Auteur Topic: Townsendia  (gelezen 38975 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Townsendia
« Reactie #135 Gepost op: 12 september 2022, 21:01:58 »
Zijn er nog mensen met Townsendia in de tuin? Of blijken ze dan toch net iets te hoog gegrepen voor ons klimaat? Een van de gemakkelijkste is deze Towsendia montana minima. Staat hier wel in een overdekte trog.

Heel mooi...Frankie.

Ik ben er echter niet honderd procent zeker van of uw plant wel een Townsendia montana is. Het zou Townsendia incana ssp. minima kunnen zijn. Het lijkt in ieder geval helemaal op de mijne. Ik weet niet of er een minima bestaat van Townsendia montana (syn. albigena).

Misschien kan Gerrit er iets over zeggen?

En of je me gelooft of niet... ik heb net mijn Townsendia's gecontroleerd en ontdekte een open bloem op Townsendia montana.

Er zijn dus nog meer "gekken" die hopeloos verknocht zijn aan deze kleine Townsendia...😉

Het is best mogelijk dat het om T. incana gaat, Thomas. Ik heb hem al jaren onder de naam T. montana minima. Maar hoe dan ook, het is één van de beste Townsendia's voor ons klimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Townsendia
« Reactie #136 Gepost op: 12 september 2022, 21:52:30 »
Je hebt helemaal gelijk...Frankie. Deze Townsendia is een van de beste omdat hij meerdere keren per seizoen bloeit.  Ik ga het morgen ook eens proberen, en een exemplaar in de rotstuin planten.... met een kleine luifel.

Ik denk dat de taxonomie van Townsendia een beetje verwarrend is. Zelfs sommige verkopers hebben het soms mis. Gisteren kocht ik nog een Townsendia op een kleine plantenbeurs. Het werd gelabeld als Townsendia mensana... wat natuurlijk helemaal niet waar is. Ik zou het identificeren als Townsendia condensata...of wat denk je?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Townsendia
« Reactie #137 Gepost op: 13 september 2022, 16:42:57 »
Zijn er nog mensen met Townsendia in de tuin? Of blijken ze dan toch net iets te hoog gegrepen voor ons klimaat? Een van de gemakkelijkste is deze Towsendia montana minima. Staat hier wel in een overdekte trog.
Zeer zeker wel Frankie ! Ikke  -2(
 Het zijn ook steeds meer de planten voor de toekomst met het droger en warmer worden van de zomers . Ik heb er hier wel een aantal en heb dit jaar ook wel diverse soorten gezaaid .
Maar ik weet niet of ik er hier al veel moet over zeggen , heb het er ook over in mijn lezing in januari .

 --6 :-X :-X :-X
Harelbeke-West-Vlaanderen