Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11494 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #90 Gepost op: 17 april 2023, 21:15:45 »
Saxifraga scardica met zijn steenharde kussen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #91 Gepost op: 21 april 2023, 21:48:44 »
Nog een late Saxifraga 'Citronella'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #92 Gepost op: 22 april 2023, 22:24:40 »
Een ontluikende Saxifraga longifolia, het heeft wel iets.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #93 Gepost op: 27 april 2023, 22:52:32 »
Het is lang geleden dat ik nog eens iets gepost heb, zal een beetje van mijn schade moeten inhalen, ha ha.
Enfin, later zal ik wel reageren op wat hier allemaal geschreven is, ik denk er, zoals meestal, er het mijne van  :P
Eerst wat foto's posten van het voorbije, povere seizoen. Ook bij mij zijn de meeste Saxen 'oud' en dus aan verjonging toe, maar die verjonging is niet altijd zo simpel ...

Foto 1 : 'Klondike' foto van 14/2/23
Foto 2 : 'Klondike' foto van 06/3/23
Foto 3 : 'Klondike' foto van 13/3/23

'Klondike' in de goot, krijgt heel veel zon, maar heeft vorige zomer veel water gekregen van mij, en in de herfst en de winter veel water van de natuur ...plus wat strenge vriestemperaturen tussendoor. Blijkbaar een goed recept voor deze 'Klondike' maar niet zozeer voor veel anderen .... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #94 Gepost op: 27 april 2023, 22:59:18 »
1/ foto 6/3
2/ foto 13/3
3/ foto 17/3

Deze 'Berounka' staat al een heel tijdje in tufsteen en bloeit even goed als vorig jaar. Ik heb ook nog een Berounkaatje staan in mijn crevice, op een redelijk droge plaats, maar daar stond geen enkele bloem op. Ach, zal daar wat stekken van nemen en dan proberen op een 'verse' plaats.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #95 Gepost op: 27 april 2023, 23:08:01 »
'Marie Curie' groeiend in een onooglijk gat geboord in een heel harde marmerrots. Staat er ook al een eeuwigheid op, bloei iets minder dan vorig jaar. Maar ja, wat wil je. Eenzaam op een harde rots, harde zon, regen, wind, vrieskoude trotserend en karig voedsel. Je zou voor minder staken, ha ha. Foto's van 14/2 en 13/3.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #96 Gepost op: 27 april 2023, 23:16:21 »
Deze 'Kladno' staat in een trog samen met een stuk of 8 andere Saxen dewelke weinig of geen bloei vertoonden. In exact dezelfde omstandigheden dus voor wat betreft vochtigheid, voedsel, licht, etc ... ))4   Tja, Saxologie is niet bepaald een exacte wetenschap. --11

Foto's zijn van 6/3, 13/3 en 16/3.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #97 Gepost op: 28 april 2023, 09:36:08 »
Ha de Jan !! Welkome back !  -8(

Alvast leuke saxjes die je laat zien ! Drie heel mooie cultivars die het blijkbaar zo slecht nog niet doen.
We zijn alvast benieuwd naar meer en naar jouw 'eigen' mening over de evolutie van het kweken van Saxen in dit verwarmend klimaat! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #98 Gepost op: 28 april 2023, 16:33:10 »
Blij je hier weer mogen te ontmoeten Jan ! Prachtige selectie ...Die 'Klondike' is ook zonder bloem een juweeltje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #99 Gepost op: 28 april 2023, 19:58:02 »
Ha de Jan !! Welkome back !  -8(

Alvast leuke saxjes die je laat zien ! Drie heel mooie cultivars die het blijkbaar zo slecht nog niet doen.
We zijn alvast benieuwd naar meer en naar jouw 'eigen' mening over de evolutie van het kweken van Saxen in dit verwarmend klimaat!
Merci Luc. Hou je maar vast aan de takken van de bomen, ik zal een kleine menigte posten. Daarna mijn ongezouten mening neerpennen, zolang mijn beperkte tijd het toelaat. Enfin, wanneer geen tijd duurt het gewoon langer, ha ha.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #100 Gepost op: 28 april 2023, 20:01:06 »
Blij je hier weer mogen te ontmoeten Jan ! Prachtige selectie ...Die 'Klondike' is ook zonder bloem een juweeltje ...
Jouw Saxen mochten er ook zijn, ze profiteren allicht van de tufsteen waar ze het nodige voedsel vinden EN ze zijn relatief 'versch'.  --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #101 Gepost op: 28 april 2023, 20:18:46 »
Laten we verder gaan met wat Allendales. De meeste foto's komen uit mijn verhoogde crevice, die ik net op tijd afgedekt heb want er was er een die begon te rotten, die is zich terug aan het herstellen. Had ik het dak er niet opgedaan, dan was de Sax er aan.  Of nee, die Allendales komen wat later, eerst wat uit de doeken doen wat ik deze winter tegengekomen ben.
Meestal zet ik al mijn plastieken potten gewoon buiten, nog nooit geen last mee gehad. Dit jaar wel, heel natte perioden afgewisseld met serieuze vriestemperaturen, deze omstandigheden resulteerden in Saxen die gewoon kapotgevroren zijn. En niet alleen in mijn potten, maar ook planten in de crevice.
Eerst zie je de foto van Saxen die in mijn verhoogde crevice op tijd afgedekt waren, die zien er perfect uit. De bloei was trouwens het beste daar aan de kanten, dus de Saxen die het vochtigst stonden, de Saxen in het midden hebben gewoon te weinig water gehad, dus mijn fout. Begrijp je nog ???
Tweede foto een voorbeeld van vervroren Saxjes in potjes.
Derde gewoon in de hof.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #102 Gepost op: 28 april 2023, 20:33:48 »
Foto 1 en 2, 'Allendale Beauty' in de afgedekte crevice.
3/ 'Allendale Bamby' gewoon buiten in mijn oudste crevice. Daar doen de planten het beter dan in mijn grote crevice die iets jonger is. En daar is er ook totaal geen schade, terwijl er in de grote crevice vele planten tot een bruin hoopje verworden zijn. Conclusie : het mengsel van de oudste crevice moet wat 'droger' zijn, oftewel beter geschikt voor Saxen en hiermee spreek ik niet over de bloei, want die was doorgaans beter in de grote crevice ....
4/ 'Allendale Epic' die aan het wegrotten was en nu gered in de afgedekte crevice.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #103 Gepost op: 28 april 2023, 20:40:05 »
'Allendale Frost' stond vroeger in een stenen pot in een zandbed, maar er zat niet veel schwung in. Pas toen ik hem losliet in de verhoogde crevice, begon hij zich top te voelen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #104 Gepost op: 28 april 2023, 20:47:37 »
1/ 'Allendale Desire' in de verhoogde crevice
2/ zelfde
3/ 'Allendale Host' ook aldaar, eerst was een povere voorbloei, daarna kwam de massa bloemen.
4/ 'Allendale News' mijn enige plant met wat bloemen groeiend in bijna puur zand, die in een rotstuintje, die in mijn goot (voor de helft kapot) en die in een trog weigeren bloemen te ontwikkelen. Knoppen wel, maar die waren weigerachtig om te bloeien en zo heb ik heel veel voorbeelden van ook andere cultivars. --13
« Laatst bewerkt op: 28 april 2023, 21:33:55 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen