Auteur Topic: Bloei maart - april 2022  (gelezen 11306 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #180 Gepost op: 2 mei 2022, 16:08:35 »
En dan een aparte observatie, zien jullie dat ook wel eens? Dit is een Phlox subulata Candy stripes en daar komen opeens aan dezelfde steel 2 verschillende soorten bloemen: gestreepte en effen paarse bloemen (zoals van bijv een Phlox subulata Fort Hill).

Een verschijnsel dat ik ook al vrij vaak heb gezien Mark, vooral bij Candy Stripes (syn. Phlox 'Tamaongalei') komt het wel vaker voor heb ik de indruk.

Foto 1 onderaan, midden.
Foto 2 boven, links
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #181 Gepost op: 2 mei 2022, 16:11:06 »
Dit betoverende exemplaar van Calochortus tolmiei heb ik dit weekend kunnen bewonderen bij een goede vriend thuis.

Een beauty Thomas ,net een kunstwerk !

Ik ben het helemaal met je eens Kris...elke vertegenwoordiger van deze soort is een klein kunstwerkje van de natuur.

Ik heb dit weekend een heleboel zaailingen van Calochortus macrocarpus geprikt. Niet zo spectaculair... maar nog steeds een groot plezier voor mij.

Ik heb er ooit ook een aantal in de verzameling gehad, stuk voor stuk prachtige bloemen.  Veel soorten hebben echter een veel te hoge stengel om nog genietbaar te zijn vind, ik.  Tolmiei hoort daar uiteraard niet bij : een onwaarschijnlijke schoonheid.  Ook macrocarpus valt mee wat hoogte betreft, meen ik mij te herinneren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1036
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #182 Gepost op: 2 mei 2022, 20:29:43 »
En dan een aparte observatie, zien jullie dat ook wel eens? Dit is een Phlox subulata Candy stripes en daar komen opeens aan dezelfde steel 2 verschillende soorten bloemen: gestreepte en effen paarse bloemen (zoals van bijv een Phlox subulata Fort Hill).

Een verschijnsel dat ik ook al vrij vaak heb gezien Mark, vooral bij Candy Stripes (syn. Phlox 'Tamaongalei') komt het wel vaker voor heb ik de indruk.

Foto 1 onderaan, midden.
Foto 2 boven, links

Dank voor je antwoord. Ik ben even in de literatuur gaan zoeken en kwam een enorm interessant artikel uit Nature tegen. Het is wat lang en technisch, maar hierin worden een groot aantal “Bud sports” beschreven. Dit zijn een soort lokale mutaties aan een plantendeel waardoor er een  andere eigenschap ontstaat. Als je het artikel leest kom je er achter dat een groot aantal van onze bekende planten, maar ook fruit hieruit ontstaan is. Zo is de helft van alle azalea’s afkomstig van zo’n gemuteerd bloemetje dat dan afgeknipt en gestekt wordt! Maar ook bijv. de picotee vorm van bloemen is zo’n lokale mutatie.
Het artikel vind je hier: https://www.nature.com/articles/s41438-018-0062-x
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2022
« Reactie #183 Gepost op: 3 mei 2022, 12:08:33 »
Heel interessant artikel Mark !  Bedankt !  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen