Auteur Topic: Primula 2013  (gelezen 111610 keer)

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Primula 2013
« Reactie #510 Gepost op: 3 november 2013, 15:56:21 »
Eens een dubbele voor de verandering. ;D ;)

Primula auricula 'Fred Booley'





Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula 2013
« Reactie #511 Gepost op: 13 november 2013, 21:01:42 »
Hier een foto van mijn P. muscarioides, die ondanks de eerste natte sneeuw en nachtvorst nog steeds vrolijk bloeit.  Ik twijfel nu een beetje of die het wel is. Hij lijkt qua bloei en 'poeder' erg op de P. capitata, alhoewel die laatste bij mij veel fletser van kleur is. 

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Primula 2013
« Reactie #512 Gepost op: 13 november 2013, 22:53:11 »
Hier een foto van mijn P. muscarioides, die ondanks de eerste natte sneeuw en nachtvorst nog steeds vrolijk bloeit.  Ik twijfel nu een beetje of die het wel is. Hij lijkt qua bloei en 'poeder' erg op de P. capitata, alhoewel die laatste bij mij veel fletser van kleur is.
Volgens mij géén P. muscarioides Jonna, denk eerder P. capitata. Dat deze bij jouw veel fletser bloeit kan, kijk hier http://www.primulaworld.com/PWweb/photogallery.htm maar eens en ontdek de kleurverschillen die op kunnen treden.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Primula 2013
« Reactie #513 Gepost op: 14 november 2013, 08:16:02 »
Hier een foto van mijn P. muscarioides, die ondanks de eerste natte sneeuw en nachtvorst nog steeds vrolijk bloeit.  Ik twijfel nu een beetje of die het wel is. Hij lijkt qua bloei en 'poeder' erg op de P. capitata, alhoewel die laatste bij mij veel fletser van kleur is.
Hij is mooi.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula 2013
« Reactie #514 Gepost op: 14 november 2013, 10:03:52 »
Dank je voor de link Cor.
Het is wel duidelijk dat het de P. capitata is. De zaden komen van  B & T World Seeds  :(

Ja Gerard, hij is mooi, maar niet wat ik verwacht had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Primula 2013
« Reactie #515 Gepost op: 14 november 2013, 12:32:26 »
Cor,  waarom denk je dat het niet P.muscarioides is? Je noemt kleurverschillen, maar kleur is nauwelijks een determinatie parameter. B & T staat toch bekend als zeer betrouwbaar. Dat mag ook wel gezien de prijzen. Misschien heeft Jonna nog wel een foto van de hele plant. Cor, ik ben geen deskundige op het gebied van Primula's hoor, verre van dat. Maar er is wel veel variatie in een en dezelfde species. Kijk ook maar eens hier bij Kevockgarden.

http://www.kevockgarden.co.uk/plantlist/p13sep_primula_muscarioides.htm

Ikzelf heb Primula capitata var moreeana. Het bloemhoofdje wordt al naar gelang hij ouder wordt steeds groter. Eerst zijn de afzonderlijk bloemetjes van de krans vrijwel horizontaal om later naar beneden te buigen. Een de bloem wordt ook steeds langer.
Jonna noemt de aanwezigheid van meel. Ook dat is volgens mij een variabele parameter.
Moeilijk hoor.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2013, 13:20:19 door Gerrit Eijkelenboom »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Primula 2013
« Reactie #516 Gepost op: 14 november 2013, 14:46:50 »
Ik weet dat kleurverschillen niet direct een determinatie criterium zijn Gerrit, maar Jonna noemde de fletsere kleur vandaar dat ik er even op wees.
We moeten op dit moment natuurlijk afgaan op alleen de foto van één bloem. Maar wat mij motiveerd voor mijn gedachte dat het géén P. muscarioides is, is de vorm van de bloem. De bloeiwijze bij P. muscarioides begint, bij mijn weten niet met een vrijwel horizontale bloemkrans, P.capitata wel. Voorts zijn de bloembuisjes bij P. muscarioides langer dan op de foto van het exemplaar van Jonna. Bemeling is bij beide in meer of mindere mate aanwezig. Blad van P. capitata is zilver/wit aan de onderkant, dat van P. muscarioides is meer licht groen. Bladeren van P. muscarioides zijn ook iets breder, minder lang en minder gekarteld dan die van P. capitata.
Maar een foto van de gehele plant en/of specifiek van het blad (boven + onder) zou meer zekerheid geven. Determinatie van alleen een foto van een bloem is eigenlijk niet betrouwbaar.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2013, 14:51:18 door Cor van Kapel »

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula 2013
« Reactie #517 Gepost op: 14 november 2013, 16:01:17 »
Het is nu te donker om nog foto's te nemen, ik zal dat morgen proberen te doen.
Op pagina 33 van dit topic staat een foto van de plant toen de bloemknop net gevormd was.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Primula 2013
« Reactie #518 Gepost op: 14 november 2013, 17:59:52 »
Ja, dat is waar ook. Ik herinner me nu weer het vreemd gevormde blad.
Nou, het lijkt volgens mij niet op P. mucarioides, noch op P. capitata (v mooreana)

Ik zou een mail sturen naar Pam Eveleigh van Primula World. Wat ik er van weet is zij heel toegankelijk en kun je haar altijd benaderen met een vraag over identificatie. Blad en bloem opsturen.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula 2013
« Reactie #519 Gepost op: 15 november 2013, 20:34:59 »
Ik heb vandaag nog wat foto's proberen te nemen, maar het stormde nogal hier. Ik heb alleen een compactcamera en ben niet zo heel goed in het nemen van foto's en met de harde wind was het onmogelijk om 'scherp' te stellen.
Als ik hier niet verder kom zal ik Gerrit's suggestie volgen en Pam Eveleigh van Primula World contacteren.

De eerste serie foto's is van de bloem. Gelukkig zijn alle 4 mijn plantjes in een verschillend stadium.



Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Primula 2013
« Reactie #520 Gepost op: 15 november 2013, 20:37:07 »
En dan wat foto's van het blad en de hele plant.

De laatste foto laat een 'extra bladvorming zien'? Heb ik nog niet eerder gezien bij een Primula

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Primula 2013
« Reactie #521 Gepost op: 17 november 2013, 12:07:26 »
En dan wat foto's van het blad en de hele plant.

De laatste foto laat een 'extra bladvorming zien'? Heb ik nog niet eerder gezien bij een Primula
Jonna, ik heb in de tuin een primula staan die er sterk op gelijkt: Primula capitata ssp. mooreana
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867