Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Op zoek naar het Venusschoentje

<< < (3/8) > >>

Gerrit Eijkelenboom:
De Vercors is bekend om zijn woeste kalkrotsen, maar waar wij waren was het een vredig landschap.

Gerrit Eijkelenboom:
Enkele aardige planten kwamen aan de camera lens voorbij.

1. Plakken tijm op de rotsen gekleefd zijn een mooi gezicht.
2. De Globularia cordifolia deed mij aan mijn achtergelaten tuin in de gloeiende hitte denken.
3. Campanula cochleariifolia herinnerde mij eraan, dat ik deze nodig maar weer eens moest aanschaffen, na hem voor de   
    zoveelste keer te zijn kwijtgespeeld.
4. Pinguicula grandiflora met honderden, zo niet duizenden plotseling in een greppel langs de weg, dat zal LA wel spijten.

Gerrit Eijkelenboom:
Vanaf Die, onze verblijfplaats hebben we een lange tocht ondernomen naar de eerste uitlopers van de Alpen. De zgn DrĂ´me-Alpen, meer precies het nationaal park Les Ecrins. Een bergmassief met toppen van rond de 3000m, waar geen enkele weg door heen loopt.
Het bekende ski-oord Orcieres-Merlette was het begin van een wandeling in het berglandschap, dat nog maar net ontwaakte uit zijn besneeuwde winterrust. Het gras was nog doods en slechts enkele bloemen waagden zich ertussen. Toch zagen we enkele begerenswaardige rotsplanten.

De Alpen orchidee, Dactylorhiza alpestris was het eigenlijke doel van de tocht en we zagen hem meteen aan het begin bij het verlaten van het dorp. De plant gedijt kennelijk goed in een kletsnatte omgeving. Zonder waterdichte schoen was het geen doen daar.

Gerrit Eijkelenboom:
Een eenzame Purperorchis, Orchis purpurea, geniet van het uitzicht. Ik wist niet, dat deze orchidee op 1500m kon groeien.

Gerrit Eijkelenboom:
Aan het begin van de wandeling liepen we langs een leger van rustende en roestende machines, die in de winter de sneeuw moeten behandelen en al gauw dienden zich de eerste bergplanten aan.

1. Narcissus poeticus, die overigens ook veel lager groeit
2. Trollius europeus.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie