Auteur Topic: Iris 2020  (gelezen 46480 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2020, 07:22:20 »
Op een donkergrijze start van de dag brengen we wat zonneschijn ....Iris reticulata 'Sunshine'
En 'Happiness ' die erop gelijkt (meer duidelijke dikkere stipjes in de bloem en bloem wat voller )komt er ook aan ...
Ik vind die gele bloeiers altijd iets meer en opvallender hebben dan de (te ?) vele blauwe selecties die in omloop zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2020, 07:28:46 »
Mijn laatste hybride met iris narbutii die uit zaden is opgekweekt : Iris narbutii x subdecolorata
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2020
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2020, 10:59:34 »
Op een donkergrijze start van de dag brengen we wat zonneschijn ....Iris reticulata 'Sunshine'
En 'Happiness ' die erop gelijkt (meer duidelijke dikkere stipjes in de bloem en bloem wat voller )komt er ook aan ...
Ik vind die gele bloeiers altijd iets meer en opvallender hebben dan de (te ?) vele blauwe selecties die in omloop zijn.

Ja ik snap goed wat je bedoeld Luc . Beide soortjes zijn zeer welkom . Al zijn de verschillen tussen beiden niet zo groot . Ik heb hier nog te weinig reticulata's in de tuin , dus nog werk aan de winkel . Die donkere paarse vind ik ook wel mooi .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2020
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2020, 11:00:58 »
Mijn laatste hybride met iris narbutii die uit zaden is opgekweekt : Iris narbutii x subdecolorata

Mooi , zou er ook al gekruist zijn met persica Luc ....om alzo een soort persica te hebben die beter te kweken is ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2020, 17:51:21 »
Mijn laatste hybride met iris narbutii die uit zaden is opgekweekt : Iris narbutii x subdecolorata

Mooi , zou er ook al gekruist zijn met persica Luc ....om alzo een soort persica te hebben die beter te kweken is ?
Voor zover ik weet geen hybriden met persica.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2020
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2020, 17:57:43 »
Hier laat Iris x 'Deep blue sea' zich ook bewonderen, nog zo'n Mc murthrie kruising (waarbij I. sophenensis is gebruikt) e het hier alvast veel beter doet dan de 'gewone' reticulata's.

Een paar foto's in de regen en eentje droog :



 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2020, 19:38:33 »
Deze drie collecties van Iris reticulata tonen hoe breed de variatie in de natuur kan zijn.
1. Deze collectie uit Turkije heeft paarse bloemen met een smalle gele streep. De bloemblaadjes meten een 3-tal cm. en de bloem staat nu
    op een steel van slechts 2,5 cm. De bladeren zelf zijn nagenoeg niet te zien.
2. Deze collectie uit Azerbaijan heeft erg kleine bloemen (2,5 cm diameter op stelen van 5 cm). Het blad is hier al erg ver ontwikkeld.
    Het is zeer aannemelijk dat deze collectie in de toekomst als een nieuwe soort wordt beschreven.
3. De laatste collectie komt uit het Alvand gebergte in Iran en heeft opvallend grote lichtblauwe bloemen (4,5 cm diameter op stelen van 6
    cm). De bladeren zijn goed zichtbaar maar nog niet volledig ontwikkeld.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2020, 19:57:35 »
Een iris van het juno type met erg grote bloemen - Iris nicolai uit Uzbekistan
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2020
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2020, 09:43:04 »
Deze drie collecties van Iris reticulata tonen hoe breed de variatie in de natuur kan zijn.
1. Deze collectie uit Turkije heeft paarse bloemen met een smalle gele streep. De bloemblaadjes meten een 3-tal cm. en de bloem staat nu
    op een steel van slechts 2,5 cm. De bladeren zelf zijn nagenoeg niet te zien.
2. Deze collectie uit Azerbaijan heeft erg kleine bloemen (2,5 cm diameter op stelen van 5 cm). Het blad is hier al erg ver ontwikkeld.
    Het is zeer aannemelijk dat deze collectie in de toekomst als een nieuwe soort wordt beschreven.
3. De laatste collectie komt uit het Alvand gebergte in Iran en heeft opvallend grote lichtblauwe bloemen (4,5 cm diameter op stelen van 6
    cm). De bladeren zijn goed zichtbaar maar nog niet volledig ontwikkeld.

Zeker de moeite om die drie eens van dichterbij te bekijken.  De Turkse collectie krijgt mijn stem omdat hij volledig bladloos bloeit zodat de bloemen het best tot hun recht komen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2020
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2020, 11:54:48 »
Een iris van het juno type met erg grote bloemen - Iris nicolai uit Uzbekistan

Perfecte plant en perfect gekweekt .... :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2020
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2020, 11:57:02 »
Deze drie collecties van Iris reticulata tonen hoe breed de variatie in de natuur kan zijn.
1. Deze collectie uit Turkije heeft paarse bloemen met een smalle gele streep. De bloemblaadjes meten een 3-tal cm. en de bloem staat nu
    op een steel van slechts 2,5 cm. De bladeren zelf zijn nagenoeg niet te zien.
2. Deze collectie uit Azerbaijan heeft erg kleine bloemen (2,5 cm diameter op stelen van 5 cm). Het blad is hier al erg ver ontwikkeld.
    Het is zeer aannemelijk dat deze collectie in de toekomst als een nieuwe soort wordt beschreven.
3. De laatste collectie komt uit het Alvand gebergte in Iran en heeft opvallend grote lichtblauwe bloemen (4,5 cm diameter op stelen van 6
    cm). De bladeren zijn goed zichtbaar maar nog niet volledig ontwikkeld.

Prachtig om die variaties te bewonderen .

Voor mij ook de Turkse selectie op 1 en op 2 de Iraanse vorm ....De selectie van Azerbaijan is ook mooi maar spijtig dat er meer blad aan zit .Maar nu zijn we aan het muggen ziften natuurlijk  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2020
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2020, 16:53:20 »
Hier zie je de kleine verschillen tussen Iris 'Happiness ' (foto 1) en Iris 'Sunshine' (foto 2 )

De eerste heeft meer uitgesproken stippen op de bloemblaadjes en bredere bloemblaadjes dan de tweede .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2020
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2020, 16:54:52 »
Hier zie je de kleine verschillen tussen Iris 'Happiness ' (foto 1) en Iris 'Sunshine' (foto 2 )

De eerste heeft meer uitgesproken stippen op de bloemblaadjes en bredere bloemblaadjes dan de tweede .

Akkoord, er zijn toch wel verschillen die misschien wel een extra naam rechtvaardigen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2020
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2020, 18:09:32 »
Deze drie collecties van Iris reticulata tonen hoe breed de variatie in de natuur kan zijn.
1. Deze collectie uit Turkije heeft paarse bloemen met een smalle gele streep. De bloemblaadjes meten een 3-tal cm. en de bloem staat nu
    op een steel van slechts 2,5 cm. De bladeren zelf zijn nagenoeg niet te zien.
2. Deze collectie uit Azerbaijan heeft erg kleine bloemen (2,5 cm diameter op stelen van 5 cm). Het blad is hier al erg ver ontwikkeld.
    Het is zeer aannemelijk dat deze collectie in de toekomst als een nieuwe soort wordt beschreven.
3. De laatste collectie komt uit het Alvand gebergte in Iran en heeft opvallend grote lichtblauwe bloemen (4,5 cm diameter op stelen van 6
    cm). De bladeren zijn goed zichtbaar maar nog niet volledig ontwikkeld.

Prachtig om die variaties te bewonderen .

Voor mij ook de Turkse selectie op 1 en op 2 de Iraanse vorm ....De selectie van Azerbaijan is ook mooi maar spijtig dat er meer blad aan zit .Maar nu zijn we aan het muggen ziften natuurlijk  -2(
Zelf vind ik de Iraanse collectie heel apart als ik de bloem “life” zie.  Bijna zeker apart genoeg om een onbeschreven soort te zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Iris 2020
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2020, 19:12:15 »
Prachtige Irissen worden hier getoond …..! ((14

Hier komen ook de eerste soortjes in bloei …..

Iris hyrcana


Iris reticulata 'Eyecatcher' , een nieuwkomer
Ieper , West-Vlaanderen