Auteur Topic: mijn ervaringen met Penstemon species  (gelezen 1638 keer)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #15 Gepost op: 13 september 2022, 17:48:34 »
Penstemon confusus
Penstemon procerus brachyanthus
Penstemon pseudospectabilis
(ik heb ze in bloei gehad, maar dit zijn voor mij allemaal wat minder mooie soorten)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2022, 17:52:50 »
Mooi blauw is ook Penstemon serrulatus. Deze is totaal anders van eisen. Hij wil graag vochtig staan (mag gewoon in de tuin maar zonder te veel concurrentie) maar goed gedraineerd. Zet ook goed zaad. Ik heb er ook een die wit bloeit Regenbescherming in de winter blijft nuttig.
 

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2022, 18:59:07 »
Tenslotte ook nog twee andere Amerikanen: Stanleya pinnata en Castilleja angustifolia (of integra ik weet het niet meer). De Stanleya daar heb ik één van in de tuin gezet in volle grond, die is veel groter geworden, de Castilleja's heb ik nog steeds (ik zet ze bij Nepeta's als 'gastplant'), ze zijn eigenlijk veel gemakkelijker dan vele Penstemons. Onderaan ook een bakje zaailingen (veel Penstemon alamosensis uit 2015, spijtig dat juist die in datzelfde jaar allemaal verdroogd zijn toen we een week op reis waren, maar het bewijst wel dat die soort haalbaar is).

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2022, 21:12:06 »
Mooi blauw is ook Penstemon serrulatus. Deze is totaal anders van eisen. Hij wil graag vochtig staan (mag gewoon in de tuin maar zonder te veel concurrentie) maar goed gedraineerd. Zet ook goed zaad. Ik heb er ook een die wit bloeit Regenbescherming in de winter blijft nuttig.
 
Deze doet het bij mij ook erg goed aan de vijver. Nadeel is wel dat de planten een onaangename muffe geur verspreiden. Ik heb momenteel 9 soorten Penstemon in de tuin. Waarvan 7 opgekweekt uit zaad van de NRV waarvan er 3 inmiddels gebloeid hebben. De twee aangekochten bloeien ook goed hoewel de Penstemon peckii (dwarf form) wel geleidelijk achteruitgaat.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2022, 17:17:11 »
Interessante bijdrage Geert . Zelf hou ik vooral van de allerkleinste soorten Penstemon maar daar is moeilijk aan te komen ....En die virens scoort dan ook bij mij het beste .....
Zo zijn er nog een aantal Amerikaanse soorten waar ik graag meer mee zou willen experimenteren ...De compacte Oxytropis soorten bijvoorbeeld . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Penstemon species
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2022, 18:25:35 »
Interessante bijdrage Geert . Zelf hou ik vooral van de allerkleinste soorten Penstemon maar daar is moeilijk aan te komen ....En die virens scoort dan ook bij mij het beste .....
Zo zijn er nog een aantal Amerikaanse soorten waar ik graag meer mee zou willen experimenteren ...De compacte Oxytropis soorten bijvoorbeeld . 
Kris, Amerikaanse Oxytropis en Astragalus heb ik ook geprobeerd uit zaad, maar daar heb ik geen succes mee. Ik hou ze soms hoogstens drie jaar in leven, nooit bloei gehad en nogal wat uitval. Astragalus alpinus (uit zaad) staat in de rotstuin, maar nog geen bloei gehad.