »
Ik denk dat ik niks anders kan doen dan me bij de rest aansluiten Theo.
in 1 woord prachtig :) :) :).
En dan een mooi tuinhuis (je) op de achtergrond lijkt me heerlijk om daar te zitten en dan zo over je eigen tuin uitkijken.
en van je eigen werk genieten.
veel plezier er mee.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #610 Gepost op: 13 november 2011, 21:01:53 »
De knoppen van  deze Saxifraga federici-augustii subsp. federici-augusti op de tufsteen zijn nu reeds alweer te zien. Het is echter nog wachten tot half februari eer de prachtige schutbladeren, bloemstengels en bloemen te zien zullen zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #611 Gepost op: 13 november 2011, 21:12:49 »
Nu de bloei in de tuin wat achterwege blijft, zijn rotsplanten met mooie rozetten echt wel de blikvangers.
Zo ook deze Saxifraga paniculata ‘Baldensis’,(foto 1) die al enige jaren op de tuf staat en nu stilaan over de rotsen begint te groeien.
Ook Saxifraga paniculata minutissima (foto 2) staan al een tijdje op de tuf en begint zich nu uit te breiden.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2011, 16:43:22 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #612 Gepost op: 1 januari 2012, 10:31:21 »
Al een eindje geleden dat we hier iets zagen, maar op de tufstenen staat binnenkort weer van alles te gebeuren.
Het zijn vooral de Engleria's onder de saxjes die langzaam maar zeker voor wat kleur zullen zorgen. Ik kan nauwelijks wachten!
S. federici-augustii subsp. grisebachii (foto 1 en 2)
S. stribrnyi (foto 3)
S. federici-augustii subsp. federici-augustii (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #613 Gepost op: 22 januari 2012, 16:09:38 »
Drie weken later staat S. federici-augustii subsp. federici-augustii inmiddels al zover.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #614 Gepost op: 22 januari 2012, 16:10:34 »
Ook S. federici-augustii subsp. grisebachii doet gestaag verder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen