Auteur Topic: Bloei in de schaduw 2024  (gelezen 1211 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei in de schaduw 2024
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2024, 19:45:04 »
Is er iemand die het verschil weet tussen de 'gewone' Haberlea rhodopensis en deze H. rh. var Ferdinandi Coburghi ?? Zie ook de foto hierboven.
Luc, lees dit eens: https://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2013Nov291385684453IRG47November2013.pdf

Bedankt Herman, interessant artikel !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2024, 10:51:21 »
Rhodothamnus chamaecistus is een plant die hier toch bij de grote uitdagingen hoort ....Eigenlijk is het niet uitsluitend een schaduwplant misschien ? Alhoewel ik hem in SloveniĆ« meestal in de rotsen zag aan de schaduwkant .....Maar in onze zomers van de laatste jaren (niet dit jaar!!!)kan  hij niet zomaar bakken in de zon want dan is hij gegarandeerd dood ...Ik zag hem al wel in rotstuinen in Duitsland bijvoorbeeld waar hij behoorlijk wat zon krijgt en er niet onder lijd . Maar het zuiden van Duitsland heeft toch een ander klimaat dan wij .Hoe dan ook is het geen  plant voor zure grond wat ik vroeger eerst wel dacht ...In het peatbed werd het dan ook nooit wat op langere termijn .Dit exemplaar in pot geeft voor het eerst enkele bloempjes ...Schamel in vergelijking met hoe ze in de natuur kunnen bloeien.
Ik heb nu enkele proeven lopen met 2 uitgeplante exemplaren waarover later hopelijk meer ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2024, 17:24:20 »
Rhodothamnus chamaecistus is een plant die hier toch bij de grote uitdagingen hoort ....Eigenlijk is het niet uitsluitend een schaduwplant misschien ? Alhoewel ik hem in SloveniĆ« meestal in de rotsen zag aan de schaduwkant .....Maar in onze zomers van de laatste jaren (niet dit jaar!!!)kan  hij niet zomaar bakken in de zon want dan is hij gegarandeerd dood ...Ik zag hem al wel in rotstuinen in Duitsland bijvoorbeeld waar hij behoorlijk wat zon krijgt en er niet onder lijd . Maar het zuiden van Duitsland heeft toch een ander klimaat dan wij .Hoe dan ook is het geen  plant voor zure grond wat ik vroeger eerst wel dacht ...In het peatbed werd het dan ook nooit wat op langere termijn .Dit exemplaar in pot geeft voor het eerst enkele bloempjes ...Schamel in vergelijking met hoe ze in de natuur kunnen bloeien.
Ik heb nu enkele proeven lopen met 2 uitgeplante exemplaren waarover later hopelijk meer ....

Een prachtige soort vind ik dat Kris, langs hier zie je ze echter zelden of nooit aangeboden denk ik.  Cliff Booker heeft een aantal prachtig bloeiende exemplaren zag ik ooit passeren.
Harelbeke-West-Vlaanderen