Auteur Topic: rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter  (gelezen 2977 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter
« Gepost op: 26 november 2010, 07:54:13 »
Nu ik probeer om wat meer speciale rotsplanten aan te planten , zit ik met enkele vragen :
- welke planten geef ik best een afdakje ?
-Zijn er uiterlijke kenmerken waaraan je kan zien of een plant in de winter liever wat minder rechtstreeks
nat krijgt ?
-kan het dan kwaad als er evengoed sneeuw op die planten terecht komt ?(sneeuw is goede isolator tegen
 vorst, maar als het smelt is het toch ook water!)
Viltige of sterk behaarde planten zullen wel graag een dakje hebben denk ik , maar veel verder kom ik niet
graag zoveel mogelijk foto's , want dat zegt me op het ogenblik veel meer dan zoveel nieuwe namen ( ik probeer de namen  evengoed wel in mijn geheugen te krijgen )
Het zou wel gemakkelijk zijn , als je nieuwe rotsplanten aanschaft, dat er dan een symbool naast de naam zou staan van een afdakje  ;) ;)( een tip voor Cathy?)
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2010, 18:14:14 »
Nu ik probeer om wat meer speciale rotsplanten aan te planten , zit ik met enkele vragen :
- welke planten geef ik best een afdakje ?
-Zijn er uiterlijke kenmerken waaraan je kan zien of een plant in de winter liever wat minder rechtstreeks
nat krijgt ?
-kan het dan kwaad als er evengoed sneeuw op die planten terecht komt ?(sneeuw is goede isolator tegen
 vorst, maar als het smelt is het toch ook water!)
Viltige of sterk behaarde planten zullen wel graag een dakje hebben denk ik , maar veel verder kom ik niet
graag zoveel mogelijk foto's , want dat zegt me op het ogenblik veel meer dan zoveel nieuwe namen ( ik probeer de namen  evengoed wel in mijn geheugen te krijgen )
Het zou wel gemakkelijk zijn , als je nieuwe rotsplanten aanschaft, dat er dan een symbool naast de naam zou staan van een afdakje  ;) ;)( een tip voor Cathy?)
groetjes
Lily-Anne

Daar valt eigenlijk een beetje moeilijk op te antwoorden.
Je geeft het zelf al een beetje aan: viltige, harige en grijsbladige planten houden over het algemeen niet van te veel vocht.
Ook de herkomst van de plant kan bepalend zijn. Als die plant in een alpiene kas is opgekweekt of hij is afkomstig van een kwekerij uit hoger gelegen bergstreken, dan kan die plant het loodje leggen in uw eigen tuin.
Een voorbeeld: Enige tijd terug schafte ik mij een Draba polytricha aan, afkomstig uit de kwekerij van Eschmann (Zwitserland). De plant uit het ijle Zwitserland kwam terecht in mijn laaglandrotstuin en verkommerde binnen een paar weken. Gelukkig zat er nog een zaadje aan de plant en zo heb ik hem kunnen behouden. De zaailing bleek veel sterker en staat nu gewoon buiten in een tufsteen zonder afdekking en doet het prima.

Bij nieuw aangeschafte planten waar ik nog geen ervaring mee heb, zal ik gewoonlijk ook wel een afdakje gebruiken. Wanneer ik later de plant beter heb leren kennen en al wat mee kunnen heb experimenteren kan je eventueel de winterbescherming achterwege laten. Eigenlijk is het dus een beetje zelf uittesten en ondervinden.

Ook de standplaats kan erg bepalend zijn: verticaal uitgeplant, in een steen groeiend of gewoon op een hoger gelegen plaatsje in de rotstuin op een goed gedraineerde grond kan al een groot voordeel betekenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2010, 18:48:11 »
Over een grote lijn ben ik het zeker met je eens Frankie. Sterk behaarde of viltige planten hebben zeker een afdakje nodig om uitval in de winter te voorkomen.
Maar verticaal aanplanten geeft vaak ook een goede oplossing. In onze tuin staan al jaren meer dan veertig Jankaeas verticaal aangeplant in de tuf zonder afdekking.
Zoals je weet is dit niet de allermakkelijkste behaarde soort maar ben toch nog nooit een plant verspeeld. Dat is zeker wel anders met veel andere behaarde planten die ik op de normale wijze heb geplant zonder afdekking. In princiepe dek ik nooit iets af, gewoon omdat ik het oerlelijk vindt uitzien. Wat in onze tuin niet overleeft moet plaats maken voor andere soorten die wel ons klimaat de baas zijn. De moeilijke gasten krijgen onderdak in het alpiene huis.
Met de stelling dat een soort gekweekt b.v. in Zwiterland het in ons klimaat moeilijk krijgt ben ik het niet helemaal eens. De dood van zo'n plant kan ook allerlei andere oorzaken hebben. Kort door de bocht gezegd, "dit kan ook zeker vooorkomen met een plant afkomstig van mijn kwekerij in het lage Nederland".
De beste remedie is, uit proberen en veel ervaring opdoen.
Lily-Anne veel succes gewenst!!!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2010, 19:12:55 »
Er werden hier al veel zinnige zaken over verteld ,de meeste zaken kan ik alleen maar beamen.
Dus wat kan ik nog toevoegen...
Het blijft een complexe materie omdat zoveel diverse factoren bepalend zijn ! Ligging van de tuin tov de stand van de zon en invloed van wind (snel opdrogen etc),microklimaat , grondsamenstelling ,het soort stenen ,de streek waar iemand woont ,stadstuin of tuin in de polders.
Planten die zijn grootgebracht met heel veel turf en meststoffen zijn vaak niet sterk genoeg. Planten uit eigen kweek die liefst hard gekweekt worden kunnen allicht beter omgaan met bepaalde omstandigheden.Sommige clonen zijn sterker dan andere clonen binnen een bepaalde soort.
Sorry als het nu nog verwarder wordt maar zo complex kan het soms zijn ,niet altijd ...
Dus moeten we wel stellen dat uitproberen vaak de enige keiharde manier is. Want wat bij mij lukt zal niet altijd kunnen bij jou kunnen en andersom is dit net zo!In jouw tuin kunnen best zaken overleven die het bij mij niet redden! Daarom is het de zaak om regelmatig uit te testen met stekjes,zaailingen. Het grote dilemma ontstaat wanneer je maar 1 exemplaar hebt en deze duur betaald hebt...
Dit forum is alleszins ook een manier om te ontdekken wat er zoal goed gaat in Vlaanderen en Nederland...
Veel succes...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:rotsplanten die graag een dakje hebben in de winter
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2010, 19:41:26 »
Over een grote lijn ben ik het zeker met je eens Frankie. Sterk behaarde of viltige planten hebben zeker een afdakje nodig om uitval in de winter te voorkomen.
Maar verticaal aanplanten geeft vaak ook een goede oplossing. In onze tuin staan al jaren meer dan veertig Jankaeas verticaal aangeplant in de tuf zonder afdekking.
Zoals je weet is dit niet de allermakkelijkste behaarde soort maar ben toch nog nooit een plant verspeeld. Dat is zeker wel anders met veel andere behaarde planten die ik op de normale wijze heb geplant zonder afdekking. In princiepe dek ik nooit iets af, gewoon omdat ik het oerlelijk vindt uitzien. Wat in onze tuin niet overleeft moet plaats maken voor andere soorten die wel ons klimaat de baas zijn. De moeilijke gasten krijgen onderdak in het alpiene huis.
Met de stelling dat een soort gekweekt b.v. in Zwiterland het in ons klimaat moeilijk krijgt ben ik het niet helemaal eens. De dood van zo'n plant kan ook allerlei andere oorzaken hebben. Kort door de bocht gezegd, "dit kan ook zeker vooorkomen met een plant afkomstig van mijn kwekerij in het lage Nederland".
De beste remedie is, uit proberen en veel ervaring opdoen.
Lily-Anne veel succes gewenst!!!

Het is natuurlijk niet altijd zo, Ger, maar toch heb ik al dikwijls ondervonden dat planten die opgekweekt zijn afkomstig uit gebieden met andere klimatologische  omstandigheden het vaak moeilijker hebben dan planten opgekweekt in eigen tuin. Maar zoals ik al zei, het hoeft niet altijd zo te zijn: zo heb ik al anderhalf jaar een Eritrichium howardii van diezelfde Eschmann in een trogje die het nog altijd uitstekend doet (fingers crossed).
Lichtervelde, West-Vlaanderen