Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11518 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #105 Gepost op: 28 april 2023, 21:40:31 »
Nu wat wisselvallige bloei :
1/ 'Allendale Boon' in droge omstandigheden (je weet al waar)
2/ bloei van Charm was goed, maar de slakken gooiden roet in het eten.  ???
3/ Natuurlijk ook veel knoppen op Charm in een pot, maar die komen, zoals meestal de laatste jaren, in golven .....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #106 Gepost op: 28 april 2023, 22:46:48 »
1/ Nog 1 Allendale, 'Allendale Magic' in de goot. Ik heb ook een trog vol met Allendales. Buiten, zonder bescherming, die hebben allen de winter goed doorstaan. Nu ja, in een trog is het altijd wat droger, maar bloei ??? Noppes, behalve eentje, maar ik moet nog opzoeken welke. In de trog, arme grond, zoals het hoort, maar nauwelijks bloei. Misschien te droog gestaan op een bepaald moment ??? Tja, dat kan, maar volgens mij is het gewoon het plaatselijke klimaat ....
2/ en 3/ 'Amberine' in de afgedekte, verhoogde crevice.
4/ Deze 'Anna' heb ik recentelijk in mijn oude, grote crevice geplant. Niet al te veel bloei. Heb een andere in tufa met knoppen die maar niet openkomen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #107 Gepost op: 28 april 2023, 22:56:01 »
'Amerigo Vespucci', ik ben vorig jaar een grote plant verloren. Gelukkig heb ik deze nog in een trog en een kleintje uitgeplant in een tufsteenbroodje.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #108 Gepost op: 28 april 2023, 23:08:52 »
1/ Een 'droge' 'Bertramka'
2/ 'Bohemian Paradize' in mijn oude, grote crevice, maar toch redelijk droog, wel die bloeit. Het exemplaar dat veel natter staat in een niet afgedekte verhoogde crevice, wel die bloeit totaal niet ...kan je nog volgen ?
3/ 'Ayla' buiten in een trog
4/ marginata 'Bedrich Smetana' buiten, in volle zon en in 90% zand en 10 % kleigrond
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #109 Gepost op: 1 mei 2023, 09:53:22 »
Moraal van het verhaal lijkt toch dat de "crevice " een ideale plek is voor de meesten Jan. Maar met zulke natte winters zoals we hem hier ook hebben gehad is het natuurlijk nog allemaal lastig.
Toch zeker de combinatie met veel nat en dan strenge vorst in de nacht zoals jij het ook correct beschrijft .Mijn tufa schaal is trouwens ook afgeschermd geweest tijdens de natste periode Jan .
Mooi Allendale assortiment alleszins .Behoren  de Allendale reeksen tot de favorieten of zijn die beter geschikt voor ons klimaat naar jouw ervaringen Jan ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #110 Gepost op: 1 mei 2023, 21:29:23 »
Een niet onaardige reeks, Jan. Ze zien er alleszins een stuk beter uit dan de mijne.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #111 Gepost op: 4 mei 2023, 22:16:27 »
Moraal van het verhaal lijkt toch dat de "crevice " een ideale plek is voor de meesten Jan. Maar met zulke natte winters zoals we hem hier ook hebben gehad is het natuurlijk nog allemaal lastig.
Toch zeker de combinatie met veel nat en dan strenge vorst in de nacht zoals jij het ook correct beschrijft .Mijn tufa schaal is trouwens ook afgeschermd geweest tijdens de natste periode Jan .
Mooi Allendale assortiment alleszins .Behoren  de Allendale reeksen tot de favorieten of zijn die beter geschikt voor ons klimaat naar jouw ervaringen Jan ?
De ene crevice is de andere niet, in mijn oudste crevice, waaronder een hele laag echte kleigrond zit, zijn alle planten na al die jaren nog blakend van gezondheid, al viel de bloei ook niet mee dit jaar. In de grootste crevice zijn er planten gewoon helemaal kapot. Die Allendales kwamen eerst op de proppen, omdat ze eerst in het alfabet komen, ha ha. Je hebt dus nog wel wat te goed, als ik tenminste tijd heb. Nu ik er over nadenk, ben ik deze winter geen enkele Allendale verloren, die houden wel van wat nattigheid.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #112 Gepost op: 4 mei 2023, 22:21:57 »
Een niet onaardige reeks, Jan. Ze zien er alleszins een stuk beter uit dan de mijne.
Merci. Mag ik vragen welk mengsel je gebruikt ? Ik zelf, heb mijn kop al gebroken over mengsels. De Bart heeft daar natuurlijk ook een mening over en Adrian ook. De mijne komt later ... Maar een te nat mengsel is slecht in de winter, vandaar dat ik het vraag.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #113 Gepost op: 4 mei 2023, 22:37:22 »
Een niet onaardige reeks, Jan. Ze zien er alleszins een stuk beter uit dan de mijne.
Merci. Mag ik vragen welk mengsel je gebruikt ? Ik zelf, heb mijn kop al gebroken over mengsels. De Bart heeft daar natuurlijk ook een mening over en Adrian ook. De mijne komt later ... Maar een te nat mengsel is slecht in de winter, vandaar dat ik het vraag.

Ik weet niet of het grondmengsel zoveel invloed heeft, Jan? Mogelijks wel, maar ik twijfel er aan, omdat ik ook heel wat planten heb die op de tuf groeien, en die doen het zowat even slecht.

Mijn grondmengsel is een mengsel van 1/3 potgrond, 1/3 zand en 1/3 steenslag (japans split, ander materiaal) Een vrij doorlatend mengsel. Sommige planten staan in een mengsel met toevoeging van tufsteengruis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #114 Gepost op: 5 mei 2023, 21:44:35 »
Een niet onaardige reeks, Jan. Ze zien er alleszins een stuk beter uit dan de mijne.
Merci. Mag ik vragen welk mengsel je gebruikt ? Ik zelf, heb mijn kop al gebroken over mengsels. De Bart heeft daar natuurlijk ook een mening over en Adrian ook. De mijne komt later ... Maar een te nat mengsel is slecht in de winter, vandaar dat ik het vraag.

Ik weet niet of het grondmengsel zoveel invloed heeft, Jan? Mogelijks wel, maar ik twijfel er aan, omdat ik ook heel wat planten heb die op de tuf groeien, en die doen het zowat even slecht.

Mijn grondmengsel is een mengsel van 1/3 potgrond, 1/3 zand en 1/3 steenslag (japans split, ander materiaal) Een vrij doorlatend mengsel. Sommige planten staan in een mengsel met toevoeging van tufsteengruis.
Tja, 't is soms raar. Er staan 4 Saxen in een versteende boomstronk die ik vond in de Auvergne, vorig jaar bloeiden die allemaal. Dit jaar slechts 1, een cultivar met een verkeerde naam. De 'Dronfield Manor' die daar staat, normalerwijze een goede bloeier, geen enkele bloem ! In tuf wel een paar grote exemplaren, zoals 'Berounka' en 'Vecerni Hvezda. De kleintjes niet veel soeps, een grote 'Anna' enkel knoppen en geen bloei. In marmer enkel 'Marie Curie', 'Kvilda', 'Red Poll' en een 'Mona Lisa' . Een forse 'Jan Bürgel' naar 'marmernormen' staat al 2 jaar op rij vol met knoppen, maar die komen nooit open.  Sporadische bloei in mijn troggen, rotstuinen, crevices in verschillende mengsels. Tja, in mengsels heb ik de laatste jaren genoeg geëxperimenteerd, maar het maakt allemaal niet veel uit. Alhoewel ...voor de bloei is een flink aandeel potgrond aangewezen, de beste resultaten kreeg ik de laatste jaren in mijn verhoogde crevices, waar ik een mix van oude potgrond van zomerbloemen maakte, dus ongeveer 20% oude potgrond, 40% zand en 40% steenslagmix. Af en toe ging er daar wel een plant dood, maar de rest bloeide tenminste. Natuurlijk is dat gevaarlijk, want in de zomer krijg je dan gevaarlijke schimmels als te je veel water geeft bij hoge temperaturen.  Om je planten te vrijwaren is het beter ze te planten in de schaduw, in een crevice met totaal geen humus, maar enkel steentjes, wat klei en zand, op die manier ben ik nog altijd geen cultivars verloren zoals 'Lismore Carmine', 'Lismore Mist' 'Allendale Eden', 'Exhibit' enz, dit zijn niet bepaald de makkelijkste in een klimaat waar temperaturen in de zomer kunnen oplopen tot boven de 35 graden ....Maar geen zon en geen humus komt niet bepaald de bloei ten goede. Eigenlijk is de echte plaats voor een Saxifraga in een rots, in tufa, in marmer, in zandsteen, maar daar moet je ook geluk hebben. ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #115 Gepost op: 5 mei 2023, 22:11:21 »
Saxifraga cinerea is ook nog een vrij betrouwbare bloeier. Mijn oude moederplant gaf vorig jaar de geest. Gelukkig heb ik nog een paar planten in reserve.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #116 Gepost op: 5 mei 2023, 22:13:13 »
Een niet onaardige reeks, Jan. Ze zien er alleszins een stuk beter uit dan de mijne.
Merci. Mag ik vragen welk mengsel je gebruikt ? Ik zelf, heb mijn kop al gebroken over mengsels. De Bart heeft daar natuurlijk ook een mening over en Adrian ook. De mijne komt later ... Maar een te nat mengsel is slecht in de winter, vandaar dat ik het vraag.

Ik weet niet of het grondmengsel zoveel invloed heeft, Jan? Mogelijks wel, maar ik twijfel er aan, omdat ik ook heel wat planten heb die op de tuf groeien, en die doen het zowat even slecht.

Mijn grondmengsel is een mengsel van 1/3 potgrond, 1/3 zand en 1/3 steenslag (japans split, ander materiaal) Een vrij doorlatend mengsel. Sommige planten staan in een mengsel met toevoeging van tufsteengruis.
Tja, 't is soms raar. Er staan 4 Saxen in een versteende boomstronk die ik vond in de Auvergne, vorig jaar bloeiden die allemaal. Dit jaar slechts 1, een cultivar met een verkeerde naam. De 'Dronfield Manor' die daar staat, normalerwijze een goede bloeier, geen enkele bloem ! In tuf wel een paar grote exemplaren, zoals 'Berounka' en 'Vecerni Hvezda. De kleintjes niet veel soeps, een grote 'Anna' enkel knoppen en geen bloei. In marmer enkel 'Marie Curie', 'Kvilda', 'Red Poll' en een 'Mona Lisa' . Een forse 'Jan Bürgel' naar 'marmernormen' staat al 2 jaar op rij vol met knoppen, maar die komen nooit open.  Sporadische bloei in mijn troggen, rotstuinen, crevices in verschillende mengsels. Tja, in mengsels heb ik de laatste jaren genoeg geëxperimenteerd, maar het maakt allemaal niet veel uit. Alhoewel ...voor de bloei is een flink aandeel potgrond aangewezen, de beste resultaten kreeg ik de laatste jaren in mijn verhoogde crevices, waar ik een mix van oude potgrond van zomerbloemen maakte, dus ongeveer 20% oude potgrond, 40% zand en 40% steenslagmix. Af en toe ging er daar wel een plant dood, maar de rest bloeide tenminste. Natuurlijk is dat gevaarlijk, want in de zomer krijg je dan gevaarlijke schimmels als te je veel water geeft bij hoge temperaturen.  Om je planten te vrijwaren is het beter ze te planten in de schaduw, in een crevice met totaal geen humus, maar enkel steentjes, wat klei en zand, op die manier ben ik nog altijd geen cultivars verloren zoals 'Lismore Carmine', 'Lismore Mist' 'Allendale Eden', 'Exhibit' enz, dit zijn niet bepaald de makkelijkste in een klimaat waar temperaturen in de zomer kunnen oplopen tot boven de 35 graden ....Maar geen zon en geen humus komt niet bepaald de bloei ten goede. Eigenlijk is de echte plaats voor een Saxifraga in een rots, in tufa, in marmer, in zandsteen, maar daar moet je ook geluk hebben. ...

Het pad van een Saxifragaliefhebber gaat niet over rozen, Leio. Hey, daar zeg ik zoiets.... We kunnen misschien rozen beginnen kweken. Kunnen we dan ook hele dagen met van alles en nog wat gaan sproeien met allerlei chemicaliën. Volgens wat ik hoor worden deze planten ook belaagd door van alles en nog wat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #117 Gepost op: 5 mei 2023, 22:22:36 »
Eerst 2 foto's van 'Brailes'
Daarna 2 van 'Bürgel'
Allebei in mijn afgedekte, verhoogde crevice.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #118 Gepost op: 5 mei 2023, 22:42:19 »
Saxifraga cinerea is ook nog een vrij betrouwbare bloeier. Mijn oude moederplant gaf vorig jaar de geest. Gelukkig heb ik nog een paar planten in reserve.
Dat doet er mij aan denken dat ik stekken moet nemen van de mijne, heb er slechts nog 1 ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #119 Gepost op: 5 mei 2023, 22:48:54 »
1/ 'Brian Arundel' is altijd bijna de laatste die bloeit, dus een heel recente foto. Buiten in de grootste, maar momenteel 'slechtste' crevice.
2/ 'Coolock Kate' met enkel bloei in kleine potjes en dus in 'versche' grond ....
3/ 'Buster'
4/ 'Claude Monet' in een trog, typisch voor dit seizoen, een paar bloempjes ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen