Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Kalkgraslanden en andere biotopen in Noord-Frankrijk

(1/8) > >>

Frankie Wulleman:
Ook in het Noorden van Frankrijk zijn er interessante natuurgebieden te vinden waar aardige planten groeien. Het vergt wel enig speurwerk, want die gebieden zijn ons niet zo bekend. Vorig voorjaar zijn we er dan toch eens op uitgetrokken om enkele van die gebieden te gaan verkennen. In totaal deden we een 3-tal locaties aan op een bloedhete 12 mei. Hier volgt een kort relaas.

De eerste site die we bezochten ligt op zo'n dikke twee uur rijden van Ieper, dus dat valt nog enigszins mee. Het betreft een hoge en steile bult in een verlaten uithoekje van Noord-Frankrijk. De heuvel is vrij redelijk bebost met lage bomen en heesters als meidoorn. De hoge vegetatie verraadt hier een wat lakser beleid dan de orchideeëngebieden in België. Tja, op zijn Frans zeker,  ;)

Frankie Wulleman:
Tot mijn verbazing bestaat het beheer uit grazende koeien. Deze dieren kunnen zich zomaar in het volledige gebied bewegen.

Frankie Wulleman:
Voor een groot aantal orchideeën zijn we blijkbaar nog iets te vroeg, maar deze site bulkt wel van de Orchis purpurea. Ze staan er met vele honderden, vaak verscholen in de bosjes. Lang geleden dat ik er zoveel bij elkaar zag.

Frankie Wulleman:
Een ontluikend rozet (foto 1), mij niet onmiddellijk bekend om welke species het gaat.
Tussen het gras zijn ook vele opkomende exemplaren van Ophrys apifera (foto 2) te zien. Binnen een week of 2,3 gaat het orchideeënfeestje verder.

Frankie Wulleman:
Een Planthatera species (foto 1 en 2)
Listeria ovata (foto 3 en 4) is bescheiden en vrij onopvallend.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie