Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635123 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #420 Gepost op: 22 maart 2011, 11:39:58 »
Lily-Anne, als je eens volgende link aanklikt kan je vanaf hier berichten lezen die gaan oa over het boren van gaten
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.msg2316#msg2316
Wijzelf gaan er hier de komende weken ferm werk van maken om al de plantjes die graag in tuf staan een plaatsje te geven.  :)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2011, 13:20:20 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #421 Gepost op: 22 maart 2011, 11:46:19 »
Ik ben al benieuwd wat er allemaal  op die stenen zal groeien !
hou ons zeker op de hoogte , dan genieten wij ook wat mee op afstand! Ik heb ook nog enkele tufstenen staan , die nog moeten uitgeboord en beplant worden ! ik vraag me wel af met welke boor  jullie  de gaten het  gemakkelijkst kunnen maken en doe je dat als de steen al op de juiste plaats ligt of vooraf ?
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne,

het is zoals Luc zegt; hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.msg2316#msg2316 en http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.msg2317#msg2317 te zien.

En het gebeurt met een gewoon steenboor.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #422 Gepost op: 22 maart 2011, 11:48:13 »
Lily-Anne, als je in dit topic eens volgende link aanklikt kan je onderaan de berichten lezen, die gaan oa over het boren van gaten enz.
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.90
Wijzelf gaan er hier de komende weken werk van maken om al de plantjes die graag in tuf staan een plaatsje te geven.


Luc,

ik kijk er ook al naar uit om het verloop van je nieuwe project hier te kunnen volgen...

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #423 Gepost op: 23 maart 2011, 18:25:05 »

ik zou graag advies krijgen over een probleem, dat iedereen, die tufsteen gebruikt wel moet kennen. Mos. Ik probeer mijn planten te laten groeien in tufsteenbroodjes. En nu na zo'n 2 jaar zien mijn stenen er niet uit. Helemaal bedekt met een dikke laag mos. Misschien moet ik dit niet als een probleem zien en moeten de planten gewoon nog wat groeien om zo het mos te onderdrukken. Maar ik vind het lelijk staan. Met een krabbertje lukt het wel om vooral op platte stukken het weg te krijgen, maar op gebroken vlakken gaat dat niet. Ik heb in het verleden wel geexperimenteerd met mosdoder op gewone tuinplanten. Ik gebruikte dan ongeveer de helft van de aangegeven dosis. En dat ging goed. Mos werd zwart en de planten bleven in leven. Maar ik durf het niet toe te passen op mijn 'kostbare' rotsplanten. Wie heeft ervaring en kan mij adviseren. Of is dit al lang en breed op een andere plaats besproken.

Gerrit.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #424 Gepost op: 23 maart 2011, 21:30:29 »
Gerrit,je zou het kunnen proberen d.m.v. azijn,met een kwastje de bemoste stenen bewerken.
Valt me wel op dat dit vooral voorkomt bij de tufsteenbroodjes.Bij de tufsteen die ik heb komt het bijna niet voor.
Succes ermee!!!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #425 Gepost op: 23 maart 2011, 21:45:19 »

ik zou graag advies krijgen over een probleem, dat iedereen, die tufsteen gebruikt wel moet kennen. Mos. Ik probeer mijn planten te laten groeien in tufsteenbroodjes. En nu na zo'n 2 jaar zien mijn stenen er niet uit. Helemaal bedekt met een dikke laag mos. Misschien moet ik dit niet als een probleem zien en moeten de planten gewoon nog wat groeien om zo het mos te onderdrukken. Maar ik vind het lelijk staan. Met een krabbertje lukt het wel om vooral op platte stukken het weg te krijgen, maar op gebroken vlakken gaat dat niet. Ik heb in het verleden wel geexperimenteerd met mosdoder op gewone tuinplanten. Ik gebruikte dan ongeveer de helft van de aangegeven dosis. En dat ging goed. Mos werd zwart en de planten bleven in leven. Maar ik durf het niet toe te passen op mijn 'kostbare' rotsplanten. Wie heeft ervaring en kan mij adviseren. Of is dit al lang en breed op een andere plaats besproken.

Gerrit.

Inderdaad een probleem waar er nog mensen mee worstelen Gerrit !
Op deze link wordt er ook al een woordje over gezegd.  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.msg8494#msg8494

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #426 Gepost op: 23 maart 2011, 22:30:12 »
Naast " natuurazijn " is er ook nog een product in de handel , maar ik kan het niet meteen noemen . Ik zal eens moeten kijken in mijn nota's , maar misschien dat Ger al eerder antwoord want ik heb de tip van hem...
Nu ,ik heb  nog nooit wat gebruikt maar schraap tijdens droge periodes in de zomer wel wat overtollig mos weg (als ik tijd vind..)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #427 Gepost op: 24 maart 2011, 17:23:16 »
Was vergeten te antwoorden. Het middel dat alle mossen doodt zonder ook maar enig letsel toe te brengen aan onze dierbare planten heet ''Mogeton''
Schrik niet van de prijs, ik meen me te herinneren dat ik 180,- Euro heb neergeteld voor een kilo. Een voordeel is dat je hier bijna je leven mee vooruit kunt.
Dat geldt zeker voor mij op mijn 64 ste. Dit is een middel welk door een aantal mensen samen gekocht moet worden, dan valt het nog enigszins mee.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #428 Gepost op: 24 maart 2011, 17:57:58 »
Bedankt Ger, ik ben ook 64, dus even rekenen: 100 min 64 is 36. Nog 36 jaar plezier van Mogeton. 180 euro gedeeld door 36 is 5 euro per jaar. Niet veel toch.

Gerrit

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #429 Gepost op: 24 maart 2011, 21:55:07 »
Ik gebruik al vele jaren Mogeton op mijn zaadpotjes (zonder problemen voor de zaailingen). Maar moet het dan ook maar eens proberen gewoon in de tuin.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #430 Gepost op: 24 maart 2011, 22:01:28 »
Ja inderdaad , MOGETON ...nu weet ik het ook weer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #431 Gepost op: 24 maart 2011, 22:06:03 »
Deze vorm van Primula marginata is bij mij een heeeeel slechte bloeier. Heb hem misschien al 10 jaar en hij bloeit nu pas de tweede keer !
Het is eerder een bladplant die met zijn getande en mooi berijpte bladeren niet persé hoeft te bloeien...
Deze staat natuurlijk misschien net iets te arm in de tufsteen maar ook mijn exemplaar in een trog met een rijker mengsel wil niet meer bloeien...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #432 Gepost op: 25 maart 2011, 19:15:47 »
Deze vorm van Primula marginata is bij mij een heeeeel slechte bloeier. Heb hem misschien al 10 jaar en hij bloeit nu pas de tweede keer !
Het is eerder een bladplant die met zijn getande en mooi berijpte bladeren niet persé hoeft te bloeien...
Deze staat natuurlijk misschien net iets te arm in de tufsteen maar ook mijn exemplaar in een trog met een rijker mengsel wil niet meer bloeien...
Toch een doorzetter, Kris. En jij ook trouwens.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #433 Gepost op: 25 maart 2011, 21:11:11 »
Toch een doorzetter, Kris. En jij ook trouwens.

We geven niet op Pim ,maar uiteindelijk doen die planten toch lekker hun zin....
Maar dat is soms wel dik in orde zoals bij deze bloeiende Paraquilegia van vandaag ...Toch weer 4 bloemen dit jaar .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #434 Gepost op: 25 maart 2011, 21:26:13 »
Om nog even terug te komen op dat 'mos'.
Hoewel ik vind dat er bijzonder mooie mossen zijn kan het inderdaad storend
werken als je daartussen je kleine dure schatjes moet gaan zoeken met een loep.
Zou af en toe een gift van 'kalk', uiteraard enkel bij kalkminnende rotsplanten,
soelaas kunnen brengen (zuur neutraliseren) ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)