Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 11474 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #45 Gepost op: 16 februari 2023, 23:08:38 »
Mag ik ook mijn bijdrage leveren in de vorm van het geslacht Eriogonum - Noord Amerikanen die het allemaal van droogte en warmte moeten hebben. 

Een eerste exemplaar : Eriogonum ovalifolium nivale 
Hij staat hoog in de rotstuin, op een helling tegen onze achtermuur op het Oosten.  Ik mag wel zeggen 'hyperdroog' aangezien wij vrij zelden regen uit het Oosten krijgen.  Met zijn zilvergrijs, ietwat behaard blad verraadt hij al dat hij het graag warm en droog heeft.  In de winter geef ik hem toch een glasplaatje.

Hier moet ik meteen op antwoorden...Luc.  😂. Zoals je je kunt voorstellen. Het geslacht Eriogonum is altijd een van mijn absolute favorieten geweest.

Hartelijk dank om dit prachtige exemplaar weer in het spel te brengen. Kris heeft natuurlijk helemaal gelijk... bescherming tegen vocht is een goede methode buiten. Tenminste bij de bijzonder compacte soorten.

Ik krijg nooit genoeg van het promoten van de zeer diverse Eriogonum. Uw uitstekende voorbeeld zal ook anderen aanmoedigen.

Heeft dit exemplaar ooit zaden geproduceerd in uw huis? Helaas ben ik daarin nog niet geslaagd.

Ik heb nog nooit zaden gezocht Thomas, daarnet nog even gaan kijken, maar van de afgelopen zomer vind ik geen bloemhoofdjes met eventuele zaden meer terug.  Daar moet ik volgend jaar dan maar even beter op letten !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #46 Gepost op: 13 maart 2023, 22:15:47 »
Thlaspi kerneri zaait zichzelf makkelijk uit en vormt steeds een grotere kolonie in de tuin, zonder hinderlijk te zijn. Eens in de tuin, raak je hem nooit meer kwijt en dat is geen negatief gegeven. In het snel veranderende klimaat zal deze kleine alpine een blijver zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sjaak de Groot

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 157
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #47 Gepost op: 14 maart 2023, 16:45:24 »
De Thlaspi laat zien hoe je met klimaat verandering om moet gaan, steeds opnieuw kruisen om soorten te vinden die het veranderende klimaat wel aankunnen. In de genen zitten veel meer eigenschappen verstopt dan een hybride laat zien. Dus niet treuren om een hybride die het niet zo goed meer doet als in het verleden, maar zoeken naar nieuwe vormen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2023, 22:38:46 »
De Thlaspi laat zien hoe je met klimaat verandering om moet gaan, steeds opnieuw kruisen om soorten te vinden die het veranderende klimaat wel aankunnen. In de genen zitten veel meer eigenschappen verstopt dan een hybride laat zien. Dus niet treuren om een hybride die het niet zo goed meer doet als in het verleden, maar zoeken naar nieuwe vormen.

Zo is dat Sjaak. That's the spirit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #49 Gepost op: 11 april 2023, 21:19:44 »
Narcissus bulbocodium en deze Muscari... ze zaaien zich allebei overvloedig uit in de rotstuin. De Muscari wiedt ik al diverse jaren weg, de Narcissus sinds kort... maar allebei zorgen ze elk jaar voor heel wat kleur in de rotstuin. Blij dat ik ze heb. De klimaatswijzigingen lijken ze helemaal niet te deren, want ze staan op een gortdroog stukje, hoog in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #50 Gepost op: 16 april 2023, 16:39:23 »
Deze komen ook uit erg mediterrane gebieden en misschien zijn het wel de ideale planten voor de toekomst ...bloeiperiode is nogal kort natuurlijk maar we willen toch graag ook ieder seizoen iets in onze tuin.
En kleur brengen ze zeker in het voorjaar .Ik heb ze vaak gezien in Griekenland, Turkije en ze staan daar in heel droge omstandigheden .Ik heb er dit weekend terug 2 aangeschaft ...Anemone pavonina .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #51 Gepost op: 16 april 2023, 16:52:46 »
Armeria juniperifolia 'Brno'  heeft heel kleine en smalle blaadjes . Dus een heel kleine oppervlakte aan blad waar ze vocht kunnen verliezen . Dat is een pluspunt bij hitte en droogte . Planten met grotere bladeren verdampen meer water . Deze planten komen van nature ook uit schrale gebieden en kunnen dus tegen een stootje ..  Bloeit momenteel volop in de tuin .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #52 Gepost op: 16 april 2023, 21:48:25 »
Deze komen ook uit erg mediterrane gebieden en misschien zijn het wel de ideale planten voor de toekomst ...bloeiperiode is nogal kort natuurlijk maar we willen toch graag ook ieder seizoen iets in onze tuin.
En kleur brengen ze zeker in het voorjaar .Ik heb ze vaak gezien in Griekenland, Turkije en ze staan daar in heel droge omstandigheden .Ik heb er dit weekend terug 2 aangeschaft ...Anemone pavonina .

Mooie planten, ik heb ze ook zien staan. Maar of ze continue in onze tuin kunnen? Ik dacht dat Danny er ooit nog eens eentje had in een overdekt bollenbed?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #53 Gepost op: 16 april 2023, 21:49:43 »
Armeria juniperifolia 'Brno'  heeft heel kleine en smalle blaadjes . Dus een heel kleine oppervlakte aan blad waar ze vocht kunnen verliezen . Dat is een pluspunt bij hitte en droogte . Planten met grotere bladeren verdampen meer water . Deze planten komen van nature ook uit schrale gebieden en kunnen dus tegen een stootje ..  Bloeit momenteel volop in de tuin .

Deze ijzersterke plant komt zeker in aanmerking als toekomstplant. Hij maakt een mooie pol en bloeit vrij goed. Oudere planten hebben wel de neiging om minder te gaan bloeien. Dan is verjonging door stek aangewezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #54 Gepost op: 16 april 2023, 21:51:15 »
Deze Iberis pruittii hoort zeker in dit topic thuis. Staat sinds het begin van de hobby in de rotstuin. Nog een exemplaar afkomstig van de peetvader van de Vlaamse rotstuinen... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #55 Gepost op: 18 april 2023, 12:22:46 »
Deze komen ook uit erg mediterrane gebieden en misschien zijn het wel de ideale planten voor de toekomst ...bloeiperiode is nogal kort natuurlijk maar we willen toch graag ook ieder seizoen iets in onze tuin.
En kleur brengen ze zeker in het voorjaar .Ik heb ze vaak gezien in Griekenland, Turkije en ze staan daar in heel droge omstandigheden .Ik heb er dit weekend terug 2 aangeschaft ...Anemone pavonina .


Heel interessant Kris...ik kreeg vorig jaar twee potten Anemone pavonina. Op dit moment zijn er maar een paar blaadjes te zien. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, zou ik dankbaar zijn voor enige "basiskennis". Ik neem aan dat een kalkrijk substraat en een droge standplaats het beste zijn...toch?

 Misschien zelfs een permanente afdekking van bovenaf?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #56 Gepost op: 18 april 2023, 21:37:45 »
Deze komen ook uit erg mediterrane gebieden en misschien zijn het wel de ideale planten voor de toekomst ...bloeiperiode is nogal kort natuurlijk maar we willen toch graag ook ieder seizoen iets in onze tuin.
En kleur brengen ze zeker in het voorjaar .Ik heb ze vaak gezien in Griekenland, Turkije en ze staan daar in heel droge omstandigheden .Ik heb er dit weekend terug 2 aangeschaft ...Anemone pavonina .
Heel interessant Kris...ik kreeg vorig jaar twee potten Anemone pavonina. Op dit moment zijn er maar een paar blaadjes te zien. Aangezien ik er geen ervaring mee heb, zou ik dankbaar zijn voor enige "basiskennis". Ik neem aan dat een kalkrijk substraat en een droge standplaats het beste zijn...toch?
 Misschien zelfs een permanente afdekking van bovenaf?
Ik vermoed dat ze moeten aangeplant worden in een erg doorlatend en kalkrijk mengsel Thomas . Enige winterbescherming tegen teveel vocht zal allicht ook nodig zijn. Hoeveel vorst ze kunnen verdragen heb ik nog niet kunnen testen ...In de natuur zijn er vormen die voorkomen op geringe hoogte maar ook vormen die wat hoger voorkomen ...Die laatste zullen waarschijnlijk beter tegen de kou kunnen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #57 Gepost op: 4 mei 2023, 09:10:34 »
Deze jongen hoort echt thuis in ons nieuw veranderde klimaat en zien we echt veel te weinig in onze rotstuinen ..Carduncellus rhaponticoides , deze vorm komt uit Algerije ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #58 Gepost op: 4 mei 2023, 09:26:20 »
Nog eentje voor de warmte en droogte ...uit de Pelops :Asperula arcadiensis . Hier in de  tufsteen geplant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #59 Gepost op: 4 mei 2023, 21:37:07 »
Deze jongen hoort echt thuis in ons nieuw veranderde klimaat en zien we echt veel te weinig in onze rotstuinen ..Carduncellus rhaponticoides , deze vorm komt uit Algerije ...

Ik heb hem hier ook nog gehad in de tuin, Kris, maar was geen lang leven beschoren. Wat zijn uw ervaringen met deze opmerkelijke plant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen