Auteur Topic: Cyclamen 2011  (gelezen 66955 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #195 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:32:50 »
Dat wordt stilaan een indrukwekkend Cyclamen bosje Kris - héél mooi als je't mij vraagt.
Staat er eventueel ook nog iets anders tussen dat op een ander moment van het jaar - als de Cyclamen in rust zijn - de nodige aandacht trekt ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #196 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:48:43 »
Dat wordt stilaan een indrukwekkend Cyclamen bosje Kris - héél mooi als je't mij vraagt.
Staat er eventueel ook nog iets anders tussen dat op een ander moment van het jaar - als de Cyclamen in rust zijn - de nodige aandacht trekt ?

Dank voor de complimenten Luc. Heel goeie vraag die ook mij al langer bezig houd ... vond dit geen makkelijke opgave omdat ik wil dat vanaf september tot maart/april de volle aandacht gaat naar de prachtige bladvormen van de hederifoliums ...Zij moeten de eyecatchers blijven ... Dus zo vanaf juli /augustus tot maart/april is de zaak oké maar dan volgt een periode van niets gedurende april/juli ...Om de bladvormen wat te ondersteunen (het vele zilver dat erin zit)heb ik als begeleiders voor het voorjaar en winter een aantal Galanthus toegevoegd tussen de bladtoeven... Ook zit er dan wat Eranthis tussen en ook de combinatie met een aantal goede Hepatica's (ook weer geselecteerd op blad en bloem ) bevalt wel .Denk eraan om misschien nog wat kleine Fritjes te proberen . Nu deze periode vind ik  de combinatie met Colchicum aggripinum wel goed.
Voor de vroege zomer ben ik nu bezig met de aanplant van een aantal Orchis -soorten. Maar ik wil voor de zomer nog wat extra's zonder dat deze dominant zijn en de mooie bladvormen storen later in het jaar. Moest iemand ideeen hebben , ze zijn altijd welkom.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #197 Gepost op: 25 augustus 2011, 08:41:32 »
Ik kan alleen maar Luc beamen, heel indrukwekkend, dat "Cyclamen-bosje".

Ik zou misschien proberen te combineren met de lage Alliumsoortjes die vooral 's zomers bloeien (Allium forrestii, Allium oreophyllum, allium sibthorpianum, Allium cernuum) maar misschien is dit niet je "cup of tea". Of misschien ook wel Acis nicaeensis en Acis autumnale.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #198 Gepost op: 25 augustus 2011, 09:29:27 »
Misschien krijg je wel waardevolle tips van Ian Young bij zijn lezing van 5 november Kris, wanneer hij het heeft over de "Time share" in zijn tuin - met name een hele resem bolgewassen die opéénvolgend bloeien en die het hele groeiseizoen voor de nodige afwisseling zorgen... Ik denk dat Dactylhoriza's en Lelies daarbij een hoofdrol kunnen spelen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2630
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #199 Gepost op: 25 augustus 2011, 10:41:21 »
Mooie collectie Kris,zo worden we in de nazomer nog rijkelijk beloond met veel moois.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #200 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:08:09 »
Misschien krijg je wel waardevolle tips van Ian Young bij zijn lezing van 5 november Kris, wanneer hij het heeft over de "Time share" in zijn tuin - met name een hele resem bolgewassen die opéénvolgend bloeien en die het hele groeiseizoen voor de nodige afwisseling zorgen... Ik denk dat Dactylhoriza's en Lelies daarbij een hoofdrol kunnen spelen...

Had ik reeds mijn joker op ingezet Luc !  ;D Neen ik geloof echt dat Ian ons op dat gebied schitterende tips kan aanbieden, dus volgend jaar na de lezing herken je hopelijk mijn Cyclamen-bed niet meer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #201 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:10:47 »
Mooie collectie Kris,zo worden we in de nazomer nog rijkelijk beloond met veel moois.

Dank je Theo , je noemt inderdaad één van de grote voordelen van de cyclaampjes op !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #202 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:15:24 »
Cyclamen beginnen ook mij meer en meer te interesseren, Wim, mooie bladvormen trouwens van de coums.

Wanneer ik die prachtige uitgegroeide hederifoliums van u zie Kris, besef ik dat ik nog een hele weg heb af te leggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #203 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:25:45 »
Ik kan de rest alleen maar bijvallen alles is al gezegd.
maar het blijft schitterend kris.
vooral met deze sombere dagen mooie cyclamen in bloei
complimenten

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #204 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:36:56 »
prachtig om zien Kris !
gr
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #205 Gepost op: 25 augustus 2011, 22:06:48 »
Thanks LA en Bert .

Ik kan alleen maar Luc beamen, heel indrukwekkend, dat "Cyclamen-bosje".
Ik zou misschien proberen te combineren met de lage Alliumsoortjes die vooral 's zomers bloeien (Allium forrestii, Allium oreophyllum, allium sibthorpianum, Allium cernuum) maar misschien is dit niet je "cup of tea". Of misschien ook wel Acis nicaeensis en Acis autumnale.

Ik heb nog niet zoveel kennis van dit geslacht Wim en onbekend is  vaak onbemind, dus ga ik dat wel eens uitvlooien .Bedankt voor de tip.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #206 Gepost op: 7 september 2011, 23:19:51 »
Ik vind het een beetje spijtig en onterecht dat we niet zo vaak Cyclamen cilicium tegenkomen in onze tuinen en rotstuinen ...
Doet het echt goed hier en start met bloeien als de hederifoliums het hier stilaan laten afweten. Dus de ideale opvolger van hederifolium...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #207 Gepost op: 7 september 2011, 23:23:36 »
Subsp. anatolicum komt voor in Zuidelijk Turkije (van Milas in het westen tot Mersin in het oosten), op Rhodos en in Noord-Cyprus.
De moederplanten van mijn planten komen van Rhodos waar ze groeiden op een zeer windrijke plaats. Verbazend behouden de nakomelingen ook de gedrongen groeiwijze met de vrij kleine bladeren.

Jawel ik ken het plekje op Rhodos , het waait daar behoorlijk ...Hierbij  een foto van de habitat.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #208 Gepost op: 8 september 2011, 21:35:28 »
Ik vind het een beetje spijtig en onterecht dat we niet zo vaak Cyclamen cilicium tegenkomen in onze tuinen en rotstuinen ...
Doet het echt goed hier en start met bloeien als de hederifoliums het hier stilaan laten afweten. Dus de ideale opvolger van hederifolium...
Nog bedankt voor de tip afgelopen zaterdag Kris. Dank zij Kris (had ze zelf n.l. niet zien staan) kon ik voor 2.50 Euro een schitterend exemplaar (bol al 9 cmØ en volgens Kris een veel belovend blad) van C. cilicium aan mijn Cyclamen collectie toevoegen. Alleen nog geen bloemen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Cyclamen 2011
« Reactie #209 Gepost op: 9 september 2011, 20:56:42 »
Een bescheiden bijdrage tussen al dit Cyclamengeweld, een gewone C. hederifolium.
Lichtervelde, West-Vlaanderen