Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11501 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #75 Gepost op: 27 maart 2023, 13:59:49 »
Nog even dit, ik heb hier onder een deel van een alinea gezet die Frankie schreef in deze discussie.
En hij slaat hier denk ik de bekende spijker op de kop!
Door de omstandigheden zullen wij meer inovatief moeten denken en inspelen op de omstandigheden.
Daar zal met menig plantengeslacht verandering voor nodig zijn, soms een simpel dakje in de natte zomer
om maar een voorbeeldje te noemen. Wel ben ik van mening, zoals ik al eens schreef in Folium Alpinum over
klimaatverandering dat Kassen en Alpiene-kassen met deze hitte pieken een wel heel lastig verhaal worden.
Maar jullie allemaal kennede....weet ik zeker dat aanpassingen peanuts zijn......de liefde
voor de rotsplanten zoals Kris aangaf zal altijd overwinnen.

Gaandeweg begonnen de resultaten te verminderen. Planten bleven niet langer compact, ze verloren hun vitaliteit en vooral... de bloeiresultaten gingen zienderogen achteruit. De bloemen... daar doen we het tenslotte voor. Je moet je realiseren dat je een heel jaar goed voor die planten moet zorgen. In de zomer mogen ze het niet te warm hebben en mogen ze niet uitdrogen. Felle zon moet vermeden worden. Tijdens de winter mogen ze dan ook weer niet al te nat staan, want dat komt de gezondheid van de planten ook niet ten goede. Regelmatig stekjes nemen om oude planten te vervangen is vaak een must. Je bent dus een gans jaar druk in de weer met deze planten.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2023, 18:41:24 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #76 Gepost op: 27 maart 2023, 17:07:47 »
Wijze woorden. En heel nuttig. Mijn rotstuin is 6-7 jaar oud en de saxen van het eerste uur bloeien inmiddels inderdaad een stuk minder. In de corona tijd kocht ik een twintigtal nieuwe plantjes (bij Bart) en die gaan nu mooi bloeien. Bijv. Saxifraga boydilacina Penelope
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #77 Gepost op: 28 maart 2023, 18:22:17 »
Saxifraga burseriana MA2015FW1, een rijkbloeiende cloon met apart gevormde bloemen.

Is dat degene van de Mangart Pass Frankie ? Inderdaad geweldig productief !!

Is inderdaad afkomstig van de Mangart, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #78 Gepost op: 28 maart 2023, 18:40:31 »
Luc, als ik zo u twee foto's zie dan vraag ik mij af hoe lang ze al in deze schaal staan?
Niet verwonderlijk lijkt mij dat de bloei matig is.
Luc, ik heb wat van u tekst gekopieerd en hierop gereageerd als het is toegestaan

Daarnet ging ik buiten mijn 'Luckerhorn' bekijken die vorig jaar na de natte zomer van 2021 behoorlijk bloeide...  Ik zie vandaag nauwelijks een knop en dat op 2 normaal sterk bloeiende cultivars : Laka en Mary Golds...  Eerst een foto van vorig jaar, vervolgens eentje van daarnet...


In de 2e foto zie ik ook verkleuring door teveel vocht.
Ik zou adviseren om inieder geval de grond eens te verversen in de schaal.
Dus de planten er uit te halen en een nieuwe plek geven.
Zal moeilijk worden met deze oudere planten om nog over te planten maar
een poging om ze 'vrijheid' te geven in de rotstuin is het proberen waard.
Beter nog is om wat stek te nemen.

Planten cq Saxen in een trog zijn beperkt 'houdbaar'.
De hele schaal is waarschijnlijk doorworteld en er is hierdoor geen water en lucht flow meer.
Het verbaasd mij dus totaal niet dat deze plant niet meer goed bloeit.
Maar met alle respect, dit heeft niets van doen met klimaat verandering.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #79 Gepost op: 28 maart 2023, 18:48:40 »
Heren...........met veel belangstelling jullie 'visie' gelezen betreffend de Saxen en klimaat.
Het zal jullie wellicht niet verbazen maar....ik herken dit dus absoluut niet en velen in binnen en buitenland ook niet.
Nu mag je mij verdenken van 'commerciele' achterliggende gedachten, maar dat is absoluut niet zo.
In mijn lange Saxifraga loopbaan en als professioneel kweker zie je in alle planten geslachten een bloei- en zaadzet reactie
in navolging van de voorgaande perioden. Bloei- en zaadzetting zijn afhankelijk van erg veel factoren, waarbij water en lucht
de doorslaggevende factor zijn en niet de temperatuur in beginsel. Vanzelfsprekend spelen goede temperaturen ook mee in
de totale cyclus van een plant.

Echter wij verplaatsen hoogalpiene planten naar een relatief laagland, dan moet je compenseren.
Succes met Saxifraga's staat en valt dan ook met de behandeling gedurende de wisselende perioden in een seizoen.
Saxen met eenAziatische bloedlijn houden niet van hoge temperaturen boven de 30C.
Maar zelfs in Nepal wordt dit gemeten, 40 jaar terug ook al en 200 jaar terug ook.
Ik ben geen klimaatontkenner hoor, echt niet maar weer fluctueerd al zolang de aarde oud is.
De gletsjers zijn in het aardse bestaan al diverse keren geslonken en gegroeid.

Ik heb juist hier een zeer rijke bloei met erg intense kleuren.
Die is elk jaar weer anders, dit jaar is hier absoluut top!
Goede, rijke bloei en veel donkerder kleuren als gevolg van het klimaat in het afgelopen jaar.
Als Frankie dit wenst kan ik wel voor uw blad een mooi stuk schrijven over Saxifraga's en behandeling
in onze laagland tuinen.  De truuk is en blijft, zeer arme, schrale grond net als in de natuur en
in perioden dat ze het verlangen, bakken en bakken water. In de zomer wordt namelijk al
bepaald hoe de bloei in het voorjaar zal zijn. Dit heeft te maken met de celstructuur van Saxen.

Nu rest mij nog om heel beschaamd met rode konen mijn excuus aan te bieden voor het niet
regelmatig posten en reaguren op dit mooie Forum.
Maar mijn werk, prive, laten dit niet altijd toe. Het is namelijk ook drukker dan ooit met de
Saxifraga's veel liefhebbers en nieuwelingen die dit prachtige geslacht ontdekken.
Dus jullie discussie waardeer ik wel maar herken daar net als veel andere niets in.
Maar goed...waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld! ;D

Dit is ook de reden dat ik al mijn NRV werk heb moeten stoppen, ik ben drukker dan ooit.
Nog één dingetje....ik herken zeker veel in wat Bertrand D zegt.......een positieve maar vooral
inovatieve blik naar het kweken/houden van rotsplanten komt niet alleen u zelf ten goede
maar ook onze prachtige hobby!

ps. Saxifraga's verouderen sneller dan 90% van de andere rotsplanten, ook in de natuur loopt
de bloei na een aantal jaren terug. Dit kan wellicht jullie 'blik' op de bloei ook beinvloeden.

2e ps. Bijna alles staat er hier zo bij als de 'Kvilda'  op de foto

Een hele boterham vol, Bart, maar blij met uw uitgebreide reactie.

De ene tuin is de andere niet, omstandigheden kunnen sterk verschillen. En al zeker als we spreken over landsdelen, kunnen die verschillen zelfs nog wat groter zijn.
Ik hoor het nu al verschillende jaren bij verschillende liefhebbers zowel in België als in Nederland, dat de resultaten niet meer dezelfde zijn als jaren geleden. Het gaat er op achteruit. Ik besef ook wel dat dit een verhaal is van én, én, én. Succesrijk zijn met Saxifraga vraagt inspanningen en kennis en hangt van een heleboel factoren af.

Je haalt een aantal belangrijke punten aan, Bart. Ik had er nog niet echt bij stil gestaan wanneer ze tijdens de zomer te warm staan, ze het volgende seizoen minder zullen bloeien. Dat en nog wat wetenswaardigheden kunnen misschien het verschil maken. Ik ben ook altijd van het idee geweest dat een te lang en warm najaar schadelijk is. De planten kunnen dan namelijk niet afrijpen zoals het hoort. Wanneer er dan later tijdens de winter toch nog koudeprikken worden uitgedeeld, kan Saxifraga daar onder te lijden hebben.

Ik hou u zeker niet tegen om een informatief artikel over kweekomstandigheden van Saxifraga te schrijven, Bart, integendeel, ik neem uw voorstel dan ook van harte aan.  ((3 Iemand met zoveel jaren ervaring kan ons zeker wat bij brengen. Mocht Saxifraga alsnog in onze collecties kunnen blijven, kan ik dat alleen maar toejuichen, want deze planten hebben altijd mijn interesse genoten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #80 Gepost op: 28 maart 2023, 18:59:59 »
Ha Frankie, Ca va?
Ik denk een goed doordachte reactie van uw kant.
Er zijn inderdaad zoveel factoren dat wij wellicht in deze tijd wat
te snel zijn het allemaal toe te schrijven op de klimaat verandering.

Wel is waar dat er meer extremen voorkomen in het weer en daar
heb ik vanzelfsprekend ook last van met mijn Saxifraga collectie.
Vooral het punt wat u noemt over het 'afrijpen' is nu precies waar het omgaat.
Dat zie je goed en ben ik volledig met je eens, dit bepaald heel veel voor
de verdere cyclus van een plant laat staan een saxifraga.

Ik zal zeker binnenkort beginnen met een artikel hierover.
Dat is bij deze beloofd!

Overigens denk ik net als velen hier dat een discussie zoals deze erg waardevol is.
Zeker ook voor nieuwkomers in ons rotsplanten wereldje.

Overigens vandaag weer een koude dag en afgelopen nacht heeft het hier gevroren en
komende nacht zal het erom spannen, niet goed voor de bloemen!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #81 Gepost op: 29 maart 2023, 22:47:19 »
Ha Frankie, Ca va?
Ik denk een goed doordachte reactie van uw kant.
Er zijn inderdaad zoveel factoren dat wij wellicht in deze tijd wat
te snel zijn het allemaal toe te schrijven op de klimaat verandering.

Wel is waar dat er meer extremen voorkomen in het weer en daar
heb ik vanzelfsprekend ook last van met mijn Saxifraga collectie.
Vooral het punt wat u noemt over het 'afrijpen' is nu precies waar het omgaat.
Dat zie je goed en ben ik volledig met je eens, dit bepaald heel veel voor
de verdere cyclus van een plant laat staan een saxifraga.

Ik zal zeker binnenkort beginnen met een artikel hierover.
Dat is bij deze beloofd!

Overigens denk ik net als velen hier dat een discussie zoals deze erg waardevol is.
Zeker ook voor nieuwkomers in ons rotsplanten wereldje.

Overigens vandaag weer een koude dag en afgelopen nacht heeft het hier gevroren en
komende nacht zal het erom spannen, niet goed voor de bloemen!

Waar kunnen we betere keuvelen en ervaringen uitwisselen dan op dit forum, Bart. Zowel de nieuwkomers als de 'oudgedienden' hebben hier baat bij. Het is meteen ook het doel van verenigingen zoals de NRV en VRV om de liefhebbers samen te houden en de hobby levendig te houden.
Uit mijn wat verwaarloosde saxifragaverzameling, een close upje van Michelangelo.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #82 Gepost op: 4 april 2023, 08:52:29 »
Terwijl in de Sax-en schaal de meeste bloemen beginnen verwelken komt net deze Saxifraga 'Karlštejn' (× borisii)op zijn top moment .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #83 Gepost op: 4 april 2023, 08:58:09 »
Maar ook deze Saxifraga burseriana (clone cordata )is net wat later dan zijn medebewoners .Neen je ziet ze niet vliegen , alhoewel ... -2( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #84 Gepost op: 4 april 2023, 22:10:23 »
Saxifraga 'Gem'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #85 Gepost op: 4 april 2023, 22:16:18 »
Nog een keertje de flower power van Saxifraga burseriana MA2015FW1. Een steenbreekje die me erg blij maakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #86 Gepost op: 11 april 2023, 20:49:51 »
Iedereen had vroeger de mond vol van S. 'Bohemia' en later van S. 'Christiaan Hughens', maar deze S. 'Alexander Humboldt' in het zelfde kleurenspectrum mag er ook best wezen. Komt nog uit de collectie van Jiri Novak.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #87 Gepost op: 11 april 2023, 21:02:00 »
Niet meer zo rijk bloeiend als weleer, misschien ook eens aan stekken toe is deze S margiata var. boryi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #88 Gepost op: 11 april 2023, 22:11:45 »
Veel dank aan allen die dit boeiende onderwerp in leven houden. Geweldige foto's van iedereen en interessante meningen.

Een nieuwe toevoeging aan mijn collectie... Saxifraga x stuartii "Lutea".

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #89 Gepost op: 16 april 2023, 16:29:08 »
Een nieuwe toevoeging aan mijn collectie... Saxifraga x stuartii "Lutea".

Ook mooi blad Thomas ...

Hier is 'Mirko Weber ' aan de beurt , wat later dan sommige anderen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "